סרטי השבוע בטלוויזיה

26.2-20.2

אורי קליין
אורי קליין
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
המין החזק
יס 1, שבת, 21:30; א', 10:54; ג', 08:22, 120 דקות
אנשים במעלית
המין החזק, יס 1, שבת, 21:30; א', 10:54; ג', 08:22, 120 דקותצילום: Jonathan Wenk / Focus Features /
אורי קליין
אורי קליין

המין החזק
יס 1, שבת, 21:30; א', 10:54; ג', 08:22, 120 דקות
ביוגרפיה קולנועית חסרת השראה מ-2018, שמצייתת לכל החוקים הסטנדרטיים ביותר של תת-סוגה זו כדי להציג בפנינו את סיפורה של רות ביידר גינסבורג, שופטת בית המשפט העליון בארה"ב, שביקשה לנתץ את כל החוקים והיתה לגיבורת תרבות. מה הפלא שהסרט, שביימה מימי לדר ואת תסריטו כתב אחיינה של גינסבורג דניאל סטיפלמן, נדמה מיותר לחלוטין, בעיקר בהשוואה לסרט התיעודי "אר-בי-ג'י", שהופק אף הוא באותה שנה והציג את גינסבורג על כל מורכבותה. סרטה של לדר, ששמו במקור "On the Basis of Sex", מתחיל ב-1956, השנה שבה גינסבורג, אז כבר נשואה למשפטן ואם לתינוקת, היתה לאחת מתשע נשים בלבד שהתקבלו לבית הספר למשפטים בהרווארד. מכאן והלאה מתוארים הנפתולים והמהמורות האישיים והמקצועיים בחייה של גינסבורג עד שנות ה-70, אז ניתנה לה האפשרות להיות שותפה, לצד בעלה, במשפט שעשה היסטוריה בשל עיסוקו בשאלת השוויון בין נשים לגברים, מהצד הגברי דווקא. השחקנית הבריטית פליסיטי ג'ונס היא בחירה תמוהה לתפקיד גינסבורג, והיא מתקשה להתמודד עמו. עם ארמי המר כבעלה, מרטין גינסבורג, קיילי ספייני כבתה ג'יין, ג'סטין תרו, סם ווטרסטון וקתי בייטס. 

מרתה מארסי מיי מרלן
יס 3, שבת, 01:13, 102 דקות
באופן שאינו צלול דיו אך יש לו אפקטיביות כלשהי, מציג סרט זה את סיפורה של מרתה (אליזבת אולסן, אחת מתאומות אולסן), שנמלטה מכת שנשלטה על ידי מנהיג כריזמטי בשם פטריק (ג'ון הוקס) ומצאה מקלט בביתם של לוסי (שרה פולסון), אחותה הבוגרת, וטד (יו דנסי) בעלה, שהוא ארכיטקט בריטי מצליח ופלצני להחריד. הסרט, שהוא הראשון שכתב וביים שון דורקין, נע לכל אורכו בין ההווה של מרתה בביתם של האחות והגיס ובין העבר, שבו היא ונשים רבות נוספות היו חברות בכת. במידה מסוימת מרתה (שאר השמות שבכותרת הסרט הם אלו החלופיים שניתנו לה בזמן שהותה בכת) לכודה עדיין בין שני מישורי זמן אלה. היא סולדת ממה שחוותה בכת אך גם מאורח חייהם החומרני של לוסי וטד, שאינם מסוגלים להבין מה עברה ולהעניק לה את התמיכה שהיא זקוקה לה כדי להתחיל את חייה מחדש. השוטטות מהווה לעבר מעניקה לעתים לסרט מהות מטושטשת, אך זו תואמת את המצב התודעתי והרגשי שבו מרתה נתונה. גם אצלנו הוצג בשנים האחרונות סיפורן של נשים שנמלטו מכת אשר נשלטה על ידי מנהיג כוחני, אך מתקשות להשתחרר בתודעתן מאחיזתו של מנהיג זה – אחת מפליטות הכת של גואל רצון אף השתתפה בעונה הנוכחית של "האח הגדול" – כך שסרט זה מ-2011 עשוי לעורר עניין מיידי. 

עץ החיים
הוט סינמה 1, ב', 16:23; הוט סינמה 4, ה', 23:48, 139 דקות
חומרה וחסד, תמימות ואובדנה, ילדות ובגרות, היומיומי והקוסמי, טבע ועיר, דת וחולין, חיים ומוות – כל אלה ועוד מניעים את סרטו היומרני ביותר של טרנס מאליק עד כה, שזיכה אותו ב-2011 בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן. בסרט, שאין בו עלילה של ממש, מנסה מאליק למקם ילדות בטקסס, בקיץ אחד בשנות ה-50, בתוך הליך הבריאה עצמו. את זה האחרון הוא מתאר בסיקוונס יפהפה החוגג את הטבע – והטבע משמש מרכיב מרכזי בכל סרטיו – אשר קוטע את הסרט אך מעניק לו את נופכו. שלושה אחים ניצבים במרכז "עץ החיים" (את הגדול שבהם מגלם להפליא האנטר מקראקן, בהופעתו הקולנועית היחידה, ובבגרותו היגעה מגלם אותו שון פן). הם גדלים תחת מרותו של אב קפדן (בראד פיט), המאוזנת על ידי החמלה שאמם מפגינה. את האם מגלמת ג'סיקה צ'סטיין, והיא ובראד פיט נפלאים. הוא מאופק ועצור; היא קורנת. זהו סרט שנענים לחזונו או נרתעים ממנו אך לא ניתן להישאר אדישים לו. למי שנענים לו הוא מעניק חוויה קולנועית חד פעמית.

בן הארץ
יס 3, ג', 20:14, סלקום טי־וי, 104 דקות
הגרסה הקולנועית הרביעית לספרו של ריצ'רד רייט "Native Son", שיצא לאור ב-1940, עורר מחלוקת עזה בשל האופן שבו הציג את הגבריות השחורה ואת יחסה לנשים, אך היה לאבן דרך בתולדות התרבות האפרו-אמריקאית. הסרט, שעלה למסכים ב-2019, מעתיק את עלילת הספר לשיקגו בהווה אך כמותו מציג את סיפורו של גבר שחור צעיר בשם ביגר תומס (אשטון סנדרס), שחייו אינם מתקדמים לשום מקום, עד שהוא נשכר לעבוד כנהג בביתו של איל נדל"ן (ביל קמפ). שם נרקם קשר בינו לבין בתו של הטייקון (מרגרט קוואלי), שרומן עם גבר שחור נדמה לה עניין טרנדי ומסעיר ביותר, וזו גוררת אותו לתוך מציאות חברתית פרועה המניבה תוצאות אלימות וטרגיות. יש בסרט סצינות עוצמתיות, אך העתקת העלילה למציאות העכשווית, שבה העיסוק ביחס לנשים ולמיעוטים הוא כה טעון, הציבה בפני הבמאי ראשיד ג'ונסון, שזהו סרטו הראשון, בעיות אידיאולוגיות שהוא מתקשה להתמודד עמן: חריגותיו של הסרט מהמקור הספרותי כדי להתאימו להווה מעניקות לו אופי קטוע ומבולבל מבחינה דרמטית, רגשית ורעיונית. קיקי ליין מגלמת את חברתו הספרית של ביגר, והיא ושאר השחקנים עושים את עבודתם במיומנות מרשימה.

אליס
יס 3, ג', 22:00, 105 דקות
ראדו מונטאן הוא אחד הבמאים המרכזיים שהובילו את הקולנוע הרומני העכשווי, אך רק אחד מששת סרטיו העלילתיים הופץ בישראל – "יום שלישי, אחרי החגים" המשובח מ-2010, שעסק במחיר הבגידה בחיי הנישואים. כמו רבים מהסרטים שבישרו גל חדש של קולנוע רומני, הסרט ההוא אופיין באיפוק ריאליסטי מדויק, וכך גם סרט זה מ-2018, אף שהמוקד העלילתי שלו נדמה סוער יותר. "אליס" מתמקד בעימותים המתקיימים בין אליס בת ה-16, ששיערה צבוע אדום בוהק והיא טווה שקרים על שקרים, ובין אמה. אלה מתעצמים כאשר אליס, שאומצה בהיותה תינוקת, מודיעה לאמה שהיא בהריון ומתכוונת לשמור על הילד שייוולד לה. בפועל, היא מתחילה לקחת כדורים שיגרמו לה הפלה. הסרט משרטט דיוקן חריף של נערה תלושה מסביבתה ובעיקר מעצמה. זהו דיוקן קולנועי שאין בו כמעט רגעים של חסד והוא אינו מנסה לחבב עלינו את אליס. ועם זאת איננו יכולים שלא להיסחף לסיפורה, שהוא כנראה גם סיפורו של דור תלוש ברומניה של היום, שאיננו יודע עוד להבחין בין אמת לשקר, והמשמעות של יצירת חיים חומקת ממנו במציאות של חידלון. הסרט אינו אחיד ברמתו, אך יש בכוחו ליצור חוויית צפייה קולנועית תובענית, חזיתית וישירה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ