מסכן דון דרייפר: דרכו המיוסרת של זכר אלפא

רגע לפני העונה האחרונה של מד מן יאיר פרי חוזר לתחילת דרכו של דון דרייפר, הגבר שלימד את כולם איך מתנהג מי שנמצא בפסגה, והתרסק כל הדרך למטה

יאיר פרי, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
יאיר פרי, עכבר העיר

כש"מד מן" עלתה לראשונה ב 2007, ההייפ סביב האסתטיקה התקופתית הוציא אותנו מדעתינו, והפך את דון דרייפר לסופר-סטאר. עשיר, צעיר, נאה ומוכשר, דרייפר שותה וויסקי איכותי בין פגישות, מעשן איפה שבא לו, שוכב עם מי שבא לו ואז, בטוויסט מפתיע של הפרק הראשון, חוזר לבית פרברי מושלם עם ילדים מושלמים ואישה שמגדירה מחדש את המושג "מושלם". כל כך סונוורנו שלקח לנו כמה פרקים טובים להתחיל לשאול את השאלה שכבר הפכה לפארודיה– מי הוא דון דרייפר? האמת המפתיעה היא שדון דרייפר הוא אדם מת, חייל שנהרג בקוריאה ושזהותו נלקחה על ידי אחד דיק וויטמן, יתום עני שגדל בבית זונות. אותו נער מבוהל ערק מהצבא, מצא את דרכו לניו יורק ושם, חמוש בשם חדש ובעזרת קסם אישי, חיוך כובש וכשרון מפתיע, הצליח לממש את החזון האמריקאי-קפיטליסטי הקלאסי: אם אתה טוב ותעבוד קשה, גם אתה תוכל לזכות בכל. אז איך זה שאנחנו מוצאים את עצמינו, שש עונות לאחר מכן, עם דון אלכוהוליסט המבלה את הלילה בבית כלא, על סף פירוק נישואיו השניים, מנוכר מבת טיפוחיו ומורחק עד להודעה חדשה מהמשרד החלומי שהרוויח בזיעת אפיו? מד מן - לכל הכתבותכולם היו תחתיו

"מד מן" הפציעה בימים בהם הורדות פרקים וצפייה בזרימה החלו להתקבע כדרך משמעותית להכרות עם תוכן. במקביל, הסדרות הגדולות של אותו עשור ("עמוק באדמה", "הסופרנוס" ו"הסמויה") הגיעו לסופן וסדרות שהיו משמעותיות ("אי.אר", "אבודים" ו"הבית הלבן") איבדו מהרלוונטיות שלהן. העולם השתנה, הקהל דרש תוכן ו"מד מן" הגיעה בדיוק בזמן בכדי להפוך לדבר הכי גדול בטלוויזיה. אבל "מד מן" גם סיפקה משהו אחר מקודמותיה: הגיבור שלה לא היה יכול לחיות בעולם של "הסופרנוס" או של "עמוק באדמה". דון דרייפר, מחושל מטראומת המלחמה, בונה לעצמו חיים שהם על טהרת כוחו של האינדווידואל, של הגבר. הוא מקיף את עצמו בכל מי שחלש ממנו, כל מי שלא "גבר"- מזכירות, אמנים, פרסומאים זוטרים, מאהבות ופיט קמפבל. מיום ליום הוא מתחזק בדרכו לרשת את דמויות האב שלו, רוג'ר וברט, ולהפוך לזכר-האלפא הפטריאכלי שהוא עתיד להיות. מוקף בכל מי שחלש ממנו. דון דרייפר ב"מד מן" (צילום יח"צ)כמובן שדרייפר הוא לא הדמות הראשונה בטלוויזיה שאובססיבית לניסוח ותיקוף הגבריות שלה. שלוש סדרות העל של העשור הובלו על ידי דמויות שהעיסוק שלהן עם הגבריות/אבהות הכתיב הרבה מהקונפליקטים בעלילה: ג'ימי מק'נולטי ("הסמויה"), נייט פישר ("עמוק באדמה") וכמובן, טוני סופרנו ("הסופרנוס"). שלושתם אמנם טבעו תחת הדרישות של העולם ושל עצמם מגבריות, אך שלושתם נמצאו גם בקונפליקט מתמיד מול הקוטב השני, ההפך מהמקום המבודד והאינדווידואליסטי של דימוי "הגבר". בין אם זה הקבוצה המלוכדת בעבודה, המשפחה הגרעינית, או עירוב של השתיים, הגבר המודרני בסדרות המופת של תחילת שנות ה-2000, נקרע בין ה"לבד" ל"ביחד". למעשה, לשלוש הסדרות האלו הייתה אג'נדה חד משמעית בנושא: ככל שהגבר מתקרב ופועל כחלק מהקבוצה, כן ייטב לו ולעולם.ויוה לה רבולוסיון ואז עידן טלוויזיוני חדש התחיל, דווקא במסע אחורה בזמן. גם לדון דרייפר יש משפחה ועסק, אבל שתי האפשרויות האהו הם מקומות של בידוד וניכור. צרות של עשירים אתם אומרים, להיות בגג העולם לבדך. ואולי כך היה יכול להשאר, סדרה על גבר טיפל'ה מדוכדך בין הנשים, הכסף והאלכוהול שלו. אלא שאז, כפי שחורז לו בוב דילן: הזמנים, הם משתנים.שנות ה-60 מתחילות להכות ברחוב מדיסון ולהביא עימן את השינוי המהותי שמבשיל באמריקה דרך המאבקים לזכויות שחורים, הומוסקסואלים ובעיקר, נשים. כל מי שדון דרייפר החשיב כ"מתחתיו" מתחילים לטפס ולאתגר את מקומו היציב. הזוגיות שלו מתפוררת כאשר אשתו מתחילה לשאול שאלות, הפרסומאית הזוטרה שטיפח מאתגרת אותו ואפילו המזכירה הראשית הופכת לשותפה. דרייפר מוצא את עצמו בצד הלא נכון של ההיסטוריה וההפיכה היא רק עניין של זמן. הוא לא בן אדם רע והוא באמת מנסה להיות "בסדר": לוקח מזכירה שחורה, מפסיק לשתות ולעשן ואפילו מתחיל לצאת עם אשת קריירה מתוחכמת. אך בהחלטה רגעית, הוא מחליט להנשא למזכירתו היפייפיה. כשגם היא מתחילה לטפח קריירה, חוזר דרייפר להרגלו הבוגדני, אל ההתמכרויות, אל "הלבד". העולם אמנם משתנה, אך מגדל השן של חברת הפרסום הוא המעוז האחרון של הפיפטיז, אשר קורס בסוף העונה השישית, ומוקיא מתוכו את דון.כל נשותיו. דון דרייפר עם מייגן, בטי ופגי אולסון (צילום יח"צ)עם זאת, דרייפר עושה דבר אחד נכון. רגע השיא של העונה התרחש כאשר בתו הצעירה סאלי תופסת את דון בוגד במייגן עם השכנה. מאותו רגע, סאלי בזה לאביה. בפרק האחרון, בטי מתקשרת אל דון באמצע הלילה בדמעות ומספרת שהיא אובדת עצות לחלוטין בכל הקשור לגידול בתם הבכורה לאחר שזו הסתבכה בתקרית קשה עם אלכוהול. כשדון מנסה לתקשר עם סאלי ולהוכיח אותה על פעולותיה, היא מצביעה על חוש המוסר הלקוי שלו, ומנתקת. מאוחר יותר, שותפו טד שו מתחנן שיוותר עבורו על נסיעתו לקליפורניה בטיעון: "אני יודע שעמוק בפנים אתה אדם טוב". מייד לאחר מכן מבצע דון את ההתאבדות המקצועית שלו מול אנשי "הרשי'ז" במעשה מוסרי של סירוב לשקר והתעקשות על האמת הקשה. עם הפנים קדימה

אמות המידה המוסריות מצליחות לעבור את חומות רחוב מדיסון דרך טד, הגבר שמאמין בקדושת המשפחה וה"ביחד", ולהגיע אל דון באמצעות סאלי, נציגת הדור הבא והאג'נדה החדשה (היא אמורה להיות היום בת 58, בערך בגיל של טוני סופרנו בעצמו). בסוף הפרק, כשדון נותר ללא כלום, הוא לוקח את ילדיו אל המקום בו דיק וויטמן גדל - בית הזונות המתפרק. הפרק נחתם בחלופת מבטים בין דון וסאלי ובתחושה שהוא מוכן להתאים את מערך הערכים שלו לעולם החדש עבורה. ברקע מתנגן המנון עידן 1969 "both sides, now" של ג'וני מיטצ'ל, המרמז על העולם החדש שעומד להגיע לשיאו ממש עוד רגע. גם הפוסטר לעונה החדשה, אגב, מדגיש ערבוביית צבעים היפית שצועקת מילה אחת – וודסטוק.כלום זה הרבה מאוד. הסצנה האחרונה של העונה השישית:מסכן דון דרייפר. הוא עבד כל כך קשה להיות "גבר-שליט-זאב-בודד", ועד שהשיג זאת, הוא חייב לוותר על הכל ולעלות על המסלול הישיר אל משבר הגבריות של סוף המאה ה 20, שם יפגוש את מק'נולטי, נייט וטוני. האם "מד מן" תתגלה כסדרה שעשתה עיקוף ארוך בכדי לחזור ולתקף את האידיאולוגיה ההומניסטית-חברתית של הסדרות שאת מקומן ירשה? או שאולי "מד מן" מתכננת להשתמש בקונפיקט בין האז והעכשיו בכדי לספק תובנה חדשה על גבריות כפי שהיא נתפסת היום? האם בכלל יש לדון דרייפר סיכוי להתאים את עצמו לעידן החדש מבלי למות בכדי לתפוס את זהותו של אדם אחר שוב? לאמת אחת כבר אי אפשר להתכחש- "מד מן" מתחילה את הסוף. לכשתסתיים, זה הולך להיות מהאירועים הטלוויזיונים של העשור.