אורי קליין
אורי קליין

חור בלבנה

יס 3, ו', 15:35; שבת, 06:55, 90 דקות

סרטו העלילתי הראשון של אורי זוהר מ-1965 הוא אחת היצירות המכוננות בתולדות הקולנוע הישראלי: בליל של הברקות קומיות, שחציהן מופנים אל החזון הציוני והן משתמשות בהתייחסויות פרודיסטיות לקולנוע העולמי של אותם ימים ולניסיון לייסד בישראל תעשיית קולנוע. התוצאה לא אחידה ברמתה, אבל היא מצליחה לשעשע ולהפתיע. עמוס קינן חתום על התסריט, דוד גורפינקל צילם, אנה גורית ערכה והצפייה מספקת את ההזדמנות לצפות, ולעתים גם להיזכר, בצוות שחקנים שכולל את זוהר עצמו, אברהם הפנר, אריק לביא, שושיק שני, זאב ברלינסקי, שמואל קראוס, שייקה אופיר, ישראל גוריון ודן בן אמוץ.

מתוך "דון ג'ון"צילום: Daniel McFadden

דון ג'ון

הוט גולד, ו', 22:00; יס 1, שבת, 22:00, 90 דקות

הסרט העלילתי הארוך הראשון שביים השחקן המוכשר ג'וזף גורדון־לוויט, שבו הוא גם מככב, מספר על גברבר מניו ג'רזי, שמכור למין וירטואלי, ומעדיף אותו על קשר אינטימי עם אשה. הסרט מ-2013, שראשוניות מסוימת ניכרת בו לצד תבונה, אינו מתייחס לנושאו בסנסציוניות ולא מנסה להפוך את גיבורו, שמכור גם לפיתוח גופו, לדמות מרתיעה, אלא מבליט את הסתירות המתקיימות בו (הוא קתולי, שהולך בכל יום ראשון לכנסייה עם משפחתו) ואת שבריריותו המתגלה בהדרגה דרך יחסיו עם שתי נשים, שמגלמות סקרלט ג'והנסון וג'וליאן מור. עם טוני דנזה וגלן הדלי.

להציל את גרייס

הוט דרמה, שבת, 12:25; ג', 22:00, 93 דקות

קומדיה בריטית חביבה מ-2000 על אלמנה (ברנדה בלתין), שמתגוררת באחד מאותם כפרים בריטיים שבהם כולם מכירים את כולם והעולם החיצוני לא ממש חדר לתוכם. אחרי מותו של בעלה הבוגדני, שהותיר אותה חסרת כל (מה יהיה על הגינה שלה?!) היא נעזרת בגנן שלה (קרייג פרגוסון) כדי לגדל מריחואנה ולסחור בה. הרעיון הקומי המרכזי מוצלח יותר מהסרט שמבוים בלאות מסוימת על ידי נייג'ל קול ("נערות לוח השנה"), אבל הוא מספק כמה סצינות משעשעות. עם מרטין קלונס, לסלי פיליפס ופילידה לו.

פאני ואלכסנדר

יס 3, א', 22:00; ב', 10:49, 188 דקות

חוויה קולנועית נדירה בכוחה ועדינותה, שההיענות לה שואבת את הצופה להוויה שנעה בין מציאות לדמיון, בין האינטימי להיסטורי ולאפי אפילו, וגם בין קולנוע לתיאטרון (אף שהסרט הוא כולו קולנוע). סרטו של אינגמר ברגמן מ-1982, שיופיו, בזכות הצלם סוון ניקוויסט, מפעים, מספר על משפחה אמידה בשוודיה בתחילת המאה ה-20, שקורותיה בה בעת פרטיים וגם משרטטים את דיוקנה של אנושות בתמורה מתמדת. זהו סרט נפלא, שנדמה שמסכם את יצירתו של ברגמן כולה, ועושה זאת בחדווה יצירתית גורפת בעזרת צוות שחקנים מצוינים.

בהלה בבסיס טילים 3

אם־ג'י־אם, ב', 15:05, 114 דקות

בעידן שבו מופקים סרטים רבים המשדרים איום אפוקליפטי, מעניין לצפות בסרטו של ג'ון סטרג'ס ("שבעת המופלאים", "הבריחה הגדולה") מ-1965 המבוסס על "The Satan Bug", ספר מאת אליסטר מקלין. הוא מתאר את המתרחש כאשר מיליונר מגלומני יוזם את גניבתו של וירוס חדש, היכול לחסל את אוכלוסיית העולם, מבסיס צבאי במדבר בקליפורניה. הסרט אינו מותח במיוחד ועלילתו אינה מקורית במיוחד, אך הוא מספק בידור סביר. עם ג'ורג' מהאריס, ריצ'רד בייסהארט, אן פרנסיס, דיינה אנדרוז, אדוארד אסנר, סיימון אוקלנד.

ונדה נבאדה

אם־ג'י־אם, ב', 17:00, 107 דקות

פיטר פונדה ביים שלושה סרטים בלבד. חבל, כי סרטיו – במיוחד סרטו הראשון "The Hired Hand" מ-1971, שהופק בעקבות ההצלחה של "אדם בעקבות גורלו" – העידו על כישרון ניכר. זהו הסרט האחרון שביים, ב-1979, ואף שהוא אינו יצירה גדולה ניכרת יכולתו של פונדה הבמאי לעצב מציאות בקצב משלו, שנושא נפח פיוטי. זהו גם הסרט היחיד שהוא ביים שבו משחק אביו, השחקן הנרי פונדה. זהו מעין מערבון עכשווי על נווד, בגילומו של פיטר פונדה, שבמשחק פוקר ב-1950 זוכה ביתומה בת 14 (ברוק שילדס) ויוצא עמה לחפש זהב. מובן שיש נבלים שרוצים לעצור אותו. פונדה משתמש היטב בנופי המערב.

ראסטי ג'יימס

יס 3, ג', 18:22, 94 דקות

בסרטו מ-1983 נטל הבמאי פרנסיס פורד קופולה את מורשת סרטי כנופיות הנוער, שצמחה בשנות ה-50, על כל המיתוסים הגבריים והמשפחתיים הכלולים בהם, והעניק לה עיצוב סגנוני שהיומרה שולטת בו, אבל התוצאה מצליחה להרשים. בשחור לבן, עם הבלחות ספורות של צבע, מספרת העלילה על חבר כנופיה צעיר (מאט דילון), שמעריץ את אחיו האופנוען שחוזר לחייו (מיקי רורק). יש גם בסרט אב שתיין (דניס הופר), נערה (דיאן ליין) המתמרנת בגיבור, ושלל דמויות נוספות המעצבות מיתוס עירוני אימפרסיוניסטי. עם דיאנה סקארוויד, וינסנט ספאנו, ניקולאס קייג', כריס פן, לורנס פישברן וטום וייטס.

הסכין הגדולה

אם־ג'י־אם, ג', 20:30; ד', 13:05, 111 דקות

סרטו של רוברט אולדריץ' ("מה קרה לבייבי ג'יין?", "12 הנועזים") מ-1955, המבוסס על מחזה מאת קליפורד אודטס (שעיבד לתסריט), הוא מתקפה רבת עוצמה על שחיתותה ונצלנותה הקפיטליסטית של הוליווד, שבהתחשב בכך שהופקה בעיצומו של עידן המקארתיזם, יש בה גם תעוזה רבה. סיפורו של שחקן (ג'ק פאלאנס המצוין), שמכר את האידיאלים שלו תמורת הפיכתו לכוכב קולנוע, היה לאלכוהוליסט ולבעל בוגדני, שאשתו (איידה לופינו) עזבה אותו ועליו להחליט אם להיכנע לבעל האולפן (רוד סטייגר), שסוחט אותו בגלל אירוע קטלני שבו הוא מעורב ועלול להרוס את הקריירה שלו. המקורות התיאטרוניים ניכרים, אבל התוצאה מרתקת. צוות השחקנים המצוין של הסרט – שמרבית החברות בהוליווד סרבו להפיק אותו ולכן הופק בתקציב קטן וצולם במשך 16 ימים – כולל את שלי וינטרס, ונדל קורי, ג'ין הייגן (שזכורה ככוכבת הצווחנית מ"שיר אשיר בגשם"), אוורט סלואן וריצ'רד בון.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ