הפסדי המליונים של הזכייניות בצוק איתן: 57 לקשת, 50 לרשת ו-35 לערוץ 10

על הירידה החדה בפרסום, דחיית התוכניות והגידול בעלות משדרי חדשות הגיבו הזכייניות באמצעות חופשות כפויות, קיצוץ שכר ופיטורים

גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ

יום לתוך הפסקת האש במבצע "צוק איתן", וזכייניות ערוץ 2 ו–10 מבצעות הערכה זהירה של נזקיהן הכלכליים. על פי הערכות, עומדים ההפסדים על 57 מיליון שקלים לזכיינית ערוץ 2 קשת, 50 מיליון לזכיינית השנייה בערוץ, רשת, וקרוב ל–35 מיליון לערוץ 10. הנתונים נמסרו על ידי הזכייניות ולדברי גורמים בהן, אינם סופיים.

מבצע "צוק איתן" הכתיב אופי שידורים מסויים, שהתבסס כמעט כולו על חדשות. מרבית התכניות צולמו ונערכו מראש, ועל כן הושמו על המדף. החריגות היו "האח הגדול", המתרחשת בחי ואין אפשרות להשהותה, "המיזם", שמרכיבים ממנה מצולמים בשידור חי וירדה מהמסך מוקדם מהמתוכנן בשל כך, וגם "דה וייס", ששידורה הושהה.

מנכ"ל קשת, אבי נירצילום: תומר אפלבאום

הזכיינית קשת דיווחה כי המשך שידור "האח הגדול" הסב לה פגיעה כלכלית רצינית, תוך קיצוץ עלויות ומשכורות העובדים בה. "דה ווייס", ששידורה החל בזכיינית רשת זמן קצר לפני תחילת המבצע, תשוב למרקע, אבל גם כאן מדובר בנזק כלכלי שנגרם לזכיינית. המשך שידורה כעת ידרוש את המשך העסקתם של אנשי הצוות וההפקה המועסקים בה, וכך גם תשלום שכירות לאולפן, ודחיית תכנים אחרים שכעת שידורם והפקתם יידחו. שתי הזכייניות הוציאו את עובדיהן לחופשה כפויה (רשת כפתה ארבעה ימים על עובדיה, קשת כפתה שניים) ודיווחו על צעדי קיצוץ נוספים שנשקלים. בערוץ 10 בוצע קיצוץ במשכורות ופוטרו 20 אחוזים מעובדי הערוץ.

אבי צבי, מנכ"ל רשתצילום: ינאי יחיאל

מוקדם יותר היום נערכה ישיבה המשותפת לכלל עובדי הערוץ ולמנכ"ל, יוסי ורשבסקי, בה הודיע האחרון על הקיצוץ. על פי התוכנית, שגובשה במשא ומתן בין ועד העובדים, נציגי בעלי המניות וההנהלה, הוחלט על קיצוץ מדורג. בעלי משכורות הגבוהות מ- 10,000 שקלים יספגו קיצוץ וגובה המשכורות לכתבים בכירים וטאלנטים, יוגבל ל-45,000 אלף שקלים. כדי להדגיש את חומרת המצב הכלכלי, ובתשובה לטענות שנשמעו מהעובדים, השיב ורשבסקי כי "אם לא נבצע קיצוץ, נלך כולנו הביתה".

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10צילום: אוליבייה פיטוסי

במקום השידורים המתוכננים, נדרשו הזכייניות להסב את שידוריהן לדיווח מרתוני כמעט של חדשות, שהיה כרוך בתקצוב נוסף לחברות החדשות. אולם סעיף ההפסד הגדול הוא בסוגיית אובדן ההכנסות: אף שהקיץ מתאפיין בדרך כלל ברייטינג מעט נמוך מזה הנרשם בחורף, החודשים יולי ואוגוסט נחשבים לתקופה המשתלמת ביותר לערוצים, ובה אחוזי הפרסום הם הגבוהים ביותר. אלא שהשנה ירדו דקות הפרסום ביולי לדקות בודדות בלבד. אף שכבר אתמול, ביום הפסקת האש, נראתה התאוששות מרשימה על המסך, טוענים גורמים בגופי השידור כי שיקום ההכנסות מפרסום יארך עוד כמה ימים ובכל מקרה לא יוכל לפצות על ההכנסות שכבר אבדו. אתמול, אמר גורם באחד הערוצים, עמד משך הפרסום על כ–20 דקות בפריים טיים, שהן כ–60 אחוז מהמותר.

יצויין כי כבר בראשית המבצע פנו הזכייניות לרשות השנייה ולמשרד התקשורת בדרישה להקל עליהן ולקצץ במחוייבויותיהן הרגולטוריות. אז השיבה הרשות השנייה כי תבחן את הנתונים. המאבק הבא של הזכייניות יהיה, מן הסתם, על גובה ההקלות ועל דעת הקהל בעניין.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ