אין כסף באיכות: למה בקרוב הריאליטי ינצח את הדרמות?

המלחמה פגעה בין השאר גם בטלוויזיה. המיליונים שהערוצים הפסידו יושלמו ככל הנראה באמצעות עוד ועוד ריאליטי וחובבי הדרמות שוב יתבאסו בשקט. הפתרון? שבו לראות את הסדרות שאתם אוהבים בשעות השידור המקוריות

אסי גל, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אסי גל, עכבר העיר

כולם מתבכיינים על איכות הטלוויזיה, אבל כמה משתלם למפרסמים להשקיע בסדרות איכות? מחקר שעשתה חברת המקליט הדיגיטלי TIVO, ופורסם בוול סטריט ג'ורנל, מראה שלא ממש שווה להשקיע. החברה,המייצרת מקליטים אשר מתחברים לטלוויזיה, מאפשרת הקלטה של תוכניות וצפייה בהם מאוחר יותר, בדיוק כמו Yes מקס ודומיו. החברה בדקה כמה מאחוזי הפרסומות המשודרות אכן נצפות על ידי צופים שהקליטו תוכנית. התוצאות צפויות. בתוכניות דרמה איכותיות רוב הפירסומות הועברו.» מעקב האח הגדול» כל חדשות הטלוויזיה» הקאמבק של ג'סיקה לאנג ב"מד מן" למשל נצפו רק 27% מהפרסומות, בפארגו 33% וב"המתים המהלכים" 34%. בתוכניות ריאליטי למיניהן לעומת זאת, אחוזי הצפייה גבוהים בהרבה. בתוכנית Beachfront Bargain, העוקבת אחרי אנשים המחפשים בית על החוף במחיר טוב, נצפו 79% מהפרסומות. בתוכנית Bam’s Bad Ass" Game Show", של באם באם מגרה מג'קאס, בה צופים מנסים לעשות דברים משוגעים, צופים כבר 84% בפרסומות.אולי עדיף להעביר ערוץ, Bam's Bad Ass Game Show:

חכמה, אבל מקופחת מכיוון שהשוק בארצות הברית מודע לשימוש ב-TIVO, המפרסמים משלמים פר צפייה בפרסומת ולא פר תוכנית. תשלום עבור ספוט של 30 שניות ב"המתים המהלכים" לדוגמה, עולה 97,000 דולר בעוד שבתוכנית הריאליטי הקנדית"Love It Or List It" פרסומת עולה רק 17,000 דולר. המחירים הגבוהים מראים כי הקהל של "המתים המהלכים" ודומיהן, הוא קהל אותו המפרסמים רוצים הרבה יותר, מתוך המשוואה הפשוטה: תוכניות חכמות יותר= קהל חכם יותר= קהל עם יותר כסף. ואז הגיע המחקר שקבע כי רוב צופי תוכניות הדרמה מעבירים את הפרסומות שלהם. זו קביעה בעייתית מאוד לרשתות המשדרות את התוכניות הללו, שעולות הרבה יותר להפקה מאשר תוכנית ריאליטי. לכן בעלי הרשתות מתעקשים לומר כי מדד נילסן, הבודק כמה צופים בפועל היו לתוכנית, חשוב הרבה יותר. אבל למעשה גם כאן הרשתות נפגעות, לפי המחקר של TIVO. ב"דרמה חכמה" צופים בשידור חי רק בערך 11% מהצופים, בעוד שבתוכנית ריאליטי ממוצעת צופים לייב 70% אנשים.

אם אתם מצופי תוכניות הריאליטי, אתם יכולים לומר "מי אתה שתגיד לנו שאנחנו לא חכמים?" ואני אסכים, אבל ההגדרה לתוכנית "חכמה" לא מגיעה ממני, אלא מהוול סטריט ז'ורנל. אצלנו בארץ המצב שונה. ראשית, בישראל יש ערוץ אחד שהינו בעל מונופול עצום על הטלוויזיה. מה שמשודר בערוץ 2 בפריים טיים יזכה להמוני צופים, בין אם זו דרמה כמו "חטופים" או ריאליטי כמו "הכוכב הבא". המחיר לפרסומות מתחלק לפי השעה בה משודרת הפרסומת. עד שעה 23:00 מדובר בפריים טיים, ואחריה לייט נייט. עם זאת, דרמות עדיין מביאות פחות צופים ומאז כניסת Yes מקס ודומיו, אפילו פחות. הבעיה של הצופים שמעדיפים דרמות היא שבניגוד אליהם, צופי ריאליטי יושבים לצפות בתוכניות שלהם בלייב. הם לא מקליטים לרוב, וזאת להבדיל מצופי הדרמות.געגועים לדרמה איכותית. "פרשת השבוע" (צילום: יח"צ HOT)המלחמה הרסה גם את הטלוויזיה

נראה שעל פי המצב הנוכחי, הבעיה של דרמות המקור והקומדיות בארץ רק תחמיר. ערוצי הטלוויזיה בארץ הפסידו וממשיכים להפסיד מיליונים בעקבות המלחמה. כדי להחזיר אותם הם יצטרכו לעשות טלוויזיה זולה שתניב הרבה כסף. כל הערוצים אמנם מחוייבים גם לסדרות ולתוכניות הנחשבות סוגה עילית, אבל החוק מאוד רופף בנושא. כדי שיעשו עוד הפקות מקור זה צריך להשתלם למישהו. כל עוד הצופים לא מתיישבים לראות את הסדרה בשעה בה היא משודרת, יש הפסדים ואין רווחים. כלומר, מעבר לתלונות על כך שהטלוויזיה מלאה בריאליטי, מי שמעדיף דרמות יהיה חייב להושיב את עצמו מול המרקע ולצפות בהן לייב.פתרון אחר הוא לקוות לערוץ בתשלום כמו HBO, שם אין פרסומות. הערוץ עולה כ - 15 דולרים בחודש, אבל הכסף הגדול שלו מגיע ממכירת התוכניות לחו"ל. כך בשנה האחרונה הרוויח הערוץ 1.3 מיליארד דולר. אצלנו, בשליש השלישי של שנה שעברה, Yes הרוויחה 132 מיליון שקל. זה בהחלט לא רע, אבל מדובר בסכום לפני הוצאות מימון, מיסים ושאר הפחתות. בקיצור בכיינים,תתחילו לצפות בסדרות האלו שאתם נורא רוצים, כדי שישתלם להמשיך לעשות אותם. זו הדרך היחידה להציל את הדרמה והקומדיה מג'ונגל של ריאליטי בטלוויזיה.