שחקני הטלוויזיה הבינו מאיפה מאיפה לחלוב את הכסף

מ"חברים" ועד "המפץ הגדול", מקלסי גרמר ועד צ'רלי שין - פרסים בטקס האמי מוסיפים כבוד, אבל בעיקר משמנים את חשבונות הבנק של הכוכבים

אליחי וידל
אליחי וידל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אליחי וידל
אליחי וידל

תעשיית הבידור האמריקאית כל כך עמוסה ביצירה טלוויזיונית עד שאפילו הטקס היוקרתי ביותר בתעשייה – חלוקת פרסי האמי – מתפרס על פני כמה אירועים שונים במשך השנה. יש את האמי למשדרי ספורט, ופרסי אמי למשדרי חדשות וסרטים דוקומנטריים, את האמי לתוכניות שמחוץ לשעות צפיית שיא ואת האמי לתוכניות הפריים־טיים, שגם הוא מפוצל לשתי קטגוריות: פרסי "היצירתיות", שמוענקים לצלמים, מלבישים, מאפרים מלהקים וכדומה שבוע לפני הטקס הנוצץ והיוקרתי יותר לסדרות החשובות והפופולריות יותר ולכוכבים והבמאים המועדפים.

טקס האמי שייערך ביום שני הקרוב הוא זה שמייצר את ההתרגשות הגדולה ביותר בענף וזה שעל השטיח האדום שלו שואפים לצעוד כל המי ומי של הענף – האמי לתוכניות הפריים טיים. המועמדים לפרסים מגיעים ממגוון הז'אנרים הטלוויזיוניים: סדרות דרמה, תוכניות אירוח, קומדיות, סרטי טלוויזיה עלילתיים ותוכניות ריאליטי. לצד היוקרה שבקבלת הפרסים, התארים שווים לערוצי הטלוויזיה גם הרבה מאוד כסף כיוון שהזכייה (ואפילו המועמדות) יכולה לחרוץ את דינן של סדרות לחיסול או לעונה נוספת.

מתוך "המפץ הגדול". הצליחו לסדר לעצמם שכר של מיליון דולר לכל אחד צילום: yes Comedy / yes Comedy HD

מבין כל הסוגות הטלוויזיוניות, סדרות סיטקום מצליחות הן חלומה המתוק של כל רשת שידור: מצד אחד הן מכוונות לקהל רחב ככל האפשר ומניבות רייטינג גבוה, שמשמעו הכנסות נאות מפרסומות ומצד שני עלות ההפקה שלהן נמוכה ביותר. הן לא דורשות לוקיישנים אקזוטיים וצילומי חוץ יקרים, הן מצולמות באולפני הרשת בכמה סטים בסיסיים בשיטת הסרט הנע והתשלום לרוב השחקנים — גם הכוכבים שבהם — נע במקרים הקיצוניים סביב סכומים של כמה עשרות אלפי דולרים לשחקן. למעשה, במקרים רבים הרכיב המשמעותי ביותר בעלויות ההפקה של סדרות סיטקום פופולריות הוא שכר השחקנים. אם וכאשר הם מגיעים למעמד של כוכבים.

השחקנים, מצדם, ברוב המקרים לא מעזים אפילו להתווכח על השכר שנקבע להם ולא מפני שאין להם כושר מיקוח. דווקא יש להם — הם אלה שבקסמם נשבה הקהל, הם אלה שקוטפים את הפרסים בטקסי התעשייה הרבים והם הפרזנטורים של הרשת כולה וסוחבים על גבם רייטינג של תוכניות אחרות, ואת זה גם מנהלי הערוצים יודעים. אבל לשחקנים זו עסקה משתלמת. הם מקבלים חשיפה אדירה בזמני צפיית שיא טלוויזיוניים, סביבם נוצרים מועדונים של מאות אלפי מעריצים והסדרה נהפכת בעבורם לקרש קפיצה ליצירת הכנסות ממקורות אחרים: החל בהשתתפות בפרסומות וכלה בתפקידים בסרטי קולנוע. בנוסף, עונה של סדרת סיטקום נמשכת על פני כ-20 שבועות. אומנם צריך להיערך לתחילת העונה ולהשתתף בפרומואים ובראיונות לקידום הסדרה, אבל זה מותיר בידי השחקנים חצי שנה לעיסוקים נוספים.

מתוך "חברים". עשו זאת בסטיילצילום: ללא קרדיט

"מועדון המיליון" של הקומדיות הטלוויזיוניות לא מאכלס יותר מדי חברים אבל פעם בכמה שנים מתחולל אירוע שמקפיץ את השחקנים למעמד של כוכבי על ומכניס אותם לרשימה המאוד אקסקלוסיבית הזאת. הרשימה המכובדת של חברי המועדון כוללת שמות כמו קלסי גרמר, כוכב "פרייז'ר" שהצליח להגיע לשכר של 1.6 מיליון דולר לפרק בשתי העונות של הסדרה, ריי רומנו שטיפס ל-1.8 מיליון דולר לפרק בעונה האחרונה של "כולם אוהבים את ריימונד" וכמובן צ'רלי שין, אחד השחקנים הפרועים, ההפכפכים, חובבי הסמים והאלימים לעתים בהוליווד, שנחשב למקבל השכר הגבוה ביותר בתעשייה במסגרת תפקידו בסדרה "שני גברים וחצי", כאשר השתכר בממוצע 1.8 מיליון דולר לפרק. אלא שההתנהגות הפרועה (סמים, חוסר יציבות ואלימות) הסבה לרשת CBS נזקים כל כך גדולים, עד כי היא החליטה לפטר את שין ולקחת על עצמה הפסד של כ-300 מיליון דולר.

כוכבי הסדרה "חברים" לא היו הראשונים שפרצו את תקרת מיליון הדולר, אבל הם עשו את זה בסטייל וניהלו את המו"מ השכר כקבוצה מגובשת ומאוחדת. כוכבי הסדרה, ג'ניפר אניסטון, קורטני קוקס, מאט לה בלנק, מתיו פרי וליסה קודרו, ראו מעונה לעונה כיצד מטפסת הפופולריות של הסדרה וכיצד הכנסות אן־בי־סי הולכות וגדלות, ובהתאם תבעו העלאות שכר. משכר התחלתי של 22,500 דולר לפרק בעונה הראשונה הם טיפסו ל-40-20 אלף דולר לפרק בעונה השנייה, בעונה הרביעית הם כבר קפצו ל-100 אלף דולר ומשם בעלייה מהירה ובטוחה ל-750 אלף דולר לפרק בעונות 8-7. השיא היה בשתי העונות האחרונות של הסדרה שבהן, שוב כקולקטיב, הצליחה שישיית המופלאים הללו להוציא מרשת אן־בי־סי מיליון דולר לפרק. אם מביאים בחשבון שבשתי העונות האחרונות צולמו מעל 40 פרקים ושהרשת הוציאה סכום של כ-250 מיליון דולר רק על שכר לכוכבי הסדרה - אפשר להבין שמנהלי הרשת ידעו שעסקת מיליון הדולר לשחקן/לפרק משתלמת להם.

בתחילת החודש התחולל אירוע קוסמי דומה לזה של "חברים": כוכבי "המפץ הגדול" — קלי קווקו, ג'וני גאלקי וג'ים פרסונס — הצליחו לסדר לעצמם, לאחר משא ומתן קולקטיבי, שכר של מיליון דולר לכל אחד מ-22 הפרקים המתוכננים לעונה השמינית של הסדרה שישודרו מספטמבר הקרוב. כמו כוכבי "חברים", גם שלושת השחקנים המובילים של הסדרה הבינו שסי־בי־אס גוזרת על חשבון ההצלחה שלהם קופונים שמנים וביקשו להגדיל את הנתח שלהם בעוגה. הסדרה, ששודרה לראשונה בשנת 2009, תפסה במשך 7 העונות שלה גובה, הגיעה לחשיפה של 20 מיליון צופים וזכתה שלל פרסים בטקסים החשובים ביותר בתעשיית הטלוויזיה, החל מ"פרס חביבי הקהל" ועד פרסי אמי. גם בטקס האמי שייערך בסוף אוגוסט השנה מועמדת "המפץ הגדול" לפרס בקטגוריית הסדרה הקומית הטובה ביותר.

"המפץ הגדול" מספרת את קורותיהן של חמש דמויות: ארבעה בחורים מדענים חנונים ששניים מהם חולקים דירה משותפת ושכנתם מהדירה הסמוכה, מלצרית בלונדינית שחולמת להיות כוכבת קולנוע. ארבעת הבחורים החנונים מתקשים ביצירת קשרים חברתיים עם העולם החיצון, הם נוהגים לאכול ביחד ולבלות בחנות הקומיקס ועיקר שיחותיהם מתמקדות בסוגיות מעולם המדע בדיוני. מעבר להתייחסויות לתכנים מסדרות קומיקס וסרטי מדע בדיוני, כוללים הדיאלוגים בדיחות פנימיות על תחומי מדע בכלל ופיזיקה בפרט. פני, הדמות שמגלמת קלי קווקו בסדרה (איש לא יודע מה שם המשפחה שלה) היא מושא האהבה של לאונרד, אחד משני השכנים החנונים והיא ההיפך הגמור מרביעיית המדענים. היא שאפתנית, חברותית, סקסית ולמרות שהיא נחשבת לחסרת השכלה פורמלית ושונאת מדעים, היא מביאה לחבורה את הרגש ואת חכמת החיים. העונה השביעית, האחרונה, מסתיימת בהצעת אירוסין של פני ללאונרד ובאירוסים שלהם.

מתוך "פרייזר". שכר של 1.6 מיליון דולר לפרק צילום: AP

מאחורי קווקו, בת ה-29, קריירה של יותר מ-20 שנות קולנוע וטלוויזיה. בין היתר היא השתתפה כילדה בסדרה "חשיפה לצפון", בסרט קולנוע שהתבסס על סדרת "חבורת בריידי", ובסדרות "מכושפות" ו"שמונה כללים בסיסיים". ברשימת 100 הסלבריטאים המשפיעים ביותר בהוליווד של המגזין "פורבס" היא מוקמה בשנת 2013 במקום ה-99 עם הכנסה שנתית של 11 מיליון דולר. סביר להניח שברשימה של שנת 2014 היא תמצא את עצמה במרכז הטבלה עם הכנסות שישייטו סביב רף ה-40 מיליון דולר. כבר היום, מעבר להכנסה מהסדרה, קווקו היא פרזנטורית מבוקשת בתעשיית הפרסום. היא פרזנטורית של חברת טויוטה וכיכבה כ"נערת טויוטה" בסרטון הפרסומת של חברת המכוניות ששודר בזמן משחק הסופרבול וכמו כן היא הפרזנטורית של אתר שירותי הנופש פרייסליין.

המאבק של קווקו, גאלקי ופרסונס לקבל שכר של מיליון דולר לפרק לא היה ארוך במיוחד, כיוון שבסי־בי־אס ובחברת ההפקות "וורנר בראדקס טלוויז'ן" הבינו שאפילו אחרי השכר הפנטסטי לשלושה, הרווחים לא ייפגעו יותר מדי. כל 30 דקות של שידור — התוכנית נמשכת ברוטו חצי שעה — מביאות לרשת הכנסות של 2 מיליון דולר בממוצע מפרסום וזאת אך ורק ההכנסה הבסיסית. גם התוכניות שצמודות למועד שידור הסדרה, לפניה ואחריה, זוכות לרייטינג גבוה בזכותה וההכנסות שלהן מפרסום עולות בהתאם. אבל הכסף הגדול באמת שסדרה מצליחה כמו "המפץ הגדול" מכניסה הוא מזכויות המכירה לשידור בערוצים אחרים (סינדיקציה) המסתכמות ב-200-300 מיליון דולר לעונה. גם לשידורים החוזרים של העונות הישנות יותר יש תעריף שמעשיר את קופת רשת השידור ואולפן ההפקות בעשרות מיליוני דולרים נוספים בכל שנה.

מההסכם שחתמו בהתחלת אוגוסט כוכבי "המפץ הגדול" כל הצדדים יוצאים מרוצים. אמנם ההפקה רשמה צ'ק של קרוב ל-90 מיליון דולר מראש לשלושה שחקנים (וגם שידרגה את שכרן של עוד כמה דמויות בסדרה), אבל לנגד עיניה ניצבות ההכנסות העצומות מסינדיקציה. הסדרה פופולרית לא רק בארה"ב: בערוץ 4 הבריטי למשל, רשם פרק ששודר בשנת 2012 את הרייטינג הגבוה ביותר של הערוץ באותה שנה עם 2.3 מיליון צופים. בקנדה זכתה הסדרה לתואר תוכנית הבידור הפופולריות ביותר במדינה וסחפה 3.1 מיליון צופים.

סינדיקציה ושידורים חוזרים של פרקי הסדרה הם הפרה החולבת האמיתית של בעלי הזכויות על הסדרה וכאן גם טמון ההבדל הגדול בין חבילת השכר שתפרו לעצמם לפני יותר מ-10 שנים כוכבי "חברים", לבין תוצאותיו של המו"מ שערכו כוכבי "המפץ הגדול". בניגוד לג'ניפר אניסטון ולחבריה, שהקפידו להוסיף בהסכם השכר שלהם סעיף שמעביר להם אחוזים מההכנסות מסינדיקציה ומשידורים חוזרים של כל הפרקים החל מהעונה החמישית, קלי קווקו ועמיתיה הסתפקו בשכר ברוטו של מיליון דולר. בעוד כוכבי "חברים" ממשיכים גם כיום, 10 שנים אחרי שצילמו את הפרק האחרון בסדרה, להרוויח תמלוגים ממאות שידורים חוזרים ברחבי העולם, כוכבי "המפץ הגדול" יסתפקו במיליוני הדולרים שייכנסו השנה לחשבון הבנק שלהם. אלא אם ב-25 באוגוסט השנה תזכה הסדרה בפרס האמי לקומדיה המוצלחת ביותר של השנה וג'ים פרסונס לשחקן הקומי של השנה. אז, אולי, יוחלט להפיק עונה נוספת. ואז, אולי, יוכלו הכוכבים לפתוח מחדש את הסכם השכר שלהם ולהכניס לתוכו את סעיף התמלוגים, שיפרנס אותם בעשר השנים הבאות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ