סרטי השבוע הטלוויזיה

אורי קליין
אורי קליין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אורי קליין
אורי קליין

הרשות החמישית

יס 4, ו', 22:00, 128 דקות

סרטו של ביל קונדון ("אלים ומפלצות", "קינסי") מ-2013 מספר על ויקיליקס, האתר שחשף יותר ממיליון מסמכים מסווגים וחוקר את דמותו החידתית של מייסדו, ג'וליאן אסאנג'. אבל מאחר שזהו סרט תוצרת אמריקה, נפגעת עיקרית של הסיפור, הוא אינו יכול להציג את דמותו של אסאנג' (בנדיקט קאמברבטץ') כגיבור או ליצור הזדהות עמו. התוצאה, לפיכך, שטחית ולא ממוקדת. הסרט אינו מצליח לעצב את צדדיו השונים של אסאנג' לדמות קוהרנטית. התרכזותו ביחסים בינו לבין ההאקר הגרמני דניאל ברג (דניאל ברול) יצרה דרמה צפויה. יותר מכל אין כאן דיון לעומק בתופעה עצמה ומה שהיא מייצגת בנוף התקשורתי, הפוליטי והתרבותי העכשווי. עם דייוויד תיוליס, לורה ליני, סטנלי טוצ'י ומוריץ בלייבטרוי.

מתוך "הרשות החמישית"צילום: Frank Connor / סרטי יוני

איי לייק מייק

יס ישראלי, שבת, 08:30, 120 דקות

גרסתו של פיטר פריי מ-1961 למחזהו של אהרון מגד היא אחד הסרטים המכוננים בתולדות הקולנוע הישראלי המוקדם: קומדיה נושאת מסרים ציוניים שעוסקת בבורגנות הישראלית. במרכז קומדיית המצבים הרומנטית הזאת אם שאפתנית (בתיה לנצט), שרוצה שבתה תינשא למיליונר אמריקאי, אבל דרכן של תוכניות להשתבש: המיליונר מתאהב ביפיפייה תימנית והבת בנחל"אי שובב, ובסוף איש לא מחזיק שלט שאומר "ירדתי ל...". אף שהתיישן, יש לסרט חן מסוים וכדי להכיר את תולדותיו של הקולנוע הישראלי יש להכיר אותו. עם גדעון זינגר, אילנה רובינא, חיים טופול, זאב ברלינסקי, גאולה נוני, סיי גיטין, אבנר חזקיהו, ג'טה לוקה.

הנסיך הירוק

יס דוקו, יס 4, 21:30, 95 דקות

בריחוק מכוון, המבקש לשלב אובייקטיביות באמביוולנטיות, מספר סרטו התיעודי של נדב שירמן ("מרגל השמפניה") מ-2014 על מסעב יוסוף, בנו של השייח חסן יוסוף, אחד ממנהיגי החמאס, שבמשך עשור שימש כסוכן של השב"כ. מאוחר יותר היגר לארצות הברית, המיר את דתו לנצרות ופירסם את הספר "בן החמאס" שהסרט מבוסס עליו. בסיפורו ארוג גם סיפורו של גונן בן יצחק, המפעיל שלו בשב"כ, שאותו שירמן מראיין רוב הזמן חזיתית, וגם את גיבור הסרט. שירמן מציג את סיפורם באופן ישיר, אבל סודותיו רבים, והוא מותיר לצופים לפענח את המתועד בו מעבר למלים. באופן הזה מתעצב סיפורו של מסעב למשל אדיפלי שמשליך אור משלו על הסכסוך הישראלי־פלסטיני וזהו אולי ההיבט המרתק והטעון ביותר שלו. אפשר לבוא אל הסרט בטענות היסטוריות ואידיאולוגיות רבות; לשאול אם עיסוקו בסכסוך הוא סנסציוני, האם הוא חף מאמירה פוליטית והאם הוא תורם במשהו להבנת מורכבות המציאות המקומית ושיתוף הפעולה בתוכה; אבל הצפייה בסרט, בגלל מה שיש בו ואולי אף יותר מזה בגלל מה שאין בו, מעוררת סקרנות לכל אורכה.

שלגי קילימנג'רו

יס 3, שבת, 22:00; א', 13:26, 90 דקות

אמפתיה, נדיבות וטוב לב אינם ערכים שהקולנוע עוסק בהם לעתים קרובות. סרטו מ-2011 של הבמאי הצרפתי רובר גדיגיאן, יליד מרסיי, שבה הוא ממקם את מרבית סרטיו, ספוג בהם בלי לגלוש לסנטימנטליות ובלי לנסות להשלות את הצופים שהחיים יפיים יותר מכפי שהם באמת. סרטי גדיגיאן עוסקים במעמד הפועלים, הם בעלי נפח פוליטי מופגן, וכך גם סרט זה על זוג נשוי אוהב (ז'אן־פייר דארוסן ואריאן אסקאריד, אשתו של הבמאי), שהגבר בו מנהיג פועלים שיוצא לפרישה מוקדמת והשניים מתמודדים בדרך ייחודית עם חדירתה של אלימות לחייהם. פשטות העשייה אינה מנוגדת למורכבות האנושית והרגשית של הסרט. התוצאה יפה, מרגשת ואף מפעימה.

רחובות מושחתים

הוט סרטים, ה', 23:50, 115 דקות

סרטו של ג'יימס גריי ("הלילה הוא שלנו", "המהגרת") מ-2000, דרמת פשע משפחתית, הוא אולי סרטו הטוב ביותר עד כה של הבמאי האמריקאי המוערך. כוחו נובע מיכולתו למקם את הסיפור הפרטי המוצג בו במציאות מנוונת ומושחתת מיסודה. במרכז העלילה ניצב גבר צעיר (מארק ואלברג), שמשתחרר מהכלא, ומסתבך בעסקים המשפחתיים שבהם מעורבות דמויות שונות שכל אחת מהן מייצגת את האמביוולנטיות המוסרית שהסרט משרטט ביעילות ריאליסטית. הסרט קודר, אבל גם נוגע ללב. צוות השחקנים המצוין כולל את חואקין פיניקס, ג'יימס קאן, שארליז תרון, אלן בורשטין, פיי דאנאוויי, תומאס מיליאן וסטיב לורנס.

מסיבת רווקים

אם־ג'י־אם, ב', 08:30, 92 דקות

ב-1957, שנתיים אחרי "מרטי", שזכה בפרס דקל הזהב בקאן ובאוסקר, חברו התסריטאי פדי שייפסקי והבמאי דלברט מאן ליצירת סרט זה, שלא זכה לאותה הערכה ולא הצליח בקופות, אבל הוא טוב ונוקב יותר מקודמו, שאופיו הריאליסטי היה מהול בסנטימנטליות. הסרט, שצולם בשחור לבן בניו יורק, ויש בו רגעים המזכירים את סרטיו המאוחרים יותר של ג'ון קאסאווטס (גם אם מסריו שמרניים לנוכח הרגע ההיסטורי שבו הופק) מספר על חמישה עמיתים במשרד רואי חשבון שיוצאים לבילוי משותף במנהטן כדי לחגוג את נישואיו הקרובים של אחד מהם ובהדרגה נחשפים תסכוליהם לנוכח אפשרות הגשמתו של החלום האמריקאי. עם דון מארי, אי־ג'י מארשל, ג'ק וורדן, קרולין ג'ונס וננסי מארשנד (שזכורה כיום בעיקר כמי שגילמה בעוצמה אדירה עד למותה את אמו של טוני סופרנו).

חיזור גורלי

הוט פריים, ב', 22:00, 119 דקות

כשסרטו של הבמאי הבריטי אדריאן ליין ("פלאשדנס", "הצעה מגונה") יצא לאקרנים ב-1987, והיה לאירוע וללהיט, הוא נתפש כמחזה מוסר המיועד להרתיע גברים מסטוצים בעידן מגיפת האיידס והוא תומך בערכי המשפחה המסורתיים מול חדירתה לתוכם של האשה־מפלצת. עם השנים כוחו של הסרט לא פג, היסודות האירוניים בו התחזקו ונחשפו יסודותיו החתרניים במידה מרובה, שנובעים, בין השאר, מאי־יכולתם של הצופים להזדהות עם הדמויות ה"טובות" בסרט ותיאורו הקיטשי במכוון של הסרט את המשפחה האמריקאית המסורתית. מייקל דאגלס מגלם עורך דין, שבוגד חד פעמית באשתו (אן ארצ'ר) עם עמיתה (גלן קלוז), וזו מסרבת להניח לו, למשפחתו ולארנב המחמד שלה. האם הסרט בעייתי? ודאי; אך הוא גם סרט מפתח בתולדות הקולנוע האמריקאי בעשורים האחרונים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ