גבוהה מכולם: השנה המוצלחת של אליסון ג'ני

השחקנית הרב גונית, שתחגוג בקרוב את יום הולדתה ה-55, מצליחה לככב בשתי תוכניות נפלאות בו זמנית, לשחק בארבעה סרטים נוספים ולהגדיר מחדש את גבולות הקומדיה ומעמד הנשים בטלוויזיה האמריקאית

אור בר שלום, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אור בר שלום, עכבר העיר

בתחילת יוני האחרון עלה צ'אק לורי לשאת את נאום התודה שלו בטקס השנתי של האקדמיה לטלוויזיה, והעניק לעולם את ההתנצלות המבוקשת ביותר בתעשייה האמריקאית: "ניסיתי לעשות תכנית על אנשים שמנסים לגאול את חייהם ולתקן ולהציל את הנזק שהם עשו. בשבילי, זו הזדמנות להתנצל על שני גברים וחצי". התכנית החדשה של לורי, שחתום גם על "המפץ הגדול" ו"מייק ומולי" היא "ממי" (Mom) סיטקום מרובה מצלמות של רשת CBS עם צחוקים מוקלטים ומוגזמים (סימן ההיכר של לורי) ששוגרו היישר מהניינטיז. למרות הנטייה המידית לזלזל בכל מה שלורי עושה (אחרי הכל, זה הגבר ששילם לצ'רלי שין את המשכורת הגבוהה ביותר בטלוויזיה בשביל לעשות שורות מאחורי הקלעים), "ממי" היא דווקא תכנית לא רעה שאולי בטווח הארוך באמת תוכל לכפר על משקעי העבר. » ממי - כל הפרטים» אליסון ג'ני - כל הכתבותהסדרה שחודשה לאחרונה לעונה שנייה ותעלה בישראל ב-29 לספטמבר, מתארת את ההתמודדות של אם חד-הורית המנסה להיגמל מאלכוהוליזם (אנה פאריס) ותוך כדי לגדל את בתה המתבגרת וההריונית ובנה החכם מדי, במציאות כלכלית של פוסט משבר הסאב פריים. במקביל חוזרת לחייה אמה האלכוהוליסטית-בגמילה, רודפת הגברים והנרקיסיסטית שבועטת בכל הגדרה מסורתית בתפקיד הסבתא. האישה הזו היא במקרה אליסון ג'ני. ולא במקרה, היא הסיבה האמיתית לראות את הסדרה הזו. תפקיד של פעם בחיים

על ג'ני עוברת שנה מצוינת. השחקנית הרב גונית, שתחגוג בקרוב את יום הולדתה ה-55, מצליחה לככב בשתי תוכניות נפלאות בו זמנית ("ממי" ו"הסקס של מאסטרס"), חתומה לשחק בארבעה סרטים חדשים בשנתיים הקרובות ויש גם דיבורים על חזרה לתיאטרון. היא נולדה בדייטון אוהיו, בת לעקרת בית ומנכ"ל של חברת נדל"ן. בילדותה תיכננה להפוך למחליקה אולימפית אבל תאונה מוזרה שפגעה בפלג גופה התחתון קטעה את החלומות בכיוון. ג'ני החלה ללמוד משחק במכללה המקומית ו"התגלתה" על ידי השחקן פול ניומן שביים אותה באחת ההצגות בהן שיחקה (וחלקה איתו את אהבתה למכוניות מהירות). נוימן ואשתו ג'ואן וודרוד עודדו אותה לעסוק במשחק בצורה רצינית ולאחר סיום לימודיה היא החלה להשתלב בסצנת התיאטרון בניו יורק. דווקא הכניסה לעולם הטלוויזיה והקולנוע לוותה בקשיים שנבעו מגובהה יוצא הדופן. "היה סוכן ליהוק שהכריז שהתפקידים היחידים שיציעו לי הם של לסביות וחייזרים", סיפרה ג'ני בראיון לניו יורק טיימס לפני כמה שנים, "מזל שלא הקשבתי לו". היא החלה לשחק בתפקידי משנה בקולנוע בסוף הניינטיז, בסרטים כמו כמו "אמריקן ביוטי" ו - "10 דברים שאני שונאת אצלך", אבל חדרה למודעות של הצופה האמריקאי בזכות תפקיד חד פעמי בסדרה שהגדירה מחדש את קצב הדיבור לדקה: הבית הלבן.

תפקיד חד פעמי. אליסון ג'ני בבית הלבן:

ארון סורקין, חובב הקוקאין והדיאלוגים המהירים בהליכה, ליהק את ג'ני בגיל 38 לתפקיד סי.ג'יי קרייג, תפקיד שנחשב בעיניה "הזדמנות של פעם בחיים". עם ירידת התוכנית פנתה ג'ני לחיפוש אתגרים חדשים והופיעה בעשרות תפקידי משנה בטלוויזיה ובקולנוע האמריקאי, כמעט תמיד בתפקידי אימהות (אבודים, מזל סרטן, העשב של השכן, ג'וני, העזרה). עבור ג'ני שלא הביאה ילדים לעולם, זו הייתה הכשרה לא רעה לשני התפקידים הכי טובים שלה על המסך כרגע.

ג'ני מקצה לקצה

"הסקס של מאסטרס" שמשודרת בישראל ב -HOT, העמיסה פרסים ומחמאות על שני השחקנים הראשיים שלה המגלמים את שני חוקרי המיניות משנות ה - 50. אבל מי שגונבת את ההצגה בסדרה היא דווקא ג'ני, בתפקיד שקט, כמעט נחבא אל הכלים שמצליח לעקור את הלב מהמקום בלי להשאיר סימנים. ג'ני משחקת את מרגרט, אשתו המופנמת והשקטה של מנהל בית החולים, שנלחם בנטיות ההומוסקסואליות שלו ותוך כדי מחריב את נפשה את של אשתו. באחת הסצנות נחשפת ג'ני בסצנת עירום חזיתית שמראה גוף שדוף של אישה בת חמישים פלוס, נטולת פוטושופ, שרק מבקשת מבעלה שיאהב אותה בדרך שהיא מכירה. "לקחתי את ההשראה לדמות הזו מאמי ומהנשים שזכרתי בילדותי מאוהיו", סיפרה ג'ני למגזין וראיטי, "אני אוהבת את השקט של מרגרט, היא יותר כמוני מכל דמות שאי פעם שיחקתי. אני קוראת את השורות שלה ופשוט בוכה. צריך אומץ כדי לחיות ככה". התפקיד של ג'ני ב"ממי" הוא סיבוב של 180 מעלות לעומת "הסקס של מאסטרס", ומאפשר לה לטייל בחן בין שתי קצוות הדמויות ולהישאר אמינה ושובת לב בכל אחד מהם. לא פלא שחברי האקדמיה העניקו לה פרס אמי על תפקידה ב"ממי" בטקס פרסי האמי שנערך באוגוסט האחרון. הכי הגיע לה. אליסון ג'ני זוכה באמי 2014:

סבתא על ספידים ב"ממי" ג'ני היא בוני, סבתא צעירה, סקסית וחטובה (שמקפידה להסתובב בנעלים שטוחות ליד השחקנית הראשית והנמוכה אנה פאריס, כדי לצמצם במעט את ההבדלים הפיזים בין שתי דמויותיהן). אלכוהוליסטית לשעבר, מכורה לסמים לשעבר, טורפת גברים צעירים ונרקיסיסטית שמסרבת לקחת ברצינות את ההגדרה "אמא" או "סבתא". "ממי" שזכתה לביקורות נלהבות מהתעשייה למרות הפורמט הבסיסי שלה (צחוקים מוקלטים, כבר אמרנו?), מעיזה לנסות לשרטט מחדש את גבולות הפמיניזם המודרני ולאפשר הגדרות חדשות לאימהות. מגזין סלאט הביקורתי, שקטל יצירות של לורי על בסיס שבועי קבע כי "זו התוכנית הטובה ביותר שהוא עשה מזה שנים. אל תתנו לצחוקים המוקלטים להטעות אתכם. לתוכנית הזו יש מוח". אל תתנו לצחוקים המוקלטים להטעות אתכם. "ממי" (צילום: יח"צ HOT)

"ממי" מאפשרת ליוצרים ולשחקניות שלה לנסח גם אמירה נוקבת על מעמד הביניים וגם על יחסי אימהות-בנות ומעמדן המשתנה של נשים בעת הנוכחית. הגברים תמיד נפקדים מהסיטואציה, לא עוזרים בפרנסת המשפחה או עומדים בתשלומי המזונות. הגברים שכן סובבים אותן הם לא יוצלחים במקרה הטוב או אידיוטים בוגדניים במקרה הרע. כולן מתפרנסות מעבודות שלא הולמות את הכישורים שלהן, כצווארון כחול (עבודה במפעל לזיקוק) או מעמד ביניים קורס (מלצרית במסעדת יוקרה). המשבר הכלכלי שעבר על אמריקה מהדהד מעל הסצנות ומציג גם את השינויים שעברו על המשפחה המודרנית האמריקאית. הסבתא והאם נאלצות לשוב להתגורר ביחד כדי להתמודד עם שכר הדירה והמאבק על מותרות מורגש. ג'ני מצדה, נהנית מכל רגע. "רציתי להתנסות בז'אנר הסיטקום", אמרה להארץ לפני מספר חודשים, "מעולם לא הייתי שחקנית קבועה בקומדיה בת חצי שעה. היו לי כמה תפקידים די משוגעים בקולנוע ועשיתי לא מעט פארסה בתיאטרון כך שזה לא עד כדי כך חדש לי". בראיון לוראיטי לקראת המועמדות שלה לפרס האמי היא ציינה: "אני אוהבת את החלקים המשוגעים. ככל שזה יותר משוגע זה יותר טוב. אני אוהבת את ההזדמנות להיות מישהי שהיא לא אני על המסך. אני אסירת תודה שיש תפקידים כאלו בשבילי ולגיל שלי. וזה גם כיף להשתחרר קצת. תנסו את זה מדי פעם".