סרטי השבוע המומלצים בטלוויזיה

אורי קליין
אורי קליין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אורי קליין
אורי קליין

בדרנית בחצות

יס ישראלי, ו', 16:30; שבת, 09:50, 98 דקות

סיפור סינדרלה נוסח הבמאי ג'ורג' עובדיה מ-1977. צעירה משכונת התקווה (תיקי דיין), שעובדת במתפרה וחולמת להיות זמרת מתחזה ליורשת עשירה, חודרת לחברה הגבוהה, מתאהבת באחד מבניה (צביקה פיק; עובדיה אהב לשלב זמרים פופולריים בסרטיו) ונאלצת להיאבק ברוע שמופנה כלפיה כשהדבר מתגלה, קודם שהיא מגשימה את חלומה המקצועי והרומנטי. זו אחת המלודרמות המופרכות המשעשעות ביותר של עובדיה, שמעידה על הפנטסיות הקולנועיות שלו, וקשה כמעט שלא ליהנות ממנה. עם מני פאר, לבנה פינקלשטיין, לילית נגר, רחל דיין, אברהם רונאי, רפאל קלצ'קין ויוסי גרבר.

רוברט רדפורד בסרט "הכל אבוד"צילום: אי־פי

יפה לנצח

יס 3, ו', 22:00; ג', 19:40, 142 דקות

ב-2013, 53 שנים אחרי "לה ד'ולצ'ה ויטה" של פדריקו פליני ו-42 שנים לאחר "רומא" של פליני, יצר הבמאי האיטלקי פאולו סורנטינו ("איל דיבו", "זה בוודאי המקום") סרט זה, שמתכתב עם סרטיו של פליני ומעדכן אותם לימינו מבלי לשמש להם כגרסאות חדשות. גם במרכז הסרט הזה ניצב עיתונאי (טוני סרבילו, שחקן מועדף על סורנטינו), הפעם בן 65, ששוקע לתוך היופי, הניוון והדעיכה המאפיינים את הבירה האיטלקית. הסרט האפיזודי באופיו, שזכה באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, לעתים סובל מגודש ולא כל המצאותיו ומהלכיו פועלים באותה מידה של יעילות קומית או רגשית, אבל זו יצירה מהנה שעוטפת אותנו בדימוייה וגורפת אותנו לתוך המציאות המעוצבת בה. באחת הסצינות פוגש הגיבור את השחקנית פאני ארדן, כפי שפליני פגש את אנה מניאני ב"רומא". מיד אחר כך משדר הערוץ את "לה דולצ'ה ויטה" (00:20, 174 דקות) וסרטו של פליני משודר שוב גם למחרת ב-06:59.

הכל אבוד

יס 4, ו', 22:00; שבת, 06:17, 12:12, 106 דקות

סרט לשחקן יחיד, והשחקן הוא רוברט רדפורד בן ה-77. סרטו השני מ-2013 של הבמאי ג'יי־סי צ'נדור ("התמוטטות") מספר על ספן, ששמו אינו מצוין, שהיאכטה שלו נתקעת באמצע האוקיינוס ההודי אחרי שמכולה, שחלפה לצדה בלילה, התנגשה בה ופערה בה חור גדול. זו אלגוריה על הישרדות ועל ההתמודדות עם תעתועי הגורל והסוף המתקרב; אבל צ'נדור, אחת ההבטחות של הקולנוע האמריקאי העכשווי, נמנע מלטעון אלגוריה זו במגמתיות רוחנית יתרה, ומקדיש את עיקר מאמציו למעקב עיקש אחר פועלו של הגיבור בניסיונו הנואש להיחלץ מהמצוקה אליה נקלע. מכאן נובע יופיו וכוחו של סרט זה, וגם מהופעתו ועצם נוכחותו של רדפורד, שמלבד לרגעים ספורים, קולו של גיבורו אינו נשמע בו. הבימוי, האופן שבו הסרט נע מתוך היאכטה הפגועה אל מרחבי האוקיינוס העוטפים אותה – כל אלה הופכים את סרטו של צ'נדור ליצירה ייחודית ורבת עוצמה.

דודה קלרה

יס ישראלי, שבת, 08:14, 94 דקות

סרטו של אברהם הפנר, שמת לפני כחודש, מ-1977, הוא קומדיה חכמה מרה מתוקה, קשה, עדינה ומרגשת, על שלוש אחיות (חנה מרון, רות סגל, עדנה פלידל), שמנהלות סלון לכלות בתל אביב, והן סובלות, אוי כמה שהן סובלות, ומחכות לישועה שתבוא מאחיהן הגביר, שאמור להגיע מאנגליה לרגל חתונתה של בתה של אחת מהן. התסריט המדויק, הביצוע המשובח ובעיקר התזמון המופתי בין נימות הרגש השונות של הסרט הופכים את התוצאה לאחת מהיצירות הבולטות בתולדות הקולנוע הישראלי. עם שמואל בונים, יוסף כרמון, ליאו יונג, יעל פרל, מאיר פניגשטיין, שמואל רודנסקי, ג'טה לוקה. הצילום המצוין הוא של דוד גורפינקל.

נראתה לאחרונה

הוט אקשן, שבת, 22:00; ה', 22:00, 114 דקות

סרטו הראשון כבמאי מ-2007 של בן אפלק – אותו אפשר לראות בימים האלה כשחקן בסרט "נעלמת" – מתבסס על ספר מאת דניס ליהיין, ומתרחש, כמו "מיסטיק ריוור" של קלינט איסטווד, שאף הוא התבסס על ספר של ליהיין, בשכונת פועלים בבוסטון, שהחידלון שולט בו. למרות כמה מהלכי עלילה מסורבלים, ובימוי מקרטע לעיתים, זהו סרט מרשים, רציני ונבון, שמעלה שאלות של מוסר סביב סיפור היעלמותה של ילדה בת 4, שנדמה שאמה (איימי ראיין המצוינת) ממש לא אכפת לה. את ההיעלמות חוקר צמד בלשים פרטיים חסרי ניסיון (קייסי אפלק, אחיו של הבמאי, המצוין כהרגלו ומישל מונהן) והתוצאה מצטברת למלודרמת מתח בעלת נפח ממוקד ומרגש. עם מורגן פרימן, אד האריס ואיימי מאדיגן.

האיש שרצה להיות מלך

יס 3, א', 22:00; ב', 14:52, 129 דקות

סרטו של ג'ון יוסטון מ-1975, שמבוסס על סיפור מאת רודיארד קיפלינג, הוא אחד מסרטי ההרפתקאות המהנים ביותר בכל הזמנים. בלי שהסרט ייקח את עצמו ברצינות רבה מדי, הוא מספר על שני חיילים בריטים לשעבר (שון קונרי ומייקל קיין, שלא רק הופעתם מצוינת אלא הכימיה ביניהם נפלאה) שיוצאים לחפש מדינה ששום איש לבן עדיין לא דרך בה, וכשהם מוצאים אותה, הם ממנים את עצמם לשליטיה. כן, הסרט עוסק בקולוניאליזם, אבל באירוניה המפחיתה את המגמתיות שהייתה יכולה להיות בעיסוק זה והתוצאה שנונה ומלהיבה. בנושאו וסגנונו מתחבר הסרט למיטב סרטיו של יוסטון ("הנץ ממלטה", "האוצר מסיירה מאדרה", המלכה האפריקאית"), שתיארו מסע בעקבות יעד בלתי אפשרי לכאורה, אבל המסע העניק משמעות לחיי גיבוריו. עם כריסטופר פלאמר כקיפלינג.

מעבר לגבעות

יס 3, ג', 22:00; ד', 15:10, 150 דקות

סרטו הרביעי מ-2012 של הבמאי הרומני כריסטיאן מונג'יו ("4 חודשים, 3 שבועות ויומיים"), שזכה בפרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן וזיכה את שתי השחקניות המרכזיות שלו, כריסטינה פלוטור וקוסמינה סטראטן, בפרס המשחק הנשי, הוא מלודרמה מרשימה על שתי חברות, שגדלו יחד בבית יתומים, היו לאוהבות, אבל אחת היגרה לגרמניה והשנייה הצטרפה למנזר שנוהליו קשוחים במיוחד. הסרט מתאר את שמתרחש כאשר החברה מגרמניה מגיעה למנזר כדי לחלץ משם את אהובתה. בסגנון חמור סבר, שיש בו מידה של יופי רב אך גם לעתים תחושה של חישוב אמנותי רב מדי, מתאר הסרט את המאבק הפורץ בין הזרה המגיעה למנזר לאהובתה, שאינה רוצה לעזוב אותו, ובינה לבין הכומר (ולריו אנדריוטה), השולט במנזר ביד רמה. הנושא יכול היה לנטות לסנסציוניות, אבל אחת ממעלותיו של הסרט הוא הימנעותו מכך. למרות איכותו הרבה הוא לא הופץ משום מה מסחרית בישראל, וזו הזדמנות לצפות בו שלא כדאי להחמיצה.

צייד הצבאים

הוט פריים, ה', 00:10, 183 דקות

עוצמתו של סרטו מעורר המחלוקת של מייקל צ'ימינו מ-1978, שזכה בחמישה פרסי אוסקר, אינה פוחתת עם השנים וגם התמיהה בנוגע לגורלו הביזארי של הבמאי שלו, שלא ביים סרט עלילתי ארוך מאז 1996, וגם זה לא היה טוב במיוחד. הסרט, המחולק לשלושה פרקים כיצירה מוזיקלית משוכללת, מתחיל בחתונה, נגמר בלוויה ובאמצע מתאר את שארע לשלושה פועלים במכרות פלדה בפנסילבניה שהתגייסו להילחם בווייטנאם. גם אם מתנגדים לאמירותיו של הסרט, אין להכחיש שזהו טור־דה־פורס קולנועי. עם רוברט דה נירו, כריסטופר ווקן, ג'ון סוואג', ג'ון קאזאלי ומריל סטריפ.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ