פרסי עכבר העיר 2014: סדרות הרכש הכי טובות

המבע העשיר של "בלש אמיתי", הדילמות האנושיות של "המתים המהלכים", המשחק המשובח של הבנות ב"כתום זה השחור החדש" או המתח של "פארגו". מי תהיה סדרת הרכש הטובה של השנה?

עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עכבר העיר

עכבר העיר מזמין אתכם לקחת חלק בבחירת המופעים, המסעדות, המקומות ואירועי התרבות של השנה. איך משתתפים? נכנסים לאתר התחרות, בוחרים את המועמדים האהובים עליכם מבין האפשרויות בקטגוריות השונות, ממלאים את הפרטים ונכנסים להגרלה נושאת פרסים, ובהם טיסות וחופשות זוגיות בחו"ל.» פרסי עכבר העיר - לאתר התחרות

בתחילת טקס האמי, שנערך באוגוסט האחרון, עלה לבמה טיי בורל מ"משפחה מודרנית" לקבל את פסלון האישה המוזהבת, וציין שהמקום הכי טוב ליוצרים חופשיים להיות בו - הוא המסך הקטן. אנחנו מאמינים שהוא צדק. זו הייתה שנה של טלוויזיה מצוינת, כזו שידעה לערבב בין ז'אנרים ותפקידים מגדריים מקובעים ולעשות מהם שייק רענן שפשוט כיף לצפות בו. לצד עונות משמימות יחסית של סדרות הלהיט הגדולות (כמו "משחקי הכס" המאכזבת ו"גירלז" שאיבדה כיוון) הפציעו סדרות חדשות שהנפיקו משב רוח רענן וגם נתנו הזדמנות לכוכבי המסך הגדול לטפח לעצמם רזומה של שחקני אופי מצוינים - דווקא על המסך הקטן. גם נושא דימוי הגוף הנשי ומעמד האישה בפרט קיבל אפיון מעצים ושונה, קו מעניין שהתחילה לינה דנהאם וללא ספק עלה מדרגה בסדרות כמו פארגו ויומן השומן. חשוב לציין שלא תמצאו כאן את "שובר שורות הנפלאה, כיוון שהיא סיימה את עונתה האחרונה ממש בסוף השנה שעברה (ואף קטפה אשתקד את פרס סדרת הרכש הטובה ביותר בפרסי עכבר העיר 2013), אבל לעולם לא נשכח אותה. צפינו, התפלמסנו ואפילו היה לנו קונצנזוס גורף וכתום. עכשיו אתם רק צריכים לבחור. בלש אמיתי (עונה ראשונה, Yes) ללא ספק הסדרה המדוברת ביותר של השנה. עם ניחוח טווין פיקס, במאי נועז וקאסט שכולל צמד כוכבי קולנוע בולטים כמו וודי הרלסון ומת'יו מקונוהי, שנמצא בפסגת הקריירה שלו אחרי מהפך תדמיתי מרשים, הצליחה "בלש אמיתי" לכבוש את ליבנו, ואת לב הקהל העולמי. בראיון שנתן ניק פיזולטו, יוצר וכותב הסדרה, ל-”The Daily Beast”, הוא מתייחס לצורת עבודה לא קונבנציונלית לעומת יוצרים אחרים בתעשייה. בעוד מרבית היוצרים כותבים ומביימים את הפרק הראשון ואת שאר מלאכת היצירה משאירים לצוות מוכשר, פיזולטו אחראי על כל פסיק ופריים בסדרה. הוא כתב את כל שמונת הפרקים, בחר בקפידה את הבמאי שליווה אותו לאורך הפרויקט - קארי ג'וגי פוקונאגה, ישב בסט ובחדר העריכה, ואפילו היה אחראי על ליהוקם. כנראה שזה בהחלט השתלם לו. מנימוקי השופטים: "בלש אמיתי" מותחת עוד קצת את גבולות הצופה למקום של איפוק, ריכוז והתמודדות עם נושאים קשים. מת'יו מקונוהיי, בתפקיד הכי טוב בקריירה שלו, מבע קולנועי מהודק ומרשים, מה עוד צריך בסדרת טלוויזיה?המתים המהלכים (עונה רביעית, Yes) סדרת הלהיט של NMC אולי מוגדרת כסדרת זומבים, אבל לכולם ברור ש"המתים המהלכים" מתרכזת בעיקרה דווקא באיום מסוכן הרבה יותר – בני האדם. מפרק הבכורה ועד לעונתה החמישית שהחלה באוקטובר האחרון, הדמויות שסובבות את העלילה נלחמות לא רק בקניבלים שאורבים בכל פינה, אלא גם בטורפים אכזריים בני מינם. מלבד פסקול מצוין, מתח בלתי נגמר והפקה ברמה גבוהה, הדברים שבאמת הופכים את הסדרה הזו לעל זמנית הן הדמויות המורכבות ומערכות היחסים שהן טוות זו עם זו, והדילמות האנושיות שהן נאלצות להכריע בהן. מנימוקי השופטים: "המתים המהלכים" היא אמנם סדרת זומבים מצוינת, אבל היא גם סדרה שמשקפת יותר מכל את מפלצתיות האדם, וכמה מעט נדרש כדי לייצר תהליך בו נחשפים עוד צדדים בכולנו. מלמדת מעל לכל על מפלצתיות האדם. המתים המהלכים (צילום: AP)כתום זה השחור החדש (עונה שנייה, HOT) ג'נג'י קוהן שוב הפעילה את קסמיה ועמדה במבחן העונה השנייה. פייפר צ'פמן ממשיכה לעשות את הדבר הלא נכון במקום הלא נכון - כלא נשים. ובכל זאת, זה עובד, כיפי, אפילו מענג. העונה הנוכחית הכפילה דווקא את זמן המסך של דמויות המשנה המרתקות - פוסיי, רד, לורנה מורלו, ניקי ניקולס, סוזן "קרייזי אייז", ומיס רוזה שבלטו בזכות תסריט נפלא ומשחק משובח. כל זה מגיע באריזה נפלאה של צפיית בינג' רצופה, כיאה לרשת נטפליקס, מנהיגת הטרנד. בלענו גם את העונה הזו ואנחנו לא יכולות לחכות ליוני, בו תגיע השלישית. מנימוקי השופטים: ממתק פמיניסטי אמיתי. שילוב נכון של דרמה וקומדיה הופכים את "כתום זה השחור החדש" למוצר טלוויזיוני שפשוט אי אפשר שלא להתמכר אליו ולבל נשכח את הפתיח המגניב עם השיר הנפלא של רג'ינה ספקטור.

ממתק פמיניסטי אמיתי. כתום זה השחור החדש (צילום: AP)האישה הטובה (עונה חמישית, Yes) העונה החמישית של הדרמה המשפטית מצאה את גיבוריה בסיטואציה לא פשוטה – מצד אחד הטלטלה הרומנטית של אלישיה פלוריק בין וויל לפיטר כבר הפכה מעייפת. מצד שני, זה המשולש הרומנטי שבמידה רבה הניע את העלילה. שני אירועים דרמטים עומדים במרכז העונה הזאת, ומטפלים בדיוק בפירוק המתח הזה (או בהזזתו) – המעבר של אלישיה וקארי למשרד משלהם, על כל המאבקים והקשיים הכרוכים בכך ; וההחלטה להרוג את דמותו של וויל, בין היתר כתוצאה מהרצון של השחקן ג'וש צ'ארלס לעזוב את הסדרה.

מנימוקי השופטים: בראיונות לקראת ועל העונה החמישית העניקה ג'וליאנה מרגוליס את מלוא הקרדיט לכותבי הסדרה הראשיים – רוברט ומישל קינג. ואכן העונה החמישית של הסדרה היא הצלחה בעיקר בזכות כתיבה בלתי מתפשרת, דיאלוגים אינטלגנטיים והסבלנות של הקינגים בתיאור סצנות אינטנסיביות ודרמטיות. גם ההחלטה להיפרד כך מוויל גארדנר מעידה על אומץ. אם זה לא מספיק, האישה הטובה ממשיכה להציג מניפת דמויות נשיות חזקות, מורכבות, לא שגרתיות, שלא מלוהקות בתפקיד "החברה של", חרף כותרת הסדרה. גירל פאואר. האישה הטובה (צילום: CBS באדיבות Yes)

בית הקלפים (עונה שנייה, Yes ו - HOT )

לדיוויד פינצ'ר היה ברור שהעונה השנייה של הדרמה הפוליטית שלו, "בית הקלפים", תהיה חייבת לפרוץ גבולות, גם מעבר למה שעשה בעונה הראשונה. לא רק בכל הקשור להרגלי הצפייה, ולחיבור בינו ובין נטפליקס, שכאמור מעלה את הסדרה כולה בבת אחת לרשת, אלא גם מבחינה דרמטית. בעונה הנוכחית הגיעו התככים והמזימות של פרנק אנדרווד לשיאן, ופנו לא אחת גם נגדו ונגד אשתו קלייר. למרות זאת, הוא מגיע לכיסא סגן הנשיא, ומשם מצליח לגרום גם להתפטרותו של הנשיא המכהן.

מנימוקי השופטים: כבר מן הפרק הראשון, בו דוחף פרנק אנדרווד את זואי ברנס מתחת לגלגלי הרכבת התחתית, ברור שדיוויד פינצ'ר החליט לא לקחת שבויים. כמות הפיתולים בעלילה הכריחה את הצופה להישאר מרותק למסך, והפכה את חווית הצפייה למטלטלת מאי פעם. קווין ספייסי ורובין רייט ממשיכים לספק משחק חזק, דווקא בשל היותו מאופק ומלא ניואנסים, ולנו רק נשאר לקוות שלא כך נראים הדברים בוושינגטון.משחק מאופק ומלא ניואנסים. בית הקלפים (צילום: Netflix)פארגו (עונה ראשונה , HOT)

חייבים להודות - כשהגיעו הדיווחים על כך ש"פארגו" של האחים כהן הופך לסדרת טלוויזיה, הרעיון נשמע מיותר לגמרי. גם התיאור המעורפל, שהבטיח עלילה שתתרחש באותו העולם של הסרט אבל תתמקד בדמויות חדשות, הותיר רושם מפוקפק. בכלל, כל הסיפור העלה את השאלה - למה בעצם צריך בכלל לגעת בסרט הקאלט של האחים משנות ה-90? אבל הספק התחלף בסקרנות, והפך את "פארגו" לאחת הסדרות המדוברות של האביב. זאת בעיקר הודות לחשיפה שהכהנים מצטרפים לסדרה כמפיקים בכירים, ושנבחרת הכוכבים המבטיחה כללה את מרטין פרימן, בילי בוב ת'ורנטון, בוב אודנקירק וקייט וולש. עושה רושם שסוד הקסם של "פארגו" – שהופכת קונספט משנות ה-90 לרלוונטי כל כך גם היום – טמון בעובדה שגיבור הסדרה (והסרט) הוא בסך הכל אדם רגיל. הוא עושה הכל כדי להימנע מקונפליקטים אבל סופג השפלות שיגרמו גם (ואולי בעיקר) לאנשים המאופקים ביותר להתקף זעם מהסוג שרואים בחדשות במציאות. מנימוקי השופטים: הטוויסט הכהני מפיח חיים בפנטזיה רצחנית באמצעות מפגש מקרי בין לסטר ובין גבר אלים, שמתענג על דחיפת אנשים לקצה. ת'ורנטון הוא מעין התגלמות של שטן קטן שמתיישב על הכתף של מי שנקרה בדרכו בדיוק ברגע שהוא עומד להתפוצץ, ולוחש לו לחישות עידוד רצחניות.הטוויסט הכהני מפיח חיים בפנטזיה רצחנית. פארגו (צילום: אינסטגרם)יומן השומן (עונה שנייה, HOT) הסדרה שגרמה לנו לחזור אחורה בזמן אל שנות ה-90 העליזות ולחוות אותן מחדש. פסקול נוסטלגי עד דמעות, חולצות פלנל וריי ארל מצחיקה אחת, חכמה ורגישה בדיוק כמו שדמות מעוררת הזדהות צריכה להיות. העונה השנייה של הסדרה זלגה לא פעם למחוזות קיטשים משהו, אבל בכל זאת נגעה בנושאים חברתיים מעניינים והציבה מראה מול טבע האדם השטחי. אם להוסיף לתוכן את המבע הילדותי - אך מגניב של הסדרה, זה שפותח לנו דלת למוחה הנסתר והמטורלל של ריי, הרי לנו מתכון מנצח. מנימוקי השופטים: ריי היא גיבורה לא שגרתית בנוף הטלוויזיה הרדוד, כזו שנכנסת ללב בקלות. בגלל המשחק המשובח, התקופה שכולם נזכרים בה בערגה והפסקול המדהים, לא יכולנו לוותר על הסדרה הזו. גיבורה לא שגרתית בנוף הטלוויזיה הרדוד. יומן השומן (צילום: יח"צ HOT)לואי (עונה רביעית, Yes)

במשך ארבע עונות הצליחה "לואי", להביא משהו שונה לטלוויזיה ולהיות הסדרה הכי עצובה בכיכובו של אחד האנשים היותר מצחיקים. "לואי" מביאה לטלוויזיה פורמט יחסית חדש ומעניין – סוג של מוקומנטרי רק בלי התייחסות למצלמה, פשוט תיעוד בלתי נראה של חייו של איש שהוא כישלון כמעט בכל מישור בחייו הפרטיים. סדרה שתגרום לכם לתהות על עצם הקיום שלכם מצד אחד ומצד שני, בפרקים מסוימים תגרום לכם לצחוק והרבה, דיכוטומיה מושלמת. מנימוקי השופטים: יש הרבה שרואים ב"לואי" כסדרת דור ההמשך של "סיינפלד", אבל לואי, בניגוד לכהן הטלוויזיה הגדול, לא עוסק באמיתות הקטנות של החיים אלא דווקא באמת הגדולה והמרה. מרתף הסטנד־אפ של לואי הוא הבית של כל מה שדחפנו ללא מודע, לתת מודע ולכל החלקים האחרים במוח ובלב שהמצאנו כדי לשכוח מה שחשוב. לא סתם הסצנות ארוכות, הבימוי ריאליסטי, המשחק חצי מאולתר, והצבעים מונוכרומטיים – החיים, בקיצור, במערומיהם.דיכוטמיה מושלמת. לואי (צילום: AP)הסקס של מאסטרס (עונה שנייה , HOT) ללא ספק הסדרה הכי סקסית על המסך וזאת שאפשר בוודאות לומר עליה שהיא בית ספר לטלוויזיה. סיפורם המרתק של חוקרי המין וירג'יניה ג'ונסון וד"ר ביל מאסטרס הפך עם הטאצ' התסריטאי הנכון לאחת הסדרות המרתקות, המקוריות והמעניינות שנראו בטלוויזיה. העונה השנייה נחתה עלינו לטובה בזמן עונת המלפפונים הטלוויזיונית של יולי - אוגוסט והצילה רבים מאתנו מהדכאון הנוראי של צוק איתן. עוד יתרון בולט של הסדרה מלבד התלבושות, הקצב והסיפור האמיתי המעניין ממילא, הוא ליזי קפלן - שחקנית שיכולה לנוע בזהירות בין דמות של אישה אסרטיבית למאהבת נושאת קלון, ועדיין להישאר אמינה.מנימוקי השופטים: כנראה שסיפור אמיתי מעניין וטוב הוא הבסיס הנכון והראוי לכל תוצר טלוויזיוני. ממש כמו "מד מן", ה"סקס של מאסטרס" מצליחה להפיח חיים בתקופה בה היא מתרחשת ולשלוח את הצופים למסע מרתק ומפותל בזמן. אחת הסדרות המרתקות והמעניינות שנראו בטלוויזיה. הסקס של מאסטרס (יח"צ HOT)ממי (עונה ראשונה, HOT) ב"ממי" (MOM) אליסון ג'ני היא בוני, סבתא צעירה, סקסית וחטובה, אלכוהוליסטית לשעבר, מכורה לסמים לשעבר, טורפת גברים צעירים ונרקיסיסטית שמסרבת לקחת ברצינות את ההגדרה "אמא" או "סבתא". יחד עם אנה פאריס שמגלמת את בתה, אלכוהוליסטית לשעבר גם היא, נוצר ניסיון מצחיק לצייר פורטרט טיפוסי של בית אמריקאי לא מתפקד, ובכל זאת מלא בחום ואהבה מתוקה מרירה, ובעיקר צינית. "ממי", שזכתה לביקורות נלהבות מהתעשייה למרות הפורמט הבסיסי שלה (צחוקים מוקלטים, כבר אמרנו?) אולי לא בלטה כמו הסדרות האחרות שהזכרנו לעיל, אבל בהחלט הייתה ראויה לציון בשל היותה מצחיקה יותר, כרגע, משאר הקומדיות העייפות על המסך. מנימוקי השופטים: "ממי" מאפשרת ליוצרים ולשחקניות שלה לנסח אמירה נוקבת על מעמד הביניים וגם על יחסי אימהות-בנות ומעמדן המשתנה של נשים בעת הנוכחית. המשבר הכלכלי שעבר על אמריקה מהדהד מעל הסצנות ומציג גם את השינויים שעברו על המשפחה המודרנית האמריקאית. הסדרה מעיזה לנסות לשרטט מחדש את גבולות הפמיניזם המודרני ולאפשר הגדרות חדשות לאימהות.פורטרט קורע מצחוק של בית אמריקאי לא מתפקד. ממי (צילום: יח"צ HOT)חבר השופטים:טל לוין - עורכת עכבר העירעלמא אליוט הופמן - מפיקת מדור מוזיקה ועורכת המדריך בעכבר העירחגית גינזבורג - עיתונאית, מבקרת טלוויזיה בעכבר העיר, מעריב, אינסיידראור בר שלום - עיתונאית, יוצרת תוכן ומבקרת טלוויזיה בעכבר העירדניאל בוקס - מפיקת מדורי במה וטלוויזיה בעכבר העיר, סטנדאפיסטית

מור קומפני - עורכת מדורי טלוויזיה ומוזיקה בעכבר העיר, מבקרת קולנוע וטלוויזיה