היכונו לביאת הריאליטי 2.0: מציצני יותר, אלים יותר ודומה לסרט אימה

נתוני הרייטינג מעידים על ירידה בצפייה בתוכניות מציאות בישראל, אבל לחברות ההפקה ולזכייניות אין כוונה לזנוח את הז'אנר. לצד ביסוס הדוקו־ריאליטי הנקי ממניפולציות, אפשר לצפות לתוכניות שעוסקות בקבירת אנשים בחיים, ניחוש האב הביולוגי ופורנו-עוני

איתי שטרן
איתי שטרן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"נופש בפוטקטורט". מציאות מדומיינת של כיבוש נאצי
"נופש בפרוטקטורט". מציאות מדומיינת של כיבוש נאציצילום: Šimek Rostislav
איתי שטרן
איתי שטרן

בשבוע שעבר עלתה בערוץ 2 העונה השלישית של התוכנית "בית ספר למוסיקה". צהלה גדולה לא נשמעה בבית הזכיינית קשת עם היוודע נתוני הרייטינג. הם הסתכמו ב–26.7%, כ–7% פחות מהשקת העונה הקודמת. בתרגום לכסף, ירידה כזאת משולה לדילול דרמטי בעוגת ההכנסות מפרסום. הנתונים הללו מתחברים למגמה כללית של ירידת ערך בחטיבת תוכניות הריאליטי המשודרות בערוץ 2. לעונה האחרונה של "אקס פקטור", ההפקה היקרה ביותר של הזכיינית רשת, היה ממוצע עונתי נמוך ב-20% ביחס לקודמתה. תוכנית הגמר של תחרות השירה הניבה 30% רייטינג לעומת 38.4% של גמר העונה הקודמת. אפילו "מאסטר שף" שנהפכה לשיאנית רייטינג קבועה, לא הצליחה לשחזר את שיאי העבר. לפרק הגמר העונה היו 35.2% רייטינג, הרחק מ–42.7% רייטינג של הגמר ב–2014 ו46.6% ב–2013.

גם בהשוואה לנתוני קיץ קודמים (נתוני הרייטינג בקיץ נמוכים באופן קבוע מאלה של עונות החורף והסתיו) מסתמן קיץ 2015 כקו פרשת המים של הפקות הריאליטי הגדולות. כך למשל, בקיץ 2013 רשמו הזכייניות שיאי רייטינג מרשימים שקבעו תוכניות דוגמת "האח הגדול" (ממוצע עונתי של 35%) ו"המרוץ למיליון" (ממוצע עונתי של 29.5%). אפילו קיץ 2014, שנחשב לקשה במיוחד לזכייניות בשל מבצע "צוק איתן", הניב נתוני רייטינג נאים מאלה שהיו בקיץ 2015. כך למשל, קשת הצליחה לשמר את כוחה בקיץ 2014 כששידרה את "האח הגדול" ורשמה ממוצע רייטינג גבוה שנע סביב 33%.

"בית ספר למוסיקה"צילום: רועי ברקוביץ'

מניתוח הנתונים הללו אפשר היה להסיק שתי מסקנות מתבקשות: הציבור הישראלי יקבל פחות ופחות ריאליטי בטלוויזיה בשל נדידת הצופים למרעי תוכן אחרים. הפקות הריאליטי ייהפכו מקוריות יותר וחדשניות כדי לאתגר את הצופה בבית. אלא שמבירור עם אנשי זכייניות ערוץ 2 נראה שאף אחת משתי המסקנות הללו לא עומדת להתממש בשנה הקרובה. רשימה חלקית של שידורי השנה הקרובה כוללת עונות חדשות של "האח הגדול" "הישרדות", "הכוכב הבא" ו"משחקי השף" לצד תוכניות חדשות של שני פורמטים טריים שישודרו בקשת: "אמזונס" שמתמודדיה ינועו בין מדינות דרום אמריקה ו"בייק אוף" (שם זמני), הגרסה הישראלית לריאליטי האפייה המצליח הבריטי .

"להערכתי הריאליטי לא עומד להיעלם כל כך מהר. הוא יככב בפריים טיים עוד מספר רב של שנים", אומרת מיכל אדלר, ראש מחלקת הבידור והריאליטי של רשת. "כל מוצר חדשני, מרגש ומפתיע כמו טלוויזיה ממילא ממציאים ומגוונים כל פעם מחדש, וכך גם ז'אנר הריאליטי. הצופה נהפך למתוחכם ומודע יותר ויותר, כמו גם המתמודדים. העולמות ילכו ויתרחבו – כבר לא רק מבשלים, שרים, רוקדים או שורדים. ייכנסו תחומים מעולמות נוספים שטרם נגעו בהם. לדוגמה הפורמט החדש של אנדמול 'Hunted'. יצר המציצנות של הצופה ימשיך להניע את הז'אנר".

מפיק הטלוויזיה אסף גיל, שהפיק בין השאר את "רוקדים עם כוכבים" ו"מאסטר שף", לא מתרשם מההספדים של הריאליטי. "קראתי כל מיני מאמרים של אנשים מלומדים על מות הריאליטי, אבל אני לא חושב שזה המצב. אכן יש שוני בגישה של הקהל בבית וכחלק מזה יש צפייה הרבה יותר ביקורתית. זה תהליך טבעי של התבגרות הקהל הישראלי. הם עברו ממצב של תמימות מוחלטת למצב של חדות והטלת ספק. לגמרי בצדק. זה מהלך חיובי מכיוון שברגע שהקהל דורש יותר אנחנו נספק לו יותר".

ד"ר נעה לביא מהחטיבה לתקשורת פוליטית בבית הספר לממשל וחברה במכללה האקדמית תל אביב יפו חקרה בעזרת הרשות השנייה את הקשר שבין ריאליטי למוסר. "אם אתה מנתח סקרים שעושים בערוצים השונים בשנים האחרונות, אפשר לראות שהצופה מודע יותר ויותר להיבטים המוסריים והלא מוסריים שעולים מהתוכניות הללו. קיימת תחושת מיאוס חזקה. אנחנו אכן רואים ירידה מסוימת ברייטינג אבל אין מחקרים שמוכיחים את הקשר בין ירידת הרייטינג להיבטים המוסריים. מה שכן, בעידן שבו אתה יכול לראות סרטוני סנאף שעברו מהווטסאפ לחדשות, נראה ש'האח הגדול' כבר לא כל כך נוראית. הרי שם לא יבתרו לך גופה בשידור חי".

האם תחול ירידה במספר תוכניות הריאליטי בשנים הקרובות? "אני לא אוהבת להתנבא אבל אם ערוץ 10 לא מפיק יותר ריאליטי וערוץ 1 גם לא אז כבר יש לנו פחות ריאליטי באופן מובהק ממה שהיה עד לא מזמן. כמו כן, גם אם ברור שקשת ורשת ימשיכו לשדר ריאליטי, אחוזי הרייטינג של פעם שנשקו ל-40% כנראה כבר לא יחזרו. בהינתן הנתונים הללו ולנוכח השינויים בהרגלי הצפייה עם אתרים כמו נטפליקס משהו חדש יצטרך להפציע על המסך. שוק תחרותי כמו השוק הטלוויזיוני לא יוכל להרשות לעצמו להישאר מאחור".

"המזוודה". שימוש במצוקות הכלכליות של המתמודדים
"המזוודה". שימוש במצוקות הכלכליות של המתמודדיםצילום: simek rostislav

גם אם הריאליטי לא ייעלם מן המסך, הרי שהוא יתפרש לכיוונים שונים ומגוונים: מגמה בולטת שכבר תפסה את מקומה בארץ מעמידה במרכזה את התיעוד הסטרילי (המכונה כאן דוקו ריאליטי), כמעט ללא התערבות של ההפקה בתוכן. בין התוכניות האלה נמנות "בייבי בום" ו"בוס בהסוואה". סדרה חדשה ישראלית מאותו ז'אנר שתעלה בקרוב בערוץ 10 היא "גיבורים". בתוכנית, שנמכרה באחרונה לאולפני האחים וורנר, יעקבו אנשי ההפקה אחרי צוותי חילוץ והצלה.

מגמה אחרת בריאליטי כוללת שימוש במצוקות הכלכליות של המתמודדים. הז'אנר, שהתפתח בשנים האחרונות באנגליה וארצות הברית, מכונה "Poverty Porn". כך למשל, בתוכנית "המזוודה" שעלתה במאי האחרון ברשת סי־בי־אס האמריקאית, מועברת מזוודה המכילה מאה אלף דולר למשפחה מהמעמד הבינוני המצויה בקשיים כלכליים. עליה להחליט אם להעביר את המזוודה למשפחה שמצבה הכלכלי קשה יותר. "אני לא חושבת שלארץ כל כך מתאים להביא פורמט כמו 'המזוודה'", אומרת אדלר, "אבל יכול להיות שבמאמצי ליהוק גדולים יימצאו המשפחות שאכן יסכימו לחלוק עם האחר את מזוודת הכסף שלהם. כדוקו־ריאליטי יש בפורמט הזה מנגנון מעניין וטוב".

גם אסף גיל מתחבר לז'אנר. "זה פורמט מצוין. מי שדן אותו לכף חובה מפספס את הנקודה. זו תוכנית מסחרית לגמרי ששמה על המסך נושא חברתי סופר חשוב שלולא התוכנית כנראה לא היה מקבל את זמן המסך הזה. העובדה שזה לא משודר בסי־אן־אן כעוד כתבה חדשותית אלא כסוג של בידור מנגישה את הנושא והופכת אותו לנושא שיחה. ברור שהיא מעוררת דיון אבל בזה כוחה. גם 'האח הגדול' מאוד מצליחה בדיוק בגלל זה".

יש תוכניות ריאליטי המותחות את הגבולות האתיים ולפעמים מרחיקות לכת עד כדי גיחוך. כך למשל, בתוכנית ריאליטי צ'כית, "נופש בפרוטקטורט", עברה משפחה להתגורר בבית איכרים נטוש שבו נאלצה להתמודד עם מציאות מדומיינת של כיבוש נאצי, כולל שחקנים המגלמים חיילי אס־אס. בתוכנית אחרת, "Born in the Wild" של ערוץ לייף טיים האמריקאי, תועדו זוגות בזמן לידה שהתרחשה בחיק הטבע. במסגרתה של התוכנית "Fear: Buried Alive", שתשודר בערוץ A&E האמריקאי בליל כל הקדושים הקרוב, יינעלו אנשים מתחת לאדמה בארונות קבורה כדי "להתמודד עם הפחדים האיומים ביותר שלהם". ב–"Who's Your Daddy" התבקשו נשים בוגרות לנחש מיהו אביהן הביולוגי שזנח אותן בילדותן, ועל כך היו יכולות לזכות במאה אלף דולר. "Dating Naked", ששודרה ב-VH1, לקחה את הקונספט של "דייט בחשכה" בהפוך על הפוך והפגישה בין בני זוג פוטנציאליים בעירום מלא, ו-"Sex Box", שזכתה לעונה אחת בערוץ 4 הבריטי, הביאה זוגות לקיים יחסי מין בתוך תיבת זכוכית אטומה בכדי לזכות אותם בניתוח מאיר עיניים על ידי מומחים לתחום, כולל עצות לשיפור בפעמים הבאות.

ד"ר דוד גורביץ', חוקר תרבות ותקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה ובמכללה למינהל, מעריך שהריאליטי יפנה בעתיד לכיוון של "משחקי הרעב". "התחרות תהיה עד המוות. בהולנד כבר עשו תחרות ריאליטי על גופות וביקשו לבדוק איזו מהן תתפורר יותר מהר. הפתולוגים היו השופטים. זה מעין ניסיון להפוך את הריאליטי לסרט אימה. אזור הדמדומים. זו מגמה שגם יכולה ללכת ולהחריף אל מול האימה שבחוץ המוגשת לנו בחסות דאעש.

"לידה בטבע". למתוח את הגבולות האתיים
"לידה בטבע". למתוח את הגבולות האתיים

"עם זאת אנשים כבר לא כל כך שמחים להשתתף בריאליטי כי הם מרגישים שהם עצמם הגיבורים של חייהם בפייסבוק, בטוויטר ובווטסאפ. יסוד השיתופיות הזה של הרשתות החברתיות הופך את כולם לשחקנים, לשופטים ולתליינים".

בניגוד לדברים שלך, דווקא תוכניות בישול שמציפות חמימות ורגש מנצחות את טבלאות הרייטינג.

"זה נכון שיש גם מגמה הופכית שבה המזון נתפש כמרפא ומחבר, מעין הומניזם מדומיין כזה. במובן מסוים, הריאליטי הזה נענה לקוד החברתי האופטימי של יצירת אינטגרציה. בישול הוא תמיד ההיפך מהמוות אבל בפועל זה רק עוד נסיון להצטעצע בגינונים. הכל שם הרי נקי, מהוקצע ובורגני. נותנים לך לדמיין שלך ולשופט יש אותו הערך. בפועל, זו המגמה הכי ריאקציונרית שיש".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ