הערב בטלוויזיה

"גומורה" מציעה מבט מחוספס אל המאפיה האיטלקית

רותה קופפר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
רותה קופפר

"גומורה", סדרה איטלקית חדשה שעלתה על כל פרקיה בשירות וי־או־די של הוט בשבוע שעבר, זכתה מרבים למחמאה הכי גדולה שאפשר לתת לסדרת טלוויזיה, כאשר השוו אותה ל"הסמויה" של רשת HBO. מאחר שבעבר מיהרו להשוות סדרות מסוימות ולא ראויות דיין ליצירת המופת של דייוויד סיימון, אפשר להבין את הפקפוק של מי ששומעים על ההשוואה. ואולי הפקפוק מוצדק: בכל זאת התקדים שהציגה "הסמויה", והתיאור המדויק והמבריק של כל המערכות של העיר המודרנית דרך סיפורה הפרטי של מערב בולטימור, היה ונשאר יוצא דופן. אך ההשוואה של "גומורה", העוסקת במאפיה האיטלקית בנאפולי, ל"הסמויה", המתארת את עולם סחר הסמים במערב בולטימור באופן לא שיפוטי ולא מהלל, בכל זאת מובנת.

מדובר בסדרה בת 12 פרקים המצולמת בסגנון תיעודי, מחוספס ומציאותי. היא מתארת את חיי המאפיונרים בנאפולי מנקודות מבט שונות, ומכל השדרות — מסוחרי הסמים הקטנים ב"כספומטים" ועד הדון הגדול ובנו הבהמי, בבתיהם שנעים משיא העליבות מבחוץ וריהוט נוצץ מבפנים ועד למחוות של פזרנות מופרזת.

מתוך "גומורה"צילום: הוט

הסדרה, שיצר ומביים סטפאנו סולימה, מבוססת על רב המכר של רוברטו סוויאנו מ–2006, שאחד מפרקיו זכה גם לעיבוד לסרט נודע ועטור פרסים בעל אותו שם. היא מספרת את סיפור התנהלותה של המאפיה הנקראת "קאמורה" בנאפולי. חיי המאפיונרים, כפי שהם עולים מהסדרה, שונים מאלה שבסרטי גנגסטרים אמריקאיים וגם מהמתואר ב"סופרנוס" המהוללת. יש בה סתמיות ועליבות מכוונת. היא מראה כיצד בשביל אנשים רבים מאזורים נחשלים בנאפולי, המאפיה היא מקור פרנסה, צורת חיים שמוכרת ומקובלת. הסדרה מצביעה בעדינות ובהבנה על הבעייתיות שבכך.

no context, index is5

הסדרה נפתחת במאבק בין כנופיות המאפיה השונות בעיר, שאת פעולותיה מובילים צ'ירו (מארקו ד'אמורה) ואטילה (אנטוניו מילו), עושי דברו של הבוס של הכנופייה השלטת בעיר, הדון פייטרו סבסטנו (פורטונוטו סרלינו). הפעולות האלה רק מגדילות את הלהבות וגורמות להתפכחות אצל לפחות אחד מהמאפיונרים, היוצא למחשבות ולפעילות משלו, כפי שיתברר בהמשך המרתק והמושך של הסדרה.

"גומורה". הוט וי־או־די

מתוך "גומורה"צילום: הוט
הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ