לתוך הג'ונגלים המדממים של וייטנאם

סדרה חדשה מפנה זרקור אל מלחמת וייטנאם, אחד האירועים המכוננים במאה העשרים. יוצריה השכילו לכתוב את ההיסטוריה לאו דווקא מנקודת מבטם של המנצחים

איתי שטרן
איתי שטרן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"מלחמת וייטנאם". חומרי גלם משדה הקרב שוחזרו בקפידה
"מלחמת וייטנאם". חומרי גלם משדה הקרב שוחזרו בקפידהצילום: yes דוקו
איתי שטרן
איתי שטרן

בשנים שלאחר מלחמת ווייטנאם, מבול של סרטים, סדרות ויצירות ספרותיות — מ"אפוקליפסה עכשיו" ועד "בוקר טוב, וייטנאם" — ניסו לתווך את הגיהנום והכאוס ששרר שם לציבור הרחב. אבל לא כולם, בוודאי לא בישראל, ירדו לפרטי פרטיו ההיסטוריים של אחד האירועים המכוננים במאה העשרים, שהביא למותם של מיליוני חיילים ואזרחים, צרפתים אמריקאים ובעיקר וייטנאמים. כעת, הבמאים קן ברנס ולין נובק ("הרוזוולטים") יצרו סדרה חדשה ל-PBS והפנו את הזרקור אל המלחמה ההיא, תוך שימוש בחומרי גלם שצולמו בשדות הקרב ושוחזרו באיכות קולנועית מרשימה.

על אף שמוקד הסדרה הוא השפעותיה הקשות של המלחמה על התפרקות החברה האמריקאית, היא נותנת את הכבוד הראוי לרקע ההיסטורי של וייטנאם, ומאפשרת לנותני העדויות משני הצדדים להביע את דעתם ותפיסותיהם לגבי המלחמה ומה שקדם לה. בכך למעשה בוחרים יוצרי הסדרה לכתוב את ההיסטוריה לאו דווקא מנקודת מבטם של המנצחים. זו בחירה חשובה ומהותית מבחינה אתית וכזו שהופכת את הנראטיב למורכב ומעניין במיוחד.

חומרי הגלם, שכוללים מאות סרטונים ששוחזרו בקפידה, מכניסים את הצופה לתוככי הג'ונגלים המדממים של וייטנאם מצד אחד, ולתודעת המנהיגים שהפכו אותה לשדה קטל מחריד מהצד השני.

יחד עם פסקול שהלחין טרנט רזנור ושימוש בשירי התקופה (בהם של בוב דילן, ניל יאנג וג'ימי הנדריקס), "מלחמת וייטנאם" היא סדרה שמיטיבה לשלב בין מידע היסטורי מרתק למסמך אודיו־ויזואלי בעל השפעה רגשית חזקה. המראות, אז כמו היום, מחרידים ומאותתים ביתר שאת עד כמה מחיר המלחמה גבוה, ובמידה ניכרת מיותר לחלוטין.

"מלחמת וייטנאם", יס וי־או־די 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ