זעם בתקשורת האמריקאית על האופן שבו סוקר אונס בסדרה "חדר החדשות"

פרק ששודר השבוע בארצות הברית גרם תרעומת בארצות הברית משום שלדעת מבקרים רבים הטיל ספק באמינות המתלוננת

רותה קופפר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
ארון סורקין, יוצר "חדר החדשות"
ארון סורקין, יוצר "חדר החדשות"צילום: רויטרס
רותה קופפר

הפרק האחד לפני האחרון בהחלט של "חדר החדשות", ששודר ביום ראשון בלילה בארצות הברית בערוץ HBO (ובמקביל ביס או בישראל), עורר תרעומת בארצות הברית, בשל הטיפול של יוצר הסדרה ארון סורקין באופן שאמורים לסקר מקרי אונס. בפרק ששמו "או שננדואה" (שיר בשם זה הושמע בתרועה גדולה ברגע מאוד דרמטי בפרק) פוגש דון (תום סדוסקי), המגלם את אחד המפיקים הבכירים של תוכנית החדשות ברשת אי־סי־אן הפיקטיבית, בסטודנטית באוניברסיטת פרינסטון (גילמה אותה שרה סאתלנד).

הסטודנטית שנאנסה הקימה אתר שבו היא עושה מה שמכונה "שיימינג" לשני סטודנטים שאנסו אותה, משום שלא האמינה כי תשיג צדק דרך המשטרה ובתי המשפט. אף על פי שהסדרה לרוב עוסקת באירועים חדשותיים אמיתיים שהתרחשו די מזמן, הסיפור הזה שודר בצירוף מקרים דווקא בתקופה שהתקשורת האמריקאית רוחשת סביב הנושא. ישנו גל של אישומים נגד הקומיקאי ביל קוסבי, וגם שערורייה סביב כתבה שהתפרסמה ב"רולינג סטון", ובה דווח על אונס קבוצתי שהתרחש באוניברסיטת וירג'יניה. הכתבה התבררה כבעייתית, והעיתון היה צריך לפרסם התנצלות על כך.

בפרק של "חדר החדשות" השבוע דון ניסה לשכנע את הנאנסת שלא להופיע בתוכנית שלו כדי להתעמת עם התוקף שלה. לדברי דון אף שהוא מאמין לה לגמרי, האתר הזה שהקימה בבוא היום יפגע באדם חף מפשע. מישהי תכפיש אדם חף מפשע ותאמר שהוא אנס אותה, הסביר. הסטודנטית אומרת לדון כי "החוק נכשל בייצוג קורבנות אונס. זה ודאי ברור לך", ועל כך הוא משיב. "זה ברור, אבל בכל ההגינות, החוק לא נועד לשרת קורבנות... שמעתי שני סיפורים, אחד מאשה מאוד אמינה, שאין לה שום סיבה לשקר, ואחד מגבר שנראה לי לא אמין ויש לו כל הסיבות בעולם לשקר, אבל אני מחויב להאמין לגבר הלא אמין... מבחינה מוסרית זאת אומרת. אני מהאנשים שאומרים שאו־ג'יי סימפסון חף מפשע כי חבר מושבעים קבע זאת". עיתונאים אמריקאים שכתבו על הפרק הזכירו לו, ויותר נכון לסורקין, כי דווקא זה אינו התפקיד שלו, כי הוא אינו נציג בית המשפט.

ההתייחסות הספקנית ללגיטימיות של האתר הצטרפה למתקפה חריפה שהיתה לתוכנית ולסורקין בכלל (תסריטאי "רשת החברתית") נגד האינטרנט, רשתות חברתיות והמדיה הדיגיטלית וההשפעה השלילית שלהם על העיתונות. רבים הרגישו כי סורקין שם בפיו של דון טיעונים משכנעים יותר מאשר בפיה של הסטודנטית כדי לבטא את עמדתו של היוצר נגד אתרים כמו זה שהקימה. אמילי נוסבאום, מבקרת הטלוויזיה של "ניו יורקר", קראה לפרק הזה "עשייה משוגעת". בתגובה לביקורת המלומדת שלה שבה הסבירה כי סורקין תמיד מאפשר לצד השני רק לבסס חצי טיעון, במקרה הטוב, כתבה אלינה סמית, אחת מתסריטאיות "חדר החדשות" בטוויטר, את הסיפור מאחורי הסיפור. "כאשר הצעתי לסורקין שאולי נוותר על הסיפור שבו קורבן של אונס נחקרת על ידי גבר כלשהו, מצאתי את עצמי מסולקת מחדר התסריטאים".

בעקבות זאת מסר סורקין בהודעה רשמית כי הוא שמח שהסיפור עורר דיון. "עוררתי דיונים חריפים גם בחדר התסריטאים. ויכוחים בחדר התסריטאים של 'חדר החדשות' אינם יוצאי דופן. אני מעודד את קיומם. היכולת של הצוות להתווכח זה עם זה ואתי על נושאים הנעים מחירות עיתונאית ועד לאן־אס־אי היא משהו שאני מחפש כשאני מקבל אדם לעבודה. אך בסופו של יום עלי להיכנס לחדר ולכתוב את התוכנית.

"אלינה סמית, שהצטרפה לצוות התסריטאים בעונה השלישית, התנגדה בתוקף לסיפור על פרינסטון והביעה את התנגדותה בפני ובפני האנשים בחדר. אחרי זמן מה הייתי צריך להתקדם (השעון תיקתק), אבל אלינה לא הסכימה. נתתי לה עוד זמן, אבל אז באמת שהיה עלי להמשיך. היא לא היתה מוכנה לוותר אז ביקשתי ממנה לצאת מהחדר.

"למחרת כתבתי את הסצינות החדשות של פרינסטון מחדש, מה שראיתם אתמול, ואלינה העניקה להם את תמיכתה הנלהבת. אז הופתעתי לראות את הציוץ שלה הבוקר על חוסר שביעות הרצון שלה מהאופן שהסיפור הוצג. אבל עוד יותר הופתעתי מכך שהיא הפרה את הכלל החשוב ביותר בחדר התסריטאים והוא זה של החשאיות. זה אמנם החדר הראשון שאלינה עובדת בו, אך החשיבות של הפרטיות הועברה לה כבר ביום הראשון של העבודה, ושבו והסבירו לה אותו. אני עצוב שהיא הפרה את האמון שלנו".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ