חן חדד
חן חדד
"סמוך על סול"צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי
חן חדד
חן חדד

קשה היה להתלהב מהחלטתו של וינס גיליגן להמשיך עם העולם שיצר ב"שובר שורות" בספין אוף בכיכובו של עורך הדין המפוקפק סול גודמן. "שובר שורות" היתה אחת הסדרות המסעירות, האינטליגנטיות והמרשימות ביותר מבחינה ויזואלית בשנים האחרונות ומיליוני הצופים שליוו את וולטר ווייט לפרק הסיום התקשו להיפרד ממנה. בכל זאת, החשיפה שגיליגן מתכנן ליצור סדרה שעלילתה מתרחשת לפני זו של "שובר שורות" עוררה חששות כבדים מהרס המוניטין של הסדרה הקודמת לטובת סחיטה מאולצת של העלילה ורווח של עוד כמה מיליוני דולרים. במשך הצילומים הודה גיליגן שהוא חושש כי עשה טעות ואמר שאם הספין אוף ייכשל, "זה לא יהיה מפני שלא עבדנו קשה. אתה פשוט לא יודע איך הסדרה תתקבל עד שהיא באוויר".

על רקע החששות, הציפיות וסימני השאלה, הגיעו סוף סוף פרקי הבכורה של "סמוך על סול" (Better Call Saul) שעלתה בתחילת השבוע בארצות הברית עם שני פרקים ששודרו ביום ראשון ושני (וכבר משודרים בארץ בסלקום טי-וי, וישודרו גם ביס ובהוט בליל רביעי). החדשות הטובות הן שאפשר להפסיק לדאוג. בדומה לסדרה המקורית, גם ב"סמוך על סול" יש זוויות צילום מרשימות, קריצות לסדרה המקורית וגיבור ראשי מריר, נואש, מושפל ועני שעומד לעבור טרנספורמציה ולחצות קווים אדומים. אבל "סמוך על סול" אינה מנסה להיות "שובר שורות" אלא עומדת בפני עצמה כסדרה מהנה, קודרת ועשויה היטב (זהירות, ספוילרים).

"סמוך על סול" נפתחת במעין נבואה שהגשימה את עצמה. בתום העונה החמישית של "שובר שורות" סול גודמן נפרד מוולטר ווייט במלים "אני לא עורך הדין שלך יותר. אני לא עורך הדין של אף אחד. הכיף נגמר. מעכשיו, אני מר פרופיל נמוך… אם יהיה לי מזל, בעוד חודש מעכשיו הדבר הכי טוב שיכול לקרות לי הוא שאעבוד כמנהל סניף של סינבון באומהה".

סצינה בשחור-לבן שפותחת את הפרק קופצת לרגע לעתיד שלאחר "שובר שורות" ומספקת הצצה לחייו של גודמן המקריח, הבודד והמפוחד, שעובד בסניף של סינבון בקניון ובטוח שעומדים לחסל אותו. כשהוא שותה לבדו בבית, גודמן מוציא קלטת וידיאו מתוך קופסת נעלים ומתרפק על הימים שבהם כיכב בפרסומות המזמינות את מי שזקוק לעורך דין פלילי המתמחה בפלילים "להתקשר לסול!".

העלילה, שצפויה לקפוץ בזמן גם בהמשך העונה, חוזרת לשנת 2002, שש שנים לפני המפגש עם וולטר ווייט, בימים שבהם גודמן היה עורך דין צעיר ששמו ג'ימי מקגיל. בשביל מקגיל, המחזיק במשרד שנמצא בסלון ציפורניים וייטנאמי, עובד כסנגור ציבורי שמגן על נערים שקיימו יחסי מין עם ראש של גופה ומנסה להיות שם בשביל אחיו החולה שהקים חברת עורכי דין מצליחה, החיים נדמים כשורה של הפסדים והשפלות. מפרק לפרק הסדרה חושפת כיצד מקגיל נהפך לסול גודמן החלקלק, ומחזירה למסך גם פנים מוכרות מ"שובר שורות".

"סמוך על סול"צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי

ההשוואות ל"שובר שורות" אמנם מתבקשות, אבל "סמוך על סול" מזכירה הרבה יותר את "פארגו", העיבוד הטלוויזיוני לסרט הפולחן של האחים כהן. הצופים עשויים לחוש כי הם רק עברו מהרחוב שבו התגוררו ג'רי (ויליאם ה' מייסי ב"פארגו") או וולטר ווייט (בריאן קרנסטון ב"שובר שורות") אל הבית השכן ברחוב המקביל, וכך שתי הסדרות משתמשות בעולם המוכר לצופים אבל מציגה דמויות ועלילות חדשות. הן "פארגו" והן "סמוך על סול" מציגות גיבור שסופג השפלות יום-יומיות הדוחפות אותו למעשים קיצוניים, וההומור הכהני אף מזכיר במידה רבה את ההומור השחור והאלים של גיליגן ושותפו ליצירה, פיטר גולד.

בוב אודנקירק, שחקן קומי מחונן, מספק תצוגת משחק מדויקת שמשקפת את הייאוש ההולך וגואה במקגיל בזמן שהוא מתאמץ לחייך ולהתבדח עם לקוחות פוטנציאליים. גיליגן, שכבר הפך את וולטר ווייט ממורה מהוסס ומשועמם לגבר אלים ושיכור מכוח, שב להוכיח את יכולתו בבניית דמות של גיבור בפאניקה, שהתחושה כי הוא מנוצל הולכת ומתחזקת עד שהוא מתפוצץ.

"סמוך על סול" חודשה לעונה שנייה עוד לפני ששודר פרק אחד. הספין אוף אמנם לא יקלע בהכרח לטעמם של כל צופי "שובר שורות" אבל מדובר בסדרה אפלה ומבדרת, שניכר כי נוצרה מתוך אהבה גדולה לדמויות, לצופים ולדרמה המקורית.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ