חן חדד
חן חדד
כתום זה השחור החדש, בית הקלפים וקימי שמידט בנטפליקסצילום: עמודי הפייסבוק הרשמיים של הסדרות
חן חדד
חן חדד

אוהבי התרבות הפופולרית התלהבו לשמע הדיווחים האחרונים על כך שאתר הסטרימינג "נטפליקס" מנהל בתקופה האחרונה מגעים לקראת הגעה לישראל. בתחילת החודש דווח ב"דה מרקר" שיונה ויזנטל, מנהל רשות השידור היוצא, מועמד לנהל את פעילות נטפליקס בישראל. הדיווח מספק הסבר לידיעות שלפיהן נטפליקס סירב למכור תכנים חדשים לחברות "הוט" ו"יס", כדי לשמור על הסדרות כתוכן בלעדי לקראת כניסתו לישראל בשנה הקרובה.

השינוי שהביא נטפליקס בשנים האחרונות בארצות הברית, ולאחר מכן ב—40 מדינות נוספות, נשמע טכני בעיקרו. במקום להעלות פרק אחד בשבוע, האתר, שהחל את דרכו בתחום השכרת עותקי סרטים וסדרות בדואר, החליט להפיק סדרות מקוריות ולחשוף את כל פרקי העונה בבת אחת למרתון המכונה "צפיית בינג'״.

אבל במבט לאחור, לא מדובר רק בשינוי טכני או גימיקי, אלא בהחלטה בעלת השפעה עצומה על ההתפתחות העלילתית של כל סדרה. הוויתור על פרסומות מייצר תוכן שלא תלוי בשיקולי רייטינג ויוצרי הסדרות מבינים מראש שאין סיבה לנסות לפתות את הצופים להמשיך לצפות באמצעות "קליף האנגרז" - סיום מותח ובלתי פתור שייצור עניין בפרק הבא.

כך, במקום להזדקק לפיתולי עלילה מופרכים, יוצרי הסדרות זוכים להתנהל בביטחון ובנינוחות, ולגבש עלילה מורכבת ומשכנעת שנפרשת על פני עונה שלמה, ללא חשש שהסדרה תבוטל לאחר פרק או שניים. האתר, שזכה להצלחה עם מרתוני צפייה בסדרות כמו "בית הקלפים", "כתום זה השחור החדש", "קשר דם", "קימי שמידט" ו"נרקוז", סלל את הדרך לשינויים מרחיקי לכת בתעשיית הטלוויזיה ובחוויית הצפייה.

קדימון: Narcos (נטפליקס)

כך החלה תופעת ה"קורד קאטרז" (Cord Cutters) — צופים שהחליטו להיפטר מהחיבור לרשתות הכבלים היקרות ולצפות בטלוויזיה אונליין באמצעות שירותי סטרימינג. הטרנד פותח ערוצי תרבות נרחבים לצופים ומאיים באופן משמעותי על תעשיית הטלוויזיה המסורתית. כבר ב-2008 דווח ב"וול סטריט ז'ורנל" שכמיליון צופים אמריקאים מתחת לגיל 45 מסתמכים אך ורק על האינטרנט לצפייה בטלוויזיה. שלוש שנים לאחר מכן, חברת נילסן דיווחה ש-15 מיליון צופים הפסיקו לשלם עבור צפייה בטלוויזיה.

בתקופה שחלפה מאז, חברות הכבלים האמריקאיות דיווחו על ירידה הדרגתית במספר המנויים. גם נטפליקס, שמציע שליחת די־וי־די של סרטים וסדרות בדואר במנוי נפרד, הודה שחלה ירידה משמעותית במספר הגולשים שמעדיפים לצפות בדי־וי־די על פני צפייה בסטרימינג (14 מיליון מנויים ב-2011 נהפכו ל-6 מיליון ב-2015). ב"בלומברג ביזנס" דווח שהצניחה במספר המנויים, בצד הניסיון של האתר להילחם בהעתקות פיראטיות של עותקי הדי־וי־די, צפויה להוביל לביטול השירות בעתיד הקרוב.

גם חברת אמזון מיהרה למתג את עצמה כיריבה ראויה בזירת הסטרימינג בזכות הסדרה "טרנספרנט", חביבת הקהל והמבקרים. האתר זכה להצלחה מסוימת גם עם "מוצרט בג'ונגל" ו"בוש", ומתכונן להעביר הילוך עם הסדרה מעוררת הציפיות "האיש במצודה הרמה" וסדרת טלוויזיה חדשה שיוצר וודי אלן.

קדימון: האיש במצודה הרמה (אמזון)

בניגוד לחבילות שמציעות חברות כמו נטפליקס, הולו, שואוטיים, קומקאסט סטרים ו-HBO Now, שנעות בין 8 ל-15 דולרים, באמזון מתעקשים להיצמד למודל שמצריך את הגולשים לשלם על כל פרק של סדרה או עונה בנפרד (2.99 דולרים לפרק וכ-16 דולרים לעונה שלמה). אף שקיימים הבדלים בין החבילות שמציעה כל חברה, אין ספק שמדובר במהפכה שמעבירה את מרכז הכובד של תעשיית הטלוויזיה לרשת, ועושה זאת באמצעות מחירים אטרקטיביים והתייחסות להרגלי הצפייה של הצופה המודרני.

במקרה של נטפליקס, חלק גדול מהצלחתו טמון באלגוריתם שמציע לצופים סדרות וסרטים שקיים סיכוי גדול שיהפכו להתמכרות הבאה שלהם. האלגוריתם מבוסס על "מיקרו תגיות" שמתחילות בחלוקה הרגילה לז'אנרים (קומדיה, דרמה, אימה) וממשיכות לפרט הקטן ביותר שמושך את הצופים. התוכן מחולק למשל לפי עלילות לזרימת אנדרנלין, תוכן שיגרום להרגשה טובה, סרטים שיתעתעו במוח, סיפורים על אהבה רבת שנים, משבר אמצע החיים, גאונים מעונים, נשים חזקות וכך הלאה. התוצאה היא שאחרי צפייה בכמה תכנים, דף הבית של כל גולש יציג ספרייה שמשקפת בדיוק את מצב הרוח שלו ואת העדפותיו.

בנטפליקס יודעים איזה תוכן חיפשתם, באיזה תאריך ומאיזה מכשיר. "יש לנו נתונים על הרגלי צפייה שונים בימים שונים של השבוע, ועל העדפות של מי שצופה מהטאבלט ומי מהלפטופ", אמרו מנהלי התוכן של נטפליקס ב-2013 למגזין "Wired". צוות האתר גם שם לב באיזו סצינה עצרתם ויצאתם להפסקת שירותים או נשנוש קל וכמה זמן לקח לכם לחזור לצפות — אם בכלל.

המידע מעניק לאתר מידה גבוהה של ביטחון בבחירת תוכן מקורי. ב-2013, קווין ספייסי סיפר ל"ניו יורקר" שפנו אליו מנטפליקס ואמרו לו "עברנו על נתוני הצפייה של הקהל שלנו, ואנחנו בטוחים שהם יצפו ב'בית הקלפים'. אתה לא צריך לצלם פיילוט, רק תגיד לכמה פרקים אתה מוכן ונתחיל בהפקה".

החיסרון שעשוי להיות מהותי בכניסת נטפליקס לישראל, טמון בכך שהשירות שהאתר מציע לא מהווה תחליף לחלק מהתכנים המשודרים בכבלים ובלווין. בארצות הברית, רבים מהצופים שלא מוותרים על הטלוויזיה המסורתית, עושים זאת בגלל שידורי ספורט ושידורים חיים (של חדשות ושל סדרות).

למרות שיש מי שמצאו פתרונות (לא תמיד חוקיים) גם לכך - סביר להניח שזה יהיה המצב גם בשוק הישראלי - שמורכב ממיליוני צופים שלא יוותרו על מהדורות החדשות, הספורט וגם על כמה וכמה תוכניות ריאליטי פופולאריות.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ