"טרנספרנט": הסדרה המבטיחה של השנה

הקומדיה השחורה הכובשת מתמקמת היטב ברווח שבין "משפחה בהפרעה" ו"גירלז" וממתגת את אמזון כיריבה ראויה לנטפליקס

חן חדד
חן חדד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
חן חדד
חן חדד

התחרות בין האתרים המובילים ביצירת סדרות מקוריות לצפייה מרתונית הולכת ומתעצמת. אתר הסטרימינג נטפליקס כבר הספיק למתג את עצמו כאוחז בכתר בזכות הקאמבק של "משפחה בהפרעה", "בית הקלפים" ו"כתום זה השחור החדש", אבל לאט לאט צצים סביבו שורה של מתחרים. אתר "Crackle" מבית חברת סוני, זכה לחשיפה בזכות הסדרה של סיינפלד "קומיקאים במכוניות שותים קפה" והשיק לאחרונה סדרה בלשית חדשה ומסקרנת בשם "Sequestered" בכיכובה של סאמר גלאו, וב"יאהו" עובדים בימים אלה על כמה סדרות חדשות שיושקו בתחילת 2015 ובראשן קומדיה חדשה של פול פיג ("פריקים וגיקים", "מסיבת רווקות").

מעל כל אלה בולט אמזון, שלמרות התחלה מקרטעת לא מוכן לוותר כל כך מהר על מקומו ביצירת תוכן איכותי ואף מנסה להתעלות על נטפליקס באמצעות הפיכת הגולשים למבקרים. האתר עושה "Crowdsourcing" ומאפשר למנויים לצפות בפיילוטים של הסדרות החדשות בחינם בסטרימינג, להביע את דעתם וכך להחליט אילו סדרות יזכו בעונה מלאה. בחודש הקרוב יושקו העונות המלאות של הפרוייקטים שנבחרו והסדרה שזוכה להד תקשורתי הנרחב ביותר, ובצדק, היא "Transparent". שמה של הדרמה הקומית מהווה משחק מילים על המילה "שקוף" ועל גיבורת הסדרה, גבר מבוגר ואב לילדים בוגרים, שחושפת את היותה טרנסג'נדרית. הגילוי נותן את האות לפתיחתה של תיבת פנדורה ובני המשפחה מתעמתים עם הסודות ששמרו זה מזה תוך עיסוק בשאלות על מיניות, זוגיות ואינטימיות.

מאחורי הסדרה עומדת ג'יל סולווי, השואו-ראנרית של "טארה" ומפיקה בכירה ותסריטאית ב"עמוק באדמה", שיצרה את הסדרה בהשראת משפחתה ואביה במציאות. נבחרת הכוכבים כוללת שורה של פנים מוכרות ובהם ג'פרי טמבור ("משפחה בהפרעה") בתפקיד הראשי, גבי הופמן ("גירלז"), הבמאי והשחקן העצמאי ג'יי דופלס ("סיירוס", "מינדי"), איימי לנדקר ("לואי"), מלורה הרדין ("המשרד", "מונק") וקארי בראונשטיין ("פורטלנדיה"). בדומה לנטפליקס, שפונה לצופים שלא מוכנים לחכות שבוע אחר שבוע לפרק חדש ומעדיפים מרתון של כמה פרקים או של עונה שלמה בבת אחת, גם אמזון מכינה את הרקע ל"צפיית בינג'" ותשיק את עשרת פרקי העונה הראשונה ב-26 בספטמבר (עדכון 12.10: הסדרה נרכשה לשידור על ידי HOT וכל הפרקי יעלו בהמשך החודש ב-VOD).

במקרה או שלא במקרה, כבר בסצינה הראשונה של פרק הבכורה מופיעה בחורה שמתעוררת בעירום חלקי. המצלמה מתמקדת בחזה החשוף ובדרך מחזקת את הדימוי שאמזון כל כך חושקת בו, כמרחב צפייה טרנדי ונטול צנזורה בדיוק כמו רשתות הכבלים. משם העלילה מעניקה הצצה לחיי המשפחה (היהודית) ומתמקדת בשלושת ילדיו הבוגרים של האב מוירה וגרושתה. בתם הבכורה, שרה, היא אם שלא מסופקת בנישואיה ומוצאת את עצמה מפלרטטת עם מי שהייתה בת זוגה במהלך הקולג'. הבן, ג'וש, הוא מפיק מוזיקלי ששוכב עם סולניות היפסטריות של להקות אינדי. הבת הצעירה, אלי, היא בחורה אבודה שלא צלחה את משבר "רבע החיים" ולא מצליחה לנהל חיים בוגרים ללא הצ'קים שהיא מקבלת מאביה. מוירה חוששת לספר להם את האמת ואף מודה כי היא חושבת שילדיה הם אנשים אנוכייים בצורה בלתי רגילה. "איך גידלתי ילדים שלא מסוגלים לראות שום דבר מעבר לעצמם?" היא שואלת.

במהלך הצפייה בפרק נראה שהסדרה מתמקמת היטב ברווח שבין "משפחה בהפרעה" ו"גירלז". ג'פרי טמבור, שגילם בקומדיה הסהרורית את ג'ורג' בלות' המניפולטיבי חושף כאן אמנם צד רגיש ופגיע, אבל המשפחה האגואיסטית והלא מתפקדת של דמותו לצד ההומור השחור שבתסריט גורמים ל"משפחה בהפרעה" להדהד בלא מעט סצינות. את ההשוואות ל"גירלז" מזמינה גבי הופמן, שגילמה לאחרונה את אחותו של אדם. גם הפעם היא מופיעה כדמות תלותית ולא מסופקת והמונולוגים שלה ושל אחיה ואחותה על בדידות, סקס וחוסר כיוון מזכירים מאוד את רוח הסדרה שכתבה של לינה דנהם (ג'וש אומר לבחורה בזמן סקס "אני אוהב אותך" והיא עונה לו "אתה כזה לוזר, אל תגיד את זה"). לכל אלה מתווספת גם "כתום זה השחור החדש" שסללה את הדרך לדמויות טרסנג'נדריות בלב השיח המגדרי והתרבותי הודות לשחקנית לאוורן קוקס (סופיה) שכיכבה לאחרונה על שער מגזין "טיים" על רקע הכותרת: "נקודת המפנה הטרנסג'נדרית – החזית הבאה במאבק זכויות האדם".

אמנם לא קל ליצור היום סדרה שלא מזכירה דרמה או קומדיה אחרת, אבל השאלה היא אם "טרנספרנט" תצליח להתעלות מעל הדמיון המתבקש ולהתגבש לכיוון שונה ומבטיח. בהתבסס על ההפרק הראשון, עושה רושם שכן. העלילה מתנהלת בבטחון ובנינוחות וכוללת סצינת ארוחת ערב מבוימת היטב, אליה מגיעים שלושת הילדים המשוכנעים שאביהם חולה בסרטן. למרות שהסדרה לא מסתערת על הצופים, היא משאירה חשק לעוד.

מאחר שאמזון שיווקה את הסדרה סביב הזהות המגדרית וגם הטריילר הרשמי לא מהסס לחשוף זאת, הידיעה מראש שזהו "הסוד הגדול" של הפרק משפיעה מעט על חוויית הצפייה. מצד שני, ספק אם הסדרה הייתה זוכה להד תקשורתי נרחב כל כך לולא החשיפה, וכך או לכך, היא רלבנטית רק לפרק הבכורה ואין צורך במעטה המסתורין לאחר מכן, מה שוודאי יאפשר לסדרה להמשיך ולפרוח כדרמה קומית מקורית, חתרנית וטעונה רגשית.

» לעוד כתבות, ביקורות וחדשות טלוויזיה, עקבו אחרי חן חדד בפייסבוק

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ