וידויו של מוח מסוכן

"בובי פישר נגד העולם", יס דוקו, 22:00

מורן שריר
מורן שריר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
מורן שריר
מורן שריר

מה עושה נער מופנם ומתבודד עם מוח בגודל מאיץ חלקיקים, שהופך ביום אחד לראש החץ של העולם החופשי במאבקו באימפריית הרשע הקומוניסטית? מתחרפן. זה, בתמצות, סיפור חייו של השחמטאי המנוח בובי פישר, כפי שמוצג בסרט התיעודי "בובי פישר נגד העולם". הסרט, שבוים בידי ליז גרבוז לרשת HBO, מנסה לספר את הסיפור המאלף של פישר, שהפך מגיבור לאומי לחיה רדופה.

בובי פישר היה אלוף ארה"ב בשחמט בגיל 15, ובגיל 29 כבר התמודד על אליפות העולם מול המאסטר המכהן בוריס ספאסקי מברית המועצות. השנה היתה 1972, המלחמה הקרה עוד בערה בין הגוש המזרחי למערבי והדו-קרב בין ספאסקי לפישר נועד להכריע למי הולכת היוקרה. פישר חשש להתייצב באליפות באיסלנד, ולבסוף היה זה היועץ לביטחון לאומי קיסינג'ר ששכנע אותו שהוא מוכרח לנסוע משום שמדובר בעניין של - ובכן - ביטחון לאומי. במהלך השהייה מורטת העצבים באיסלנד, היה נדמה שפישר לא יעמוד בלחץ.

מרכז הכובד של הסרט הוא סדרת המשחקים של איסלנד 72'. התחרות, שנמשכה כמעט חודשיים, מוצגת בסרט כמעין שואו-דאון של המלחמה הקרה, דו-קרב סופי ומכריע שמיליונים ברחבי העולם צופים בו בתקווה ובחשש דרך מקלטי טלוויזיה בברים ומחוץ לחנויות חשמל. מומחי שחמט פירשו את מהלכי פישר וספאסקי כאילו היה זה קרב שריון, ובאולפני הטלוויזיה הוצבו לוחות שחמט ענקיים שהכלים בהם הוזזו בהתאם להתקדמות המשחק, כמו שולחנות חול שמדמים תזוזת כוחות בשדה קרב.

זו היתה, כמו כל מערכה במלחמה הקרה, תחרות בשאלה למי יש יותר גדול. במקרה הזה למי יש את המוח הגדול ביותר - לרוסי או לאמריקאי. הבעיה היא שהמוח הגדול לא עמד בנטל. אחרי שזכה באליפות והפך ליקירו של העולם החופשי, איבד פישר בהדרגה את הקשר עם המציאות ועם השנים הפך לווירדו אנטישמי ואנטי-אמריקאי שדוגל בתיאוריות קונספירציה משונות. אחרי שנים שגלה ממדינה למדינה והיה מבוקש בארץ הולדתו, מצא פישר מקלט מדיני באיסלנד ושם מת מסרטן בגיל 64.

הסרט של גרבוז מנסה להסביר מה הלך שם בתוך הראש הסבוך של הגאון פישר. היא מצליחה לספר את הסיפור של אדם שאיבד את שפיותו מול מיליוני אנשים מבלי להפוך את הגיבור שלה לפריק שמוצג לראווה ביריד כפרי. הבמאית משתמשת במספר אדיר של קטעי ארכיון מצוינים ובפאנל של מרואיינים, שמסוגלים לדבר על שחמט באופן שבהיר גם למי שמעולם לא שלח פרש להגן על המלכה. אחד המרואיינים משווה את פישר לאמן בסדר הגודל של פיק סו. הסרט בכללותו לא מתייחס לפישר כאל אמן, אלא לעצם המוח שלו כיצירת אמנות. פישר היה כנראה אדם חלש שנאלץ לשאת את הנטל הכבד הזה על הצוואר שלו ולא עמד בלחץ.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ