בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרס ישראל האחרת לקולנוע

"לאן נעלם משה גז?", ערוץ 8, שבת, 22:00

6תגובות

"לאן נעלם דניאל וקס?" נחשב בעיני רבים לסרט הקולנוע הטוב ביותר שנוצר בארץ. אברהם הפנר ביים ב-1972 סרט קטן ואישי, לא שובר קופות שיטריף את המדינה. מבקרי הקולנוע היללו אותו. הם מצאו בו משל חכם להתפוררות דמות הצבר ונבואה למשבר הזהות שיתקוף את החברה הישראלית כעבור שנה בעקבות מלחמת יום כיפור. הפנר אגב, הקפיד להכחיש. הוא התעקש תמיד שהסרט שלו הוא בסך הכל סיפור על שני גברים שיוצאים לחפש חבר ילדות ושהמבקרים מקשקשים. אבל זה לא רלוונטי. ברגע שהסרט הגיע לאולמות, הוא כבר לא היה שייך לו. הבמאי הדוקומנטרי אבידע ליבני לא יצא לחפש את דניאל וקס וגם לא את "לאן נעלם דניאל וקס?". הוא יצא לחפש את משה גז ואת "המלאך היה שטן", סרט כושל משנות השבעים.

"המלאך היה שטן" הוא ההפך המוחלט של "לאן נעלם דניאל וקס?". אין בו משל על הציונות או על דמות הצבר. מה שכן יש בו זה אונס, רצח ילדים, אקשן, מתח, תקציב דל, דיאלוגים מלאכותיים ונהרות של קטשופ בתפקיד דם אנושי. הפנר ביים את "דניאל וקס" בזמן ש"המלאך היה שטן" עוד היה בהפקה. גז התחיל לעבוד עליו ב-1971 והוציא אותו לתפוצה מסחרית ב-1976. המבקרים נחרדו והוא נעלם מהתודעה אחרי פחות משבוע באולם קולנוע בודד. גם משה גז נעלם, וליבני, שצפה כילד ב"המלאך היה שטן" ומאז תהה אם מדובר בהזיית ילדות, יצא למסע לחפש את הסרט ואת יוצרו.

לא במקרה בוחר ליבני ב"המלאך היה שטן" לגביע הקדוש שלו. בזמן ש"דניאל וקס" הוכתר כסרט הישראלי האיכותי ביותר, "המלאך היה שטן" נבחר לסרט הישראלי הגרוע בכל הזמנים. על פי תפישתו (הלא מוצהרת) של ליבני, החשיבות של סרט שמהווה מופת ליצירה גרועה היא לא פחותה מזו של יצירת מופת. "המלאך היה שטן" הוא המרתף של הקולנוע הישראלי. מרתף אפל עם שולחן ביליארד מאובק, שרידי גרוטאות וילד שמוחזק לצרכים עלומים. החברה המהוגנת נוהגת להתעלם מהמרתף הזה וליבני החליט לאוורר אותו ולהציג את תכולתו המשונה והמעניינת לקהל הרחב. בחברה פוסט-מודרנית (נהוג להתנצל כשמשתמשים במושג הזה), גם הסרט הגרוע ביותר הוא הישג שראוי להערכה. ליבני, שאחראי על הסרט המצוין "חייב לזוז" על אהוד בנאי והפליטים, ממשיך לבדוק את התרבות האלטרנטיבית של ישראל. נכון, בנאי הוא לא בדיוק שוליים אבל בתחילת שנות ה-80 נחשב לפורץ דרך ולקח זמן עד שחובק בידי המיינסטרים הישראלי. נדמה שליבני מרגיש שגם ל"המלאך היה שטן" מגיע לקבל חיבוק. משה גז, שמתפרנס כיום כממציא פטנטים בבוסטון, עדיין עורך מדי יום את חומרי הגלם הישנים של "המלאך היה שטן". נדמה שהסרט הזה לא יושלם לעולם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו