בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקורת

איך להיות לוזר ב-400 מלה

איך להצליח בשישה שיעורים", ערוץ 2, 22:00

7תגובות

השבוע עלה ליוטיוב סרטון מ-1989, שבו נראה יאיר לפיד משתתף בקרב איגרוף מקצועי. לפיד, ארכיטיפ למצליחן הישראלי, נכנס לזירה על רקע שריקות בוז מהקהל העוין. בפינה השנייה ניצב צדוק "טייסון" כהן, שעם הישמע הגונג כילה את זעמו בנסיך האוסטרו-הונגרי הצעיר. חבול ומוכה, קיבל לפיד את התבוסה ועמד בראש מושפל וגב זקוף כשטייסון כהן הוכרז כמנצח. פתאום המצליחן הישראלי, הווינר שהכל מגיע לו בקלות והכישלון אף פעם לא נדבק לצדעיים הכסופות שלו, נראה שונה. המכות הוסיפו אופי לדמות החלקלקה והמלאכותית של לפיד, ולרגע הוא נראה כמעט אנושי. כשיאיר לפיד עמד שם בזירה, מושפל מהכישלון אבל גאה במאמץ, היה אפשר לחבב אותו.

מצליחנות היא תכונה מפוקפקת. כמה מהאנשים המשעממים ביותר שפגשתי בחיי היו מצליחנים מקצועיים. נסו לנהל שיחה של חמש דקות עם אחד כזה ונראה אם תצליחו שלא לשקוע בתרדמת משיעמום ודיכאון. התוכנית "איך להצליח בשישה שיעורים", אמורה להפוך את כולנו למצליחנים. התוכנית, בהנחיית רונאל פישר ופרופ' יורם יובל, היא המשך ישיר למערך השיעור "איך להיות מאושר", שיובל הגיש יחד עם מיקי רוזנטל. אבל בעוד שהאושר הוא שאיפה בסיסית ונטולת סייגים של כולנו, הצלחה היא סיפור שונה. אנחנו רוצים להצליח, אבל יש להצלחה תופעות לוואי שליליות והיא לא אמורה להיות ערך בפני עצמה. אומרים שצריך אופי כדי להצליח, אבל מצליחנות סדרתית שוחקת את האופי ומנטרלת אותו. מה שבונה אופי הוא לא ההצלחות אלא הכשלונות, והאופן שבו אדם בונה את עצמו אחרי התרסקות. אם ליאיר לפיד יש אופי (זאת עוד צריך להוכיח), הוא נבנה בזירה בראשון לציון ולא כשהתקבל בהליכה לשירות ב"במחנה".

לזכותו של רונאל פישר ייאמר שהוא כל הזמן מפקפק בערך ההצלחה. לפני שהוא שואל איך מצליחים בחיים הוא שואל את השאלה החשובה לא פחות, "האם באמת כל כך חשוב להצליח בחיים?" והאם המחיר שווה את זה. התוכנית מעוצבת כשיעור בכיתה שבו פישר יושב על ספסל התלמידים ויובל עומד עם גיר ליד הלוח. תפקידו של התלמיד פישר הוא לשאול את השאלות ותפקידו של המורה יובל הוא לענות עליהן. פישר הוא תלמיד לא קל שמאתגר את המחנך שלו ומקשה עליו. אמנם בסוף הפרק ישנו סיכום שיעור עם מסקנות פסקניות של פרופ' יובל על הדרכים להצליח בחיים, אבל בסופו של דבר מה שנשאר מהדהד אלו השאלות שפישר הציף. השאלות לגבי מהות ההצלחה והמחיר שמשלמים כדי להשיג אותו הן חשובות ורציניות יותר מהשורה התחתונה שיובל מסכם על הלוח. הצלחה היא לא הסרת כתמי יין משמלה ופרופ' יובל הוא לא אודטה שיכולה לתת טיפים פשוטים לצופים בבית. לא בתשובות אלא בשאלות טמונה ההצלחה של התוכנית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו