בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמינוגרף: כולנו פיונים במשחק של אמוציות

"פגוש את העיתונות", ערוץ 2, שבת, 17:30

64תגובות

מערכת הבחירות מוסיפה אדרנלין, להט ועסיסיות ל"פגוש את העיתונות" וממצבת את תוכנית האקטואליה המוצ"שית ככיכר העיר המרכזית - המקום שבו הכל קורה. אפשר לאהוב פחות או יותר את סגנון ההגשה של דנה ויס - אתמול היא היתה מצוינת - אבל אי אפשר להתווכח עם כך שזו זירת ההתרחשות המרכזית וכמעט היחידה של בחירות 2013. בלי האג'נדה הנסתרת של דני קושמרו ורוני דניאל ב"אולפן שישי", ויס מנסה ליצור דיון ציבורי - דבר שלמעשה אינו מתקיים במסגרת בחירות הבזק שיזם נתניהו.

אחד הגימיקים שהתווספו לתוכנית היא ה"אמינוגרף", אמצעי שאמור למדוד את האפקטיביות של הצהרות הפוליטיקאים. בתוכנית אמש הציג הסוקר ישראל אוליניק את נתוני ההיענות של 300 חברי קבוצת מיקוד לדברי הפרידה של השר כחלון מסיעת הליכוד. בזמן שכחלון דיבר על אהבתו למפלגתו ולראש הממשלה, הגרף עלה וירד על פי ההזדהות של הנסקרים עם המלים שנאמרו. אוליניק הסביר שזהו כלי למדידת תחושות הציבור ושמשתמשים בו בדרך כלל לפני העלאת פרסומות לשידור, כדי שהמפרסמים יוכלו לשפר ולהתאים אותן לרצונות של הצרכנים. במקרה הזה הפרסומת היתה לתנועת הליכוד ולמנהיג שלה, בנימין נתניהו. הפרזנטור הוא משה כחלון. היענות הציבור על פי תוצאות הבדיקה - הדוגמן אמין אבל המוצר לא משהו.

באמצעי הזה, או באחד דומה לו, משתמשות רשתות החדשות האמריקאיות בזמן שידור העימותים הנשיאותיים. כשרומני מדבר על התנגדותו להפלות, ניתן לראות בגרף כיצד התמיכה בקרב נשים צונחת. כשאובמה מספר לקהל שזהו יום הנישואין ה-20 שלו, התמיכה הנשית מרקיעה. באותה מידה מגיבים הנסקרים הישראלים למילים של כחלון. הוא מדבר וה"תחושות" מטפסות וצוללות. הרגש הוא זה שמניע את הצרכן לקנות, את הצופה לזפזפ (או להישאר) ואת הבוחר לבחור.

ה"אמינוגרף" של "פגוש את העיתונות" הוא רק עוד ראייה לכך, אבל הוא גם נסיון להסתיר את העובדה שאנחנו פיונים במשחק של אמוציות. כלי המדידה הזה הוא בסך הכל עוד דוגמה ל"מדעיזציה" של הרגש. כשלוקחים רגש ומצמידים אליו גרפיקה חמורת סבר, רקע מקצועי ופרשנות נחרצת, אנחנו עשויים להאמין שהכל מדעי ורציונלי, שהפוליטיקאים ומגישי הטלוויזיה לא מכוונים לנו ישר לקישקעס. שאנחנו אנשים חושבים.

מד הרגש הזה מנסה להדביק קרדיט מדעי לדפיקות הלב של המצביע והצרכן. כך, על ידי ניתוח רציני ואנליטי - כמו זה שנתן ישראל אוליניק אתמול - נקבל את הרושם שחשיבה רציונלית ומדודה מניעה אותנו כשאנחנו מקשיבים לפוליטיקאים. ככה נשכח שאנחנו עוברים סחיטה אמוציונלית, גם כשמירי רגב וסתיו שפיר מתקוטטות, גם כשארז טל מוכר לנו את בנק הפועלים וגם כשאנחנו צופים ב"דייט בחשיכה". למעשה, אותו "אמינוגרף" גורם לנו להרגיש שאנחנו חושבים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו