שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מורן שריר
מורן שריר

כמה דברים הטרידו אותי בפרק הראשון של "הקוף והאשה", אבל העניין העיקרי שנראה לי משונה היה טשטוש המפשעה של ילד קטן. ממש בתחילת הפרק, הגיעו ענת גורן ורון קופמן לביתו של עקר בית וצפו בו רוחץ בכיור את אחד מילדיו. אני די בטוח שהילד עוד לא בן שנתיים. ובכל זאת, את איבר המין שלו (כינוי קצת מפואר לבולבול של תינוק), דאגו לטשטש כדי שהצופים חלילה לא ייחשפו למראה התועבה. אני לא יודע אם זו הנחיה קבועה של הרשות השנייה, אם זו החלטה של יוצרי הסדרה או בקשה אישית של האב שחרד לפרטיות התינוק שלו. בהנחה שזו לא בקשה פרטנית, יש פה עניין בעייתי.

אם מישהו בערוץ 10 או ברשות השנייה חושב שיש משהו מגרה או מטריד בעירום של תינוק, ולכן יש להסתירו מהציבור, אז לאדם הזה יש בעיה רצינית. הקנאות הפוריטנית שמגיעה מאמריקה ומתפשטת בכל מערכות התרבות והתקשורת כאן, הופכת מסתם צנזורה אוטומטית, לשפה תרבותית עם השפעות מסוכנות. הגבלה ללא אבחנה יוצרת חברה עם יותר ויותר טאבואים שמאיימים להתפקע באופן לא מבוקר. תחשבו על המשמעות של תוכנית טלוויזיה שמערפלת עירום-תינוקי-תמים כאילו זו היתה סצינה אירוטית. איך אתם חושבים שזה ישפיע על סוטים מועדים?

אם לעזוב את ההתייחסות המעוותת של "הקוף והאשה" לעירום בגיל הרך, יש בסדרה ניסיון - לפחות על פי פרק הבכורה - לעסוק בנושא רציני באופן משועשע. "הקוף והאשה" מתיימרת לבחון את התזוזה בתפקידים המסורתיים של הגבר והאשה באמצעות הקונפליקט בין גורן לקופמן. היא אמורה לייצג את האשה המודרנית - קרייריסטית, אסרטיבית, עצמאית - והוא בתפקיד הגבר של פעם - מפרנס, לא משתתף בעבודות הבית, נוהם. הסדרה הזאת אמורה לתאר מצב של חרדה - מוקד העוצמה נלקח מהגבר והוא חרד מההסתגלות לסיטואציה חדשה ובלתי מוכרת. אבל בפרק הפתיחה אין שום רמז לחרדה. גורן נראית משועשעת מכל הסיטואציות (ביקור אצל עקר בית, שיחה עם אשה שהחליטה שלא ללדת ילדים, אירוע "העצמה גברית" בחוף הים) ואילו קופמן אדיש לחלוטין לכל מה שקורה סביבו, שום דבר לא באמת מרגיז אותו, מאיים עליו או מעורר אותו. נדמה שאפילו אם יתלקח ספונטנית מול המצלמה, הוא לא ישתחרר מהאפתיה שנפלה עליו.

"הקוף והאשה" נולדה מתוך חרדה והיא עושה הכל בשביל להשכיח את החרדה הזאת. היא בוחרת בהתנצחויות הומוריסטיות, במבט משועשע, בעריכה קומית, בדמויות קיצון ובהשטחת הפערים המגדריים להבדל בין אשת קריירה עצמאית לבין רון קופמן. בניגוד לסדרות שלוקחות את המערך המגדרי המתערער ויוצרות בהשראתו קומדיה ("גבר מי שנשאר אחרון", אם לתת דוגמה עגומה), "הקוף והאשה" לוקחת את המצב המורכב והמרתק הזה והופכת אותו עצמו לבדיחה.

גורן וקופמן. האשה המודרנית לעומת הגבר של פעםצילום: טלוויזיה

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ