בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מתווה סלקום לאיחוי הקרע בעם: שיחות ללא הגבלה

תוכנית "טוטאל זוגי" של החברה אולי לא תביא למזרח תיכון חדש, אבל לפחות היא תשכין שלום בית בקרב היהודים. לפחות כך חושב הפרסומאי

16תגובות

פרסומת לסלקום, ערוצים 2 ו-10

שתי הפגנות זועמות אחת מול השנייה ברחבת מוזיאון תל אביב. ימין מול שמאל מתלהמים, מניפים שלטים ואגרופים. בסוף כולם מתפזרים ושניים – אחד מהימין ואחת מהשמאל – מכניסים את השלטים לבגאז’ ונוסעים יחד הביתה. הזמר ברקע שר – הקול שלו מתחנן אבל הטקסט פוקד: “עכשיו הזמן לאהבה”. הימני והשמאלנית מצייתים להוראה שסלקום הנחיתה עליהם. הם נוסעים לבית המשותף שהוא בעצם בית משפחת ישראל ישראלי. על השמשה האחורית של האוטו מודבקים שני סטיקרים – שלו ושלה. כמה חמוד, כמו מגבות תואמות. הפרסומת של סלקום עושה מה שעושות פרסומות לסלקום – היא מגשרת על פער. לרוב הפער הוא גיאוגרפי (אמא שעולה מאתיופיה) , הפעם הוא אידיאולוגי. הניסיון לקחת פער מהותי ולאחות אותו באמצעות גוש גדול של מרגרינה וחבילת שיחות ללא הגבלה, הוא כמובן מזויף וחסר תוחלת. אבל בסדר, זה התפקיד של פרסומאים. הם משתילים לנו בראש את הרעיון שאם נקנה את המוצר שלהם, הכל יהיה בסדר ואם תוכנית “סלקום טוטאל זוגי” לא תביא לשלום במזרח התיכון, לפחות היא תשכין שלום בית בקרב היהודים. לכן לא צריך להקדיש יותר מדי תשומת לב למלאכת האיחוי היומרנית שהפרסומת לקחה על עצמה.

 

השאלה היותר מעניינת היא איזה קרע הפרסומת הזאת מתיימרת לאחות ועל איזה פער היא מנסה באמת לגשר. שני המחנות הניצים בזירת ההפגנות שבפרסומת, מעוצבים על פי הסטריאוטיפים התרבותיים של ימין ושמאל: הגבר לבוש כמו מתנחל (חולצת פלנל משובצת מעל טי שירט) והבחורה כמו ילדת דור נרות (סמרטוט מטופש כרוך לה סביב הצוואר). אבל מה הם באמת אומרים? בכל השלטים של ה"ימין" בפרסומת מופיעה בעיקר מלה אחת: “ביטחון”. בשלטים של “השמאל” חוזרת המלה “שלום”. שום דבר מעבר. הפרסומת של סלקום מזקקת את הפער האידיאולוגי בישראל לכך: ביטחון מול שלום. האם יש איש שמאל שלא מעוניין בביטחון? יש אשת ימין שלא כמהה לשלום? ודאי שאין. “שלום” ו”ביטחון” הן שתי מלות קונסנזוס, יסכימו עליהן אריה אלדד ואסמה עגברייה. אנחנו לא רואים בפרסומת סיסמאות עם תוכן אמיתי כמו “די לכיבוש” או “חברון מאז ולתמיד”.

הפרסומת הזאת מתיימרת לגשר על פער עמוק אבל היא אפילו לא מעזה להראות אותו. מתוך המחויבות להסכמה לאומית ורצון לדגור על הקונסנזוס, הפרסומת חוששת להציג שני אובייקטים שנויים במחלוקת – אפילו שהם סימטריים, אפילו שבסוף מגיעה השלמה. סלקום טוענת שיש בידיה פתרון אבל היא כל כך פוחדת להציג בעיה –בעיה כלשהי – עד שהפרסומת הופכת לחסרת תועלת. “בעיה” זה עניין בעייתי. זה עלול להזכיר ללקוחות בעיות עם המכשיר או שירות לקוחות בעייתי. עדיף רק פתרון, בלי בעיה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו