"כתום זה השחור החדש": שוברת את החוקים

בעונתה הרביעית "כתום" מקפידה לשנות ולהשתנות, לא מצייתת למוסכמות, אבל נשארת עדיין פיסת הפמיניזם הכי מחודדת על המסך

יואב מלמד, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יואב מלמד, עכבר העיר

פמיניזם לפנים. "כתום זה השחור החדש" (צילום: באדיבות HOT)

"כתום זה השחור החדש" היא ללא ספק המרעננת הרשמית של הקיץ. ככה זה כשאפילו בעונתה הרביעית במספר, רייטינג גבוה וצופים מכל הסוגים מעניינים את הפקתה אפילו פחות מיחסי מין הטרוסקסואליים. גדולתה של "כתום" (בקיצור מעתה) אינה בבימוי, באפקטים, בצילום או בעריכה, בניגוד לכל סדרה מוצלחת אחרת מהעשור האחרון. הייחוד שלה נגזר מהיותה ניזונה מעולם פנימי סגור ועשיר, כזה שיש בו תערובת מושלמת של הומור ציני, מחוות קולנועיות, מערכות יחסים ודיאלוגים קולחים. הקסם שלה הוא בהקפדה על השיחות הלא מצונזרות, הגסות והנוקבות, כששום מילה לא מסוננת ושום כאב לא מאולחש.

» נחשפו תמונות מפרק תשע של "משחקי הכס"» "משחקי הכס": זה לא נגמר עד שרואים גופה» "גיבורים": שוטרים זה השחור החדש» "UnREAL": האם הבשורה התפוגגה?» מדור טלוויזיה - כל הכתבות והראיונות

יותר מכל פרס או מועמדות לפרס שקיבלה (והיו שם ארבעה "אמי", ארבעה "סאג", שלוש בחירות המבקרים ושש מועמדויות ל"גלובוס הזהב"), "כתום" ראויה לשבח על מקסימום איכות במינימום זמן. מי שהפכה לסדרת הדגל של אימפריית הצפייה בתשלום "נטפליקס", סוגרת ארבע עונות מופת מוקפדות תוך שלוש שנים בלבד. לא בכדי היא חזרה למסך שלנו יממה בלבד לאחר עלייתה לשידור בארצות הברית (כמה טוב לדעת שצפויות לנו עוד שלוש עונות כאלה לפחות), הסדרה ממשיכה לעסוק בקורותיהן בין הסורגים של עשרות אסירות בכלא הפדרלי ליצ'פילד. אלא שכמו כל סדרה מצליחה שמכבדת את עצמה, היא מנסה לחדש, להפתיע וללכת לקצה. ה"כתום" הופך אדום, כשהסצינה הראשונה מתחילה בחניקת דמות אחת והסצינה האחרונה מסתיימת בביתור וקבורה של אחרת.

ומה חוץ מזה? העלילה ממשיכה ללוות את פייפר צ'פמן (טיילור שילינג), יאפית ניו יורקית שעוברת מהפך של ממש תוך ריצוי מאסר של שנה ורבע בכלא נשים. היא מפציעה רק בסצינה השלישית, שמדגישה בפעם המי יודע כמה שבסדרה כולן גיבורות, כולן נבונות, כולן יודעות את התורה. בעונה החדשה היא מאותגרת לאחר עלייתו ונפילתו של עסק התחתונים המשומשים שלה. מצד אחד, מגיעות לכלא העמוס גם ככה 100 אסירות חדשות, שאחת מהן (רוזל קולון) רצחה שלושה אנשים וזוממת להיות האלפאביץ' החדשה. מצד שני, צוות הסוהרים הכושל והמגוחך מקבל חיזוק משמעותי משישה מקצוענים מנוסים, ובפרט ראש הצוות התקיף דזי פיסקטלה (בראד ויליאם הנקי),שמקשיח בהרבה את החוקים הלא נאכפים. אליהם מצטרפת דמות מרכזית שלישית, אלילת הבישול הטלוויזיוני ג'ודי קינג (בלייר בראון), שדומה מדי למרתה סטיוארט.

חוזרים לליצ'פילד. "כתום זה השחור החדש":

בניגוד לשתי העונות הראשונות, העונה השלישית הסתיימה ב-Cliff hanger, ואפילו שניים. האחד התמקד בדמות מרכזית, אלכס ווס (לורה פרפון), שעה שמתנקש הסתנן לכלא כסוהר ועמד לרצוח אותה כנקמה מברון הסמים שנגדו העידה לשווא. השני התמקד בכל המשתתפות, כשפרצה רשלנית בגדר גרמה לאסירות לנוס בהמוניהן מהכלא לאגם הסמוך וליער שלצדו. במקום להשהות את המתח בשיאו, העונה החדשה מתחילה בדיוק באותה נקודה. שתי ההתרחשויות המסעירות האלה נסגרות היטב ומהר כבר בפתיחה. ככה זה כשמדובר בסדרה שאמנם מתרחשת בכלא שמור, אך לא מצייתת לשום חוק ולשום מוסכמה. אפילו את הכללים של עצמה היא מפרה ללא היסוס. כך למשל, מי שהתאפיינה בארבעה פלאשבקים מדי פרק, כשכל מקבץ כזה מוקדש לדמות יחידה ומתחלפת, הציגה פרק פתיחה בלי פלאשבק אחד לרפואה.

כנראה שלעולם לא הייתה ולא תהיה סדרה עם כל כך הרבה נשים על המסך. הפמיניזם מלווה אותה בכל מימד - בעלילה, במבע, במילים, במסרים. דווקא בכלא הגיבורות מוכות הגורל מסרבות להיכנע וחזקות מכל גבר שמנסה להקשות על חייהן. אלה שמרצות את עונשן בגלל הפרת החוק קוראות תיגר על כל מוסכמות העולם הגדול שבחוץ. ככה זה כשאמת פנימית של יוצרת מצליחה, חריפה ונטולת עכבות (ג'נג'י קוהן, "העשב של השכן") לא זקוקה לתקווה של סוף טוב מהסרטים וגם לא לקלישאות חבוטות. היא תמשיך לרתק אותנו למסך הקטן ל-14 פרקים של כמעט שעה כל אחד, בלי לשים לב בכלל איך הזמן עבר כל כך מהר. מי שלקחה את הפמיניזם הטלוויזיוני הכי רחוק שאפשר מ"סקס והעיר הגדולה" ממשיכה להעצים בלי שום מייקאפ. היא אולי לא תשנה את העולם בו היא נלחמת, אבל הכנות הבלתי מתפשרת שלה ראויה במיוחד לציון ולצפייה.  

"כתום זה השחור החדש" - עונה 4, ימים א'-ה', 22:50, HOT Plus (וב-Xtra VOD).

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ