"בנות 5": ההתבגרות של לינה דנהאם

יש מי שיטענו שהקסם שאפיין את הסדרה בעונותיה הראשונות כבר פג, אבל האמת היא שהוא רק התחלף. העונה החמישית של "בנות" מצליחה להציב סטנדרטים גבוהים ולהפתיע עם רומן לא צפוי

הגר בוחבוט, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הגר בוחבוט, עכבר העיר

גבירותיי וגבירותיי, היא חוזרת: העונה החדשה והחמישית במספר של "בנות", שהוכרזה לא מזמן כעונה אחת לפני האחרונה. היא אמנם כבר לא הסנונית הקומי-ניסטית (שילוב של קומדיה ופמיניזם) שהתרגלנו אליה מאז עלתה לראשונה אל המסך הקטן, אבל הסיפור שלה רחוק מלהיגמר. הגלגול הנוכחי של "בנות" מסתמן כבוגר ואחראי יותר, ועדיין מעוטר בניצוצות של תסביכים וטראש, בדיוק במידה הנכונה. אחרי הכל, להתמרמר על המיתון היחסי של "בנות" לאורך השנים זה קצת כמו לכעוס על אביב גפן שבגיל 40 ומשהו, מעדיף דואט עם מתי כספי מאשר התערטלות על הבמה וצרחות נוסח "דור מזוין".

אבל החזרה של "בנות" היא גם החזרה המשמחת של לינה דנהאם (היוצרת, התסריטאית, הבמאית והמפיקה) אבל חשוב מכך, זו שמגלמת את דמותה של האנה הורבאת', לחיינו. זה הזמן להכריז בפניה: לא, לינה, לעולם לא נסתפק בתמונות האינסטגרם המופלאות של הכלבה שלך, אנחנו צריכות (וצריכים) אותך באופן עקבי יותר בחיים של כולנו. ספויילרים מכאן והלאה: הפרק הראשון של העונה החמישית הוא פרק חתונה לא טיפוסי, ממש כשם שהפרק האחרון של העונה הרביעית היה פרק לידה לא שגרתי. כן, אפשר להגיד כאן מילה וחצי על הבחירות התסריטאיות בפרקים מפוצצים כאלה, שמבוססים על הטקסים-הלא-פמיניסטים בעליל שנשים צעירות לומדות מגיל אפס להתנהל מולם. אבל לא מוכרחים להרוס את החגיגה. בתוך הסימבוליזם המאוס של טקסי החניכה הנשיים, דנהאם פורקת כהרגלה אסופה של מוזרויות, תקריות מביכות, שיבושים ואמירות חסרות טאקט – ויש לה מנעד אנושי רחב של דמויות מגוונות כדי לעשות את זה בדרכים שונות.

הקסם השתנה. "בנות 5" (צילום: Mark Schafer, באדיבות yes)

מארני (אליסון וויליאמס) מציגה טירוף של כלה טיפוסית ביום חתונתה – משמע, כמעט שום דבר לא הולך לפי התכנון, שוש (זוסיה מאמט) חזרה מיפן ונראית "כמו דמות אנימה", ציטוט של ג'סה (ג'מיימה קירק) שהיא בלתי נסבלת כהרגלה, אבל מצילה את היום באמצעות שימוש ביתרון האחד שלה על פני יתר הבנות – יכולות שיער ואיפור מרשימות; והאנה, הו האנה, מוצאת זמן לקיים יחסי מין חפוזים עם פראן (התחליף החיוור של אדם) ומנדבת לנו כמה שניות של עירום פרונטלי. על הצורך של דנהאם להתפשט כמעט בכל פרק בסדרה, רבים וטובים כבר הרהרו, ביררו וחפרו. זה לא סותר את העובדה שרובן המוחלט של בנות המגדר הנשי נראות יותר כמוה כשהן עוטות שמלת שושבינה בצבע לילך, או כשהן בדרך למקלחת, מאשר כמו ג'סה, למשל, והייצוג הבלתי מתפשר הזה מתגלה כלא פחות מנפלא.

אחד הרגעים הקומיים הטובים ביותר בפרק, הוא זה של הדיאלוג הסמי-מילולי בין פראן ואדם, שנאלצים להימצא באותו חדר ומחליפים ביניהם בעיקר מלמלת בלתי פוסקת מקושטת במבוכה. ככה זה כשהאקסים נשארים קרוב בתוך מעגל החברים, אבל מנסים להתנהג כמו ילדים גדולים. הטוויסט – אדם וג'סה חולקים נשיקה עמוסת חרטה, במה שככל הנראה עומד להתפתח לרומן הבא בתסריט, וקשה מאוד לחשוב על שתי דמויות מוצלחות יותר אחת עבור השנייה כמו אלה.

לא ראינו את זה בא. הנשיקה של אדם וג'סה (צילום מסך)

אבל לא רק הדמויות של "בנות" עוברות תהליך התבגרות משמעותי. גם ויזואלית, פרק הפתיחה (שבוים על ידי דנהאם כמובן), נראה כמו מסע התבגרות בפני עצמו. האסתטיקה של דנהאם עולה שלב ותמונת הסיום שכוללת את הבנות בשמלות הלילך המזעזעות שלהן, עוטות מעילי גשם צהובים ומתרוצצות במדשאה הענקית - מושקעת, מחושבת ומציגה את הסדרה באור רציני הרבה יותר, כמי שכבר מגבשת לעצמה סטנדרטים גבוהים, ומתבגרת על הסט גם מאחורי המצלמה. זו רק הוכחה נוספת ש"בנות" היא כבר לא ממתק הביניים שניצב בין "גוסיפ גירל" ל"סקס והעיר הגדולה", אלא סדרה בשלה שתזכה בעתיד הקרוב להיות נקודת יחס לסדרות חדשות בעצמה.

"בנות 5", yes Oh, ימי רביעי, 22:30

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ