מאסטר שף: תם שלטון הקציצות

במקום לחגוג את מעמד רבע הגמר במשימה שיש בה בדל אתגר יצירתי או ביצועי, קיבלנו בעיקר רגעי סלואו מושן במזווה, ושיחות נטולות אמביציה עם המתמודדים מהעונות הקודמות

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

והרי הודעה שהתקבלה זה עתה: בפרק הבא של מאסטר שף יירד משמעותית מדד האוכל הביתי, ויפנה את מקומו למנות שמתקרבות להגדרה "אוכל מתוחכם". אז נכון שברבע הגמר בא לידי ביטוי התחכום ועשרים ושלושה הפרקים הקודמים, במנה מתקתקה של דייסת סולת ובצלחת א-לה הסנה בוער, אבל בשלב חצי הגמר וככל שימשיך יונתן רושפלד להוביל את נוף בביטחה אל עבר הניצחון- בטוח שמשהו ישתפר. המניפסט הקצרצר הזה הוא סיכום פרק רבע הגמר, שבכל מתכונת אחרת הכוללת מעט קריאייטיביות, יכול היה להיות מקורי, מאתגר ומרגש. אבל בעונה הנוכחית של מאסטר שף שידעה מורדות ומורדות תלולים פחות, מעמד רבע הגמר הרגיש כמו עוד משימה בארסנל הבינוניות.» מאסטר שף - כל הכתבות

הפרק נפתח בחגיגיות מבויימת, כאשר כל מתמודד סיפר בעיניים נוצצות עם איזה מתמודד מהעונות קודמות הוא היה שמח לבשל. כל כך חגיגי היה כל העסק, עד שיד הגורל הביאה לכך שהמתמודדים הנבחרים מהעונות הקודמות, בחרו גם הם את אותו מתמודד שבחר בהם. כך הרוויחה ריקי את השידוך המושלם- אבי לוי, זוכה העונה השנייה ואמן האוכל הביתי. מעניין אם כאשר לוי נכנס לאולפן, ראתה ריקי בעיני רוחה קציצות קופצות ומרקדות, בדומה למה שעובר על דאפי דאק כשהוא קולט בזווית העין מטילי זהב. מסרט, אמנית היד החופשית, האילתורים וההגזמות התיבוליות, בחרה במפתיע את תום פרנץ המדוקדק והמדויק, ואולי דווקא הבחירה הבלתי צפויה הזו, היא תוצאה של גלגול והתפתחות שעברה מסרט במהלך התוכנית. עמנואל הטייס האוטומטי שודך לשלמה האמן הוורסטילי, נוף המחושבת לאליהב הפרחוני ודליה אלחדף, האישה והארפה שודכה לעידו הנונשלנט, שהפליא להצדיק את החיבור הטוב במשפט הבעייתי תחבירית: "דרום אמריקה, מרחבים, חתיכות בשר גדולות". התגעגענו. אבי לוי (צילום: רותם מימון)המשימה: להכין את "המנה המצטיינת שלכם, הכי טובה שאתם יכולים להכין". האתגר: מתמודדי העונה הקודמת יקחו חלק בהכנת המנה, אבל אחרי חצי שעה מרגע הזנקת השעון יעזבו את עמדות הבישול ויעלו למרפסת. המחדל: גם מהמרפסת אפשר לצעוק ולחלק הוראות. ההפתעה: הם יירדו מהמרפסת רגע לפני ההגשה ויעזרו בתהליך הצילחות.

ריקי חדשה וכך, במקום לחגוג את מעמד רבע הגמר במשימה שיש בה בדל אתגר יצירתי או ביצועי, או לפחות פרט אחד המקשה על המתמודדים ומביא אותם למקום נחוש ומקצועי יותר, קיבלנו בעיקר רגעי סלואו מושן במזווה, ושיחות נטולות אמביציה או מעוף עם המתמודדים מהעונות הקודמות.מצד שני, היתה זו הזדמנות מצויינת להכיר קצת יותר טוב כל אחת מהנפשות הפועלות, דבר שהצית ברגע געגוע לעונות הקודמות והמרתקות יותר. אבי לוי למשל, שמיצב עצמו כבשלן נשמה עם יד מעולה והצליח לגרום להמוני בלוטות טעם שישבו מול המסך לגרגר במהלך כל אחד מפרקי העונה השנייה, הרגיש גם הוא שקציצות לצד קציצות, לא משנה אם הן מבשר, דג או עטופות בפילה בקר מרודד- הן מנה מעט מפגרת מבחינה התקדמותית למעמד רבע הגמר. הוא ניסה לרומם את ריקי מתוך מסגרתה הביתית והעדתית למעלה אל עבר מנות גבוהות יותר, אך נכשל. הפשרה הגיעה בצורת פסטייה מסורתית שאותה הגדירה ריקי כ"אני מראה לשופטים ריקי אחרת, חדשה". קצת חבל שמה שהוגדר כאחר וחדש, מוגש כבר כמה עשורים באולמות. לוי סייע גם בפן הטכני וגם בהצעתו לשדרג את המנה באמצעות טחינה עם פיסטוקים וענבים מזוגגים. תום פרנץ שעבד בהרמוניה מושלמת עם מסרט, הזכיר לכולנו מהו בישול מוקפד ומדויק עם נגיעות גורמה, והדגים עבודת צוות יפה כאשר הקשיב ופיתח את רעיונותיה של מסרט. היא מצידה, יצאה מהקופסה הקבועה ויצרה מנה מלאת ניגודים המורכבת מארבעה כוכבים שונים: פילה בקר, קונפי בצל עז טעם, ציר בקר מרוכז ולצד אלו תפוחי אדמה שהוכנו בטכניקה צרפתית עתירת חמאה. הזכיר לכולנו מהו בישול גורמה מדויק. תום פרנץ (צילום: ינאי יחיאל)

נוף בישלה דייסה השידוך בין שלמה הרחפן לעמנואל הממוקד, הרגיש כבר ברגעים הראשונים כגילטי פלז'ר מוחלט. מצד אחד מאוד התחשק לצפות בזה ולגלות מה יניב החיבור הביזארי. מצד שני היה ברור שמשהו לא נעים הולך לקרות על הסט, וכך היה. בעוד שלמה טווה בחלומותיו את מנת רבע הגמר ומהנדס שילובים בין צבעים, טמפרטורה ומרקמים, עמנואל היה עסוק בלהנחית אותו בקשיחות על הקרקע תוך עידודים מכילים נוסח "אתה חייב להירגע. תתפקס". לא בהכרח אג'נדה המעודדת יצירה. בדיוק ברגע בו הבשילה במוחו של שלמה מחשבה על שקדי עגל ברוטב שיוולד מתוך עצמו או יוחלט בהמשך, עמנואל משך חדות לכיוון ירקות ולא הפסיק גם כששלמה תלש את שערותיו בעצבנות. בהתחשב בסירוס היצירתי שעבר שלמה, היה זה ככל הנראה השילוב הגרוע ביותר מאז ימי שמשון ודלילה.היה משעשע עוד יותר לראות איך בשלב מסויים השתלטה על שלמה הוויתו של אייל שני, וגרמה לו להעלות באש תוך רחשי לחש בחש חלק מהמנה.ונוף, אוף איתך, נוף. כל כך הרבה תקווה הפחת ואז איכזבת והפחת שוב, ודווקא בפרק הגמר בחרת ללכת על מנה בסגנון בית אבות. אליהב במפתיע עמד בצד ולקח על עצמו את תפקיד מש"ק הדקורציה והחן, ולא ניסה לעצור בעדה. כך נתן למחדל הקולינרי על בסיס דייסת סולת, קצפת וקרם שנטילי להתקיים. רושפלד שצפה ככל הנראה את הכישלון, פתר את הבעיה והציע לנוף להוסיף יסוד חם למנה. היישום כלל תותים מטוגנים בבלילת בצק פריכה, ושופטים שהגיבו בציקצוקי שפתיים וזר מחמאות. יתכן שלמיתוג הנכון ולשם האקזוטי "לילות בירות" היה גם חלק בעניין.מה יפים הלילות בביירות. נוף (צילום: צילום מסך) 

תוגת השיפוט מעמד השיפוט היה עצוב ומצחיק, בזכות שני שופטים שבלטו מעל האנמיות של כהן ואנסקי. מצד אחד רושפלד, שלקח צעד קדימה את הערותיו הנבונות בנוגע לפסטייה שכשלה והפך אותן למסדר השפלה עבור ריקי. מצד שני אייל שני, שהפך כל טעימה לרגע אוטוביוגרפי מחייו. כך למדנו, למשל, שעשרים שנה הוא מבשל, וכל שנה שעוברת, ככה בני אדם פחות אוהבים ללעוס. וזה עוד כלום. מסתבר שבכל שנות קיומו אכל שני רק פעם אחת בביסטרו בפריז ארוחה רגילה, כזאת שלא היתה צריכה להישפט או לוותה במחשבות עמוקות על מה חשב השף. היה זה סטייק לצד פירה ובסוף גם צלחת גבינות. האם זה אומר שבכל הפעמים האחרות- בוקר, צהריים וערב, אוכל שני עגבניה נעוצה בפיגיון? נקודה למחשבה. בסופו של פרק שכלל בעיקר יחסים בין אנושיים משעשעים ועידו מצטיין אחד, שוחררה לביתה ריקי, שצברה במהלך התוכנית המון חוויות, סיפורים וחברים, וקצת פחות למידה, התפתחות והיכרות עם בישול חובק עולם. היי שלום, ותודה על הקציצות שהביאוך עד הלום.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ