לא להאמין: הסדרה החדשה והמאכזבת של אלפונסו קוארון

למרות הציפיות הגבוהות, "believe", הסדרה החדשה של הבמאי אלפונסו קוארון (כוח משיכה) והמפיק ג'יי ג'יי אברהמס מורכבת מדיאלוגים לא אמינים ועלילה משעממת

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

זכייתו של אלפונסו קוארון באוסקר על "כוח משיכה" הייתה הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לסדרה החדשה "Believe" שהושקה בשבוע החולף בארצות הברית. הבמאי המוערך, שבין השאר מחזיק ברזומה סרטים כמו "הילדים של מחר" ו"הארי פוטר והאסיר מהאזקבאן" (שנחשב לקודר ביותר בסדרת הסרטים), יצר וביים את פרק הפיילוט של הדרמה העל טבעית החדשה. אבל בעוד שבקולנוע קוארון הצליח גם להגות תסריט מקורי וסוחף וגם לממש את הפוטנציאל הויזואלי שלו באופן פורץ דרך, הפעם קשה להבין כיצד הוא מרשה לעצמו להיות חתום על דרמה שקורסת תחת דיאלוגים גרועים, דמויות שטוחות והררים של קלישאות. » כוח משיכה: לכו לראות את הסרט הזה» הסדרה החדשה והמצמררת של בראד פיטהעלילה, שלא ממש מחדשת משהו שלא ראינו קודם בשלל סדרות על טבעיות, עוקבת אחר בו, ילדה שנולדה עם כוחות על ואינה מסוגלת לשלוט בהם. מלבד העובדה שהיא יכולה לחוש את רגשותיהם של אחרים, אין הסבר מהן בדיוק היכולות העל טבעיות שלה - שכוללות בינתיים טלפתיה, ראייה לעתיד, שליטה בבעלי חיים -  ובעצם כל מה שיכול לפתור בקלות כל קונפליקט עלילתי אפשרי. הכוחות שלה הופכים אותה למטרה לחבר'ה הרעים ש"מאמינים שמי ישלוט ביכולות שלה ישלוט על העולם" (ואם זה מזכיר לכם את המוטו של "גיבורים": "תציל את המעודדת תציל את העולם" זה לא במקרה). צפו בטריילר של Believe:אם לא די בדיאלוגים שהיו יכולים להיכתב על ידי תוכנת מחשב ("אתה בוכה כי אתה זוכר שפעם היית טוב"), התסריט לא מספק לאף אחד מהדמויות הזדמנות לחשוף רבדים או עומק כלשהו. טייט, הנידון למוות שמוברח מהכלא כדי לשמור על הילדה, הוא גבר עם פיוז קצר שכצפוי, אט אט ייפתח וילמד להרגיש. הארכי-נבל הוא מליארדר בעל דימוי של פילנטרופ שעוסק בפעילות הומניטרית (קייל מקלכלן), ויריבו ושותפו לשעבר (דלרוי לינדו) שמגן על הילדה, דואג מסיבה לא ברורה להתקשר אליו ולהתגאות שהצליח לעזור לה להימלט. הרעים רעים והטובים טובים, ובינתיים עושה רושם שאין שטח אפור שבו הדמויות יכולות להתפתח באופן מעניין או מפתיע. המכשולים שליוו את הפקת הסדרה ניכרים היטב בעלילה המפוהקת. מארק פרידמן, שהיה שותף ליצירת הסדרה עם קוארון עזב את הפרוייקט ביולי האחרון. גם מחליפו דייב אריקסון מיהר לפרוש חודשים ספורים לאחר מכן. קוארון החליט גם הוא לקחת צעד אחורה, ולמרות שהוא מחזיק בתואר יוצר הסדרה וביים את פרק הבכורה, החל מהפרק השני הוא ישמש כמפיק בכיר בלבד לצד ג'יי ג'יי אברהמס, שגם הוא כמעט ולא מעורב בתוכן, אלא נוהג להעניק את שמו לסדרות שמגיעות מחברת ההפקה שלו לצרכי שיווק (שלא בהכרח אפקטיבי אם מביטים בסדרות הכושלות שנושאות את השמו בשנים האחרונות, ובהן "אלקטרז", "רבולושן" ו"כמעט אנושיים"). לאחר שקוארון ואריקסון הוחלפו על ידי צמד שואו-ראנרים אנונימים יחסית שמפיקים בפועל את הסדרה, ההפקה יצאה להפסקה של חודש כדי להבין איך מתארגנים מחדש על המתרחש. כגודל הציפייה. אלפונסו קוארון (צילום: AP)

קוארון, שבתחילת דרכו היה בין היוצרים של סדרה מכסיקנית א-לה איזור הדמדומים ("La Hora Marcada”) וככל הנראה בעל חיבה לעל טבעי, יכול היה לעשות הרבה יותר עם הרעיון שעומד בבסיס הדרמה. לא ברור למה כולם נטשו את תפקידם ומה בדיוק קרה בדרך מהקונספט המקורי לתוצאה הסופית, אבל אפשר להמר שרשת NBC הפעילה לחצים שונים להפוך את הסדרה לכזו שתסלול את הדרך לקאמבק המתוקשר (והמיותר) של "גיבורים", שתשוב בשנה באה בפורמט של עונה מקוצרת בת 13 פרקים. אמנם שמם של קוארון ואברהמס הספיק כדי לסחוף לפרק הראשון מעל 10 מליון צופים אבל סדרות דומות כמו "Touch" ו"גיבורים" כבר הוכיחו שזה לא מבטיח שום דבר להמשך הדרך. גם העובדה ש"Believe" החלה להתחרות השבוע במשבצת הצפייה עם "Resurrection" של ABC שהוכתרה בינתיים כלהיט המפתיע של המיד-סיזן לא מסמן לה עתיד מזהיר.

"Believe" מאכזבת לא רק בגלל חוסר המקוריות, אלא גם בגלל שקוארון הצטרף לרשימה אקסלוסיבית של במאי קולנוע שעברו לעבוד בטלוויזיה והיה אחד השמות המבטיחים בבציר הסדרות של עונת הטלוויזיה החדשה. בעוד שאר הבמאים ברשימה השתמשו במדיום כדי ליצור סדרות מאתגרות ואינטליגנטיות, קוארון כשל מלהרהיב והוסיף למסך עוד סדרה נטולת אנרגיה, פוטנציאל וכריזמה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ