עממיות: נפילתה ונפילתה של הפרחה הסמויה

סטריאוטיפים, הכללות גסות, שוביניזם והומור נמוך - נאור ציון ניסה לרכוב על גל ההצלחה של פרק מוצלח מהסדרה הקודמת שלו, ונפל. בגדול

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

בראיון מקדים לעלייתה של "עממיות", הסביר נאור ציון שהפרק "הפרחה הסמויה", ששודר בעונה השלישית של "החברים של נאור", היה הפרק הנצפה ביותר בתולדות הסדרה. בצדק, אגב. "הפרחה הסמויה" באמת היה פרק מעולה בתוך סדרה ששמרה ברוב הזמן על צביון של בינוניות. כמו כל הפרקים שקדמו לו, גם "הפרחה הסמויה" התבסס על אבחנה קומית כלשהי שעשה ציון לגבי החיים, רק שבמקרה הזה הוא זיהה פרט משעשע שאיש לא חשף לפניו - כשנשים מגיעות מהפריפריה לתל אביב, הן נוטות לטשטש את המקורות הפרובינציאלים ולאמץ לעצמן חזות יאפית על גבול הפלצנית, כמתבקש בעיר הגדולה.הדהירה על סטריאוטיפים, הכללות גסות, שוביניזם והומור נמוך שנמהלו בתוך האבחנה הזו נסלחו לו אז, פשוט משום שהיו מדויקות ומצחיקות. והייתה לו גם את ענת מגן שבו המצוינת – מגלמת הפרחות הרשמית של ישראל מאז 2003 - לצד קאסט לא רע בכלל שכלל את אניה בוקשטיין ורותם זיסמן כהן, שדיגמנו את האינטונציה הפרחולית בטבעיות. אז באופן כללי, אם לא לקחתם את הפרק ההוא יותר מדי ברצינות, זיהיתם שמדובר בהבלחה מוצלחת. באופן טבעי וכיאה לטלוויזיה הישראלית, ציון הבין שיש כאן לימון שאפשר לסחוט ממנו עוד קצת מיץ לתוך כוס מנומרת. וכך נולדה "עממיות", שכל כולה נשענת על האבחנה המשעשעת מהפרק ההוא. אלא שציון שכח שאבחנות, כמו בדיחות, מצחיקות רק בפעם הראשונה. אולי גם בפעם השנייה. בפעם השלישית כבר עדיף לצפות ב"בייבי בום". עלילת "עממיות" מתמקדת בקורותיהן של אותן דמויות מ"הפרחה הסמויה" ובניסיונותיהן הבלתי נלאים להסוות את שורשיהן הפרחיים באמצעים שונים. את מקומה של מגן-שבו, על תקן שונטל/שני, מגלמת נטע גרטי, שהיא אמנם שחקנית נהדרת, אך איננה מגן-שבו, כמו שאיציק כהן איננו אילן פלד. חסרונה של זו האחרונה מורגש מאוד ואפילו פוגע משמעותית בסדרה.לפחות זיסמן-כהן ובוקשטיין עוד כאן והצטרפה אליהן גם מלי לוי, חברת הקאסט המקורי של "החברים של נאור" (ייתכן שמדובר בכלל בספין אוף?). אבל למרות המאמצים הכבירים שהשקיע ציון ביצירת המשך ראוי לאותו פרק מופתי, התוצאה שהתקבלה היא בלתי מצחיקה בעליל. לא רק בגלל הסטריאוטיפים, ההכללות הגסות, השוביניזם וההומור הנמוך, שהפעם קצת יותר קשה למחול עליהם, אלא בעיקר משום שלסדרה הזו אין שום חיבור למציאות. האבחנה נעשתה הרי כבר לפני כמה שנים, וכל שנותר ממנה כעת הם אדים דלילים בדמות סיטואציות המופרכות, דמויות מגוחכות ועלילה צולעת שמזכירה סיטקומים מיושנים, שגם בשנות ה-90 לא הצליחו להצחיק.

חבל לראות שציון, שהוא דווקא קומיקאי מוכשר מאוד, מבזבז את הפוטנציאל שלו כיוצר טלוויזיה על בדיחות שמעליבות אותו ואותנו. אם רק היה משקיע עוד טיפת מחשבה, היה מצליח ודאי לדלות עוד כמה אבחנות כמו "הפרחה הסמויה" ולצקת אותן לתוך סדרה שיש לה קצת יותר לומר על העולם חוץ מ"תראו איזה יופי נטע גרטי מקללת במרוקאית". אין לדעת, אולי אם היה מתאמץ מעט יותר, הוא אפילו היה מצליח למצוא את הקומדיה הסמויה. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ