אימה אמריקאית: הפעם אתם כאן כדי להתרגש

ריאן מרפי עדיין גאון וג'סיקה לאנג עדיין גונבת את ההצגה, אז מה בכל זאת שונה בפתיחת העונה הרביעית של אימה אמריקאית? הלחיצה החזקה על בלוטות הדרמה

הגר בוחבוט, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הגר בוחבוט, עכבר העיר

אחרי בית רדוף, מוסד פסיכיאטרי וציד מכשפות, חוזרת האנתולוגיה המוצלחת "אימה אמריקאית" בעונה רביעית שכולה פריקשואו. העלילה מתמקדת הפעם בעיירה ג'ופיטר שבפלורידה, בשנת 1952, ובמסע ההישרדות של קרקס ביזארי בשם "קברט המוזרויות של פרויליין אלזה". הדמות הראשית היא של כוכבת קברט גרמנייה וכושלת בשם אלזה מארס (ג'סיקה לאנג), מעין קרואלה דה-וויל עם מבטא, שמלכדת סביבה לא גורים דלמטיים, אלא יצורים אנושיים מעוותים מכל מיני סוגים: ג'ימי דארלינג (אוון פיטרס), בחור צעיר עם אצבעות מחוברות כמו מספריים; אמו את'ל (קת'י בייטס), אישה בעלת זקן עבות; בחור עם זרועות שלא התפתחו; צעירה הודית בגודל של מיניאטורה ועוד שלל טעויות של הטבע.אימה אמריקאית - עכבר העיראימה בצבעי פסטל הקרקס הוא מהאחרונים מסוגו לשרוד בארצות הברית, ואלזה מתקשה למשוך קהל. למרבה המזל, היא מגלה את התאומות הסיאמיות בט ודוט (שרה פולסון אחת, הרבה אפקטים ויזואליים), ומגייסת אותן לטובת הקברט תוך אמונה שהן יצליחו להביא קהל למופעים. הפרק נפתח עם היוודע דבר רציחתה של אמן של התאומות, שהסתירה אותן בביתה. התאומות, פצועות אף הן, נלקחות לבית החולים ומיד הופכות לחשודות ברצח. אלזה מתגנבת לחדרן ומשכנעת אותן שמקומן איתה ועם הקרנבל הנודד שלה. באימה אמריקאית כמו באימה אמריקאית, ברקע, איך לא, משוטט מעין ליצן מטריד במיוחד שמבצע רציחות ברחבי העיירה, חוטף וכולא ילדים צעירים.

הבחירה בקרנבל המעוותים הנודד כעלילה מרכזית היא מוצלחת במיוחד כשמדובר במדיום האודיו-ויזואלי: הפנטזיה החולנית הזו קמה לתחייה במבט אחד. האוהל המרופט, הקרוסלה החורקת, האנשים האפורים, המדוכאים, העלובים. אלה שנאלצים להתגודד יחד בתוך כלובים, מייצגים אנושיים של ביזאר – הכל קורה על המסך בדיוק באופן שאפשר רק לדמיין. ריאן מרפי והצוות שלו עושים עבודה ויזואלית נפלאה במחווה ליצירה שהיא אחת מאבני היסוד של קולנוע האימה, "חריגים", של טוד בראונינג. זה בא לידי ביטוי בצילום, בלבוש, בתפאורה. דרך העיניים של משתתפי הקרקס, החריגות המזעזעת נראית כמעט רומנטית, כמעט יפה.ברוכים הבאים לקרקס החריגים. אימה אמריקאית (צילום: באדיבות Yes)הניגוד בין צבעי הפסטל השולטים במסך, כשהאנשים הנורמטיביים בעיירה מאכלסים מוצגים, לבין גוונים כהים של שחור ואדום כשהפוקוס עובר לפריקים, מבטא קו ויזואלי מובהק, מדגיש את חדות המעבר מעולם אחד לעולם אחר. כמעט כל סצינה מעוטרת בבלונים בגוונים בוהקים, גם הם תלושים אבל שייכים.

ג'סי ג'סי, ג'סי ג'סיקה

ואיך אפשר לדבר על ביזאר בלי לחשוב על סקס? מיניות מגיחה מכל פינה: בט ודוט נאלצות לחלוק איבר מין משותף, האצבעות של ג'ימי הן סוג של ויברטור אנושי ובזמנו הפנוי הוא מחלטר במסיבות רווקות, באוהל מצלמים פורנו שחור לבן עם נשים צעירות אפופות אלכוהול וסמים, כולם על כולם, כולן על כולן, ומלמעלה מנצחת על החגיגה ביד רמה - אלזה. כנראה ששמענו יותר הודעות פרישה וחזרה של ג'סיקה לאנג מהסדרה, מששמענו על מילקי בברלין.זוהי עונתה האחרונה של לאנג בסדרה, או כך לפחות הצהירה, וכמו תמיד היא מניעה את ציר העלילה המרכזי וגונבת את הפוקוס. לאורך הפרק היא מופיעה כאשה מטופחת, יפהפייה, במעילי פרווה ונעלי עקב, באודם בוהק ובתסרוקת מוקפדת - עד הרגע הקטן שבו היא מתוודה באיפור מרוח בפני את'ל המזוקנת, שהיא לא מנסה להציל את הקרקס בשבילם, אלא בשביל עצמה. כדי שסוף סוף תוכל להיות כוכבת. כדי שיבואו לראות אותה שרה. לאחר שאת'ל יוצאת מהחדר, נגלית הסיבה האמיתית: אלזה בעצמה היא קטועת רגליים.גאונות צרופה. ג'סיקה לאנג עושה דיוויד בואי:

הרגע הזה קורה מיד לאחר אחד הקליימקסים בפרק: אלזה עולה לבמה ומבצעת את השיר האלמותי Life on Mars"" של דייויד בואי. כזכור, מארס הוא לא רק כוכב מאדים, אלא גם שם המשפחה של אלזה. לאנג מבצעת את השיר בקולה, ואפילו שכרונולוגית בואי ישחרר אותו רק בעוד עשרים שנה, הביצוע הזה מנקז לתוכו את העובדה המקסימה שהעונה הנוכחית של אימה אמריקאית עלולה לא לגרום לנו לכסוס ציפורניים אלא גם להזיל דמעה.

העונה הרביעית של "אימה אמריקאית" תשודר במקביל לארצות הברית, בערוץ Yes Oh מידי רביעי ב-6:00 וב-22:00.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ