האח הגדול: הטלוויזיה מרוויחה מאלימות

אפשר היה לחשוב שתוכנית כמו האח הגדול תציב מראה בפני הצופים על התנהגותם המגוחכת. בפועל, התוכנית רק משכפלת את חוסר ההיגיון בהתנהגות האנושית

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

השבוע הראשון של הדיירים החדשים-ישנים בבית האח הגדול התנהל כצפוי: מנחם בן הצית מהומות ועצבן כל דייר בבית (וסביר להניח שגם את רוב הצופים); עינב בובליל התנהגה בגסות והעבירה ביקורת על רמת הנקיון ואיכות הבישול של בני הבית; נופר מור  פלירטטה עם אליאב ולאחר מכן התכחשה לכך לחלוטין; ובני גולדשטיין חיזר באובססיביות אחרי לינור וחייך באופן קבוע, כאילו הלסתות שלו נתקעו בתנוחה הזו מבלי יכולת להשתחרר. האח הגדול 6 - לכל הביקורות

ההתנהלות הזו של הדיירים החדשים אכן יוצרת מהומות והתרחשויות רבות, אך בסופו של דבר מדובר ברעש חסר תכלית, והתחושה הכללית היא שהוגשו בפנינו שאריות מחוממות מעונות קודמות. הדיירים הוותיקים, נעלמו כמעט לגמרי וכל מה שנראה על המסך זו הפעלתנות הבלתי פוסקת של כוכבי העונות הקודמות. אלדד אף הגדיל לעשות ושאל את האח הגדול האם הכנסת דיירים ישנים נובעת מירידה דרסטית ברייטינג.

הזוגיות שהתנפצה

אם יש משהו שמצליח בכל זאת להקנות לדיירים הוותיקים זמן מסך, הרי שמדובר ביחסים המתפוררים של דנית ואליאב. למי שלא עוקב באדיקות, הרי תקציר הפרקים הקודמים: אליאב ודנית פיתחו מערכת יחסים שנעה בין חברות טובה לזוגיות; אליאב החליט לעצור את הפן הזוגי; נופר מור נכנסה לבית ואליאב החל לרקום איתה יחסים בעלי גוון רומנטי; דנית שראתה הכל מול עיניה, נשארה לבכות במיטה ובשלב מסוים אף חשבה לצאת מהתוכנית.

בפרק ששודר אמש (שבת) המתח בין השניים הגיע לשיא, כשהם החלו להטיח האשמות אחד בשני והפכו בן רגע לאויבים מרים. אם נתחפש לרגע לשופטים בבית משפט לענייני זוגיות (או לחילופין – לורדה רזיאל ז'קונט בתוכנית הרדיו שלה), נוכל לומר שלכל צד יש אשמה מסוימת בהתנפצות היחסים האלה. אליאב לא תמיד היה הוגן ביחס שלו לדנית ובמידה מסוימת שיחק ברגשותיה; ודנית, לעומת זאת, הייתה צריכה להתרחק ממנו מיד כשהוא החל להסתייג מהזוגיות ביניהם. במקום, היא בחרה בכל פעם לנסות ולשדל אותו בעזרת חיבוקים ופרצופים מסכנים וחמודים.

אבל בכל זאת, ההתנהגות של אליאב יכולה הייתה להיות מתחשבת יותר; במשך השבוע קיימו נופר ואליאב כמה פלירטוטים ומגעים גופניים כשדנית יושבת בדיוק מולם – ומאוחר יותר שניהם היתממו כשהבינו שדנית נפגע מכך. המעשים האלה גם גרמו לדיירים שלא היו מיודדים במיוחד עם דנית (כמו מרטין, אלדד, לינור ומנחם), לגשת אליה ולנחם אותה. ההתקרבות המשמעותית ביותר נרשמה עם אלדד (אויבו המושבע של אליאב), שברגע מסוים בשבוע האחרון שכב לצידה של דנית במיטה והקריא באוזניה את מגילת אסתר (ככל הנראה כדי לדמות את דנית לאסתר ואת אלדד לאחשוורוש או להמן). ככה הכל התחיל. נופר מור נכנסת לבית (צילום: צילום מסך)

כשאליאב הבחין בהתקרבות בין אלדד ודנית, הוא כמובן התפוצץ מכעס, ולכן ניגש לדבר איתה; היא שכבה במיטה ולא הייתה מעוניינת לדבר איתו, מה שגרם לאליאב לאחוז בראשה בכוח, ולהכריח אותה להסתכל עליו. כדאי להעיר כאן שהמעשה הזה של אליאב היה מטריד מאוד וצריך היה לזכות אותו בגינוי מההפקה או מהמנחים. גם אם הוא לא התכוון להפעיל אלימות כנגד דנית, והדבר נעשה מתוך קירבה וחיבה, צריכה להיות הכרה בכך שאין שום דבר לגיטימי בתפיסת ראשה של אישה במהלך שיחה או ויכוח וטלטולו קדימה ואחורה. כך או כך, השיחה הזו, כאמור, הגיעה לטונים צורמים ובסופה הפכו דנית ואליאב לאויבים מרים. הטלוויזיה, כמובן, הרוויחה.

תאוות בצע ושמרנות

ובחזרה לדיירים החדשים-ותיקים: השבוע פורסם ראיון שנערך עם עינב בובליל לפני כניסתה לבית האח הגדול, ובו היא הסבירה מדוע בחרה להשתתף שוב בתוכנית. "חזרתי בשביל שני דברים," היא אמרה, "בשביל המיליון, ובשביל קידוש השם". כך, במשפט אחד, היא הצליחה לנסח סוג של ישראליות חדשה שמשלבת בין גסות רוח ותאוות בצע לבין ערכים שמרניים (ערכים דתיים במקרה הזה, אבל היא התבטאה בצורה שמרנית גם בנושאי משפחה ותפקידה של האישה). 

על פי ההתנהלות של עינב בובליל בבית האח הגדול, נראה שהיא מוצאת את מקור הכוח שלה דווקא דרך התפקידים המסורתיים שמיועדים לאישה – נקיון ובישול; מרגע כניסתה לבית היא החלה להשמיע בכל הזדמנות תלונות על המצב התברואתי הבלתי-נסבל שבו חיו דיירי האח הגדול לפני הגעתה. היא, כמובן, לא תיתן להזנחה הפושעת הזו להימשך ומיד תצחצח את הבית - לא לפני שהיא תוודא שכל דייר וכל צופה שמעו את תלונותיה מספיק פעמים. בהמשך היא גם נישלה את מיקי משלטונו במטבח, ולדאבונו, רוב הדיירים העדיפו את הבישול שלה על פני שלו. כך חלפה תהילת העולם של מיקי בתחום הבשלנות, והדחתו מהמטבח הייתה סופית ובלתי ניתנת לערעור.

ההתנהגות הזו מוכּרת לכולנו מאלפי שנות היסטוריה שבהן משלו בכיפה הערכים הפטריארכלים (שלטון שנמשך למעשה גם בימינו); נשים, שהוגבלו בתנועתן ובחופש הבחירה שלהן, יצרו מקורות כוח דרך תפקידי הבית המסורתיים כמו בישול, נקיון, תפירה וכו'. אבל בעוד נשים בחברות שמרניות מייצרות את כוחן בהיחבא ותחת כסות של צניעות ועדינות, עינב בובליל משלבת את השמרנות שלה עם ראוותנות וגסות. במובן מסוים אפשר לקרוא לזה "פמיניזם שמרני": מדובר באישה שהשאירה את בעלה בבית עם שלוש בנות, בזמן שהיא הולכת להופיע בפני עם ישראל ולנסות ולהביא את הכסף הגדול הביתה. כלומר, אי אפשר להגיד שהיא אישה קטנה וחלשה, ולמרות זאת, היא מקדשת ערכים שמרניים שמייעדים לנשים תפקידים ספציפיים ומוגבלים בתוך החברה.

סט הערכים הזה מציב דילמה בפני הפמיניזם הקונבנציונלי; האם נשים כמו עינב (וגם כמו לינור ומרטין שפועלות במסגרת "הפמיניזם השמרני", אם כי בצורה שקטה יותר וגסה פחות) מדגימות התקדמות במעמדה של האישה, או שאימוץ עמדות שמרניות מתוך בחירה, מהווה מכשול גדול יותר בפני שחרור האישה מאשר הדיכוי הגברי המסורתי?ומה אורטל הייתה אומרת על הפמיניזם השמרני? אורטל בן דיין (צילום" יריב פיין וגיא כושי)

אפשר רק להצטער על כך שאורטל בן דיין לא נמצאת בבית האח הגדול כדי להתמודד עם ההתנהגות של עינב, שמאתגרת גם את השיח הפמיניסטי וגם את השיח המזרחי (בויכוח שהיה לה השבוע עם טל היא התלוננה בפני האח הגדול על כך שהיא מרגישה שהיא מתמודדת עם הגזע הארי, ובעונה שבה השתתפה זכורות ההתבטאויות שלה על "אשכנזים מתים" ו"פרידמנים").

אי-גיון

ההצהרה של עינב בובליל שמציבה את "המליון" ואת "השם" זה לצד זה (כשהשם נמצא במקום השני), מצטרפת לעוד כמה אמירות והתנהגויות מוזרות של הדיירים  – כאלה שמתעתעות בחוקי ההיגיון. השבוע למשל, התלקח ויכוח בין לינור לטל אודות פועלה של אורטל בן דיין, כשבשיאו צעקה לינור "אני לפחות לא חושפת פה שדיים במקלחת". טל לא היססה וענתה לה: "זה כי אין לך אישיות". עולם החשפנות קם על רגליו כדי להריע.

במקרה אחר, כשאליאב ודנית ניהלו את אחד הויכוחים שקדמו לריב הגדול ביניהם, ניגש אליאב לספר תהילים שנח על השולחן ונשבע בו שהוא לא התמזמז עם נופר ולא שלח אליה ידיים מתחת לשמיכה. עשרות מקרים כאלה מתרחשים באח הגדול מיום עליית התוכנית לאויר, בעיקר משום שההתנהגויות הסותרות האלה, או האמירות המשונות שנאמרות בויכוחים השונים, אופייניות גם לחיי היומיום של כולנו.

אבל בעוד שאפשר היה לחשוב שתוכנית כמו האח הגדול תוכל להציב מראה בפני הצופים, ולהראות להם עד כמה מגוחכת לעתים היא התנהגותם – בפועל התוכנית רק משכפלת את חוסר ההיגיון בהתנהגות האנושית, ומראה שאין צורך בעקביות ובהגיון כדי להפוך לכוכבי טלוויזיה.

בזמן שישנתם:

· בני גולדשטיין, שהודח אחרי שבוע אחד בלבד בבית האח הגדול, נפרד מדיירי הבית ואמר להם בצאתו: "ואל תשכחו, בני גולדשטיין היה כאן". אל תדאג בני, הם ישכחו. וגם אנחנו.

· ואם כבר בני - בראיון הפרידה שלו לאסי וארז הוא נשאל על תרומתו לבית. תשובתו הייתה: "אם לימדתי משהו את הצופים, זה איך לחזר אחרי בחורה". אם הוא צודק בדבריו, כדאי מאוד לנשים בישראל להכנס למקלטים או פשוט לרדת מהארץ.

· מנחם בן אוהב לסכם כמעט כל דבר שקורה באח הגדול ולציין שמדובר בקטע טלוויזיוני נהדר או רגע בעל איכות קולנועית (אולי הוא חושב שהוא מנחם גולן?); מעניין אם הוא חושב כך גם על הרגע בו צפינו בנופר מור מורטת שערות מאוזניו.

· ולסיום – הביטויים של השבוע: עינב על מרטין – "פרצוף צנע ללא אנטנה"; טל ללינור – "נעלי לבונטין, זה מה שאת נותנת לחברה"; נופר לדנית – "אני הכי שמחה מאוד שקמת"; דנית לאליאב – "זה גרם לי להבין דברים שהבנתי"; ומנחם בן לדיירי הבית - "ברגע שאתם רואים זבוב, תקראו לי".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ