שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

The Voice: לאן נעלמה המוזיקה מהעונה השנייה?

בתום שלושה שבועות של 49 אודישנים האמת יוצאת לאור: אין מספיק מוזיקאים חובבים בארץ לאכלס את כל תוכניות גילוי הכישרונות המזמרים, ולא סתם למנטורים היה קשה לסובב את הכסא

יפתח אילון, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יפתח אילון, עכבר העיר

תמו האודישנים לעונה זו, ותחל שנה וברכותיה. ומה למדנו על עם ישראל מרצף האודישנים הזה? שהוא חיגר, פיסח, גידם ועב-בשר, וגם שר לא משהו, אבל יש בו גם כוסיות. כאלה אנחנו, הישראלים, ומה רע? ובכן, המוזיקה. כן, ברור לנו שהפורמט מציב את מוקד העניין בכיסאות המנטורים ולא במתמודדים האנונימיים. כן, ידוע שזו רק ההתחלה, ולא הזיקוקים שהמנטורים מעוניינים לירות. ובכל זאת: די. לא רק שאין מספיק מוזיקאים חובבים בארץ לאכלס את כל תוכניות גילוי הכישרונות המזמרים, גם אין בכלל מספיק חובבי מוזיקה שיתעניינו בזה מלכתחילה. אין, פשוט אין יותר זמרים מעניינים בארץ ציון, בגלל שאין בכלל מה לעשות איתם בלאו הכי, חוץ מלשלוח אותם לאודישן ב-The Voice  ובו יסבירו שחלומם הגדול הוא להתפרנס ממוזיקה. לא זוכר מי לקחה את הזיכיון על "אקס פקטור", אבל מי שזו לא תהיה – שלב האודישנים של The Voice 2 הוכיח לה: אחותנו, דפקו אותך.»  The Voice 2 - כל הכתבות והביקורות»  הפצעים הפתוחים נפתחים» התפנית העדתית של The voice

49 מתמודדים עברו אודישן ב-The Voice,  מזיגה מיקרו-קוסמית של מוכרי פלאפל עם תל-אביביות במטפחת אירונית, שתי ערביות ואתיופית. לא רק אנחנו, כי אם גם המנטורים התקשו לאורך רוב השבועות האחרונים להבחין האם אוזניהם עדות למשהו העולה על הקו הקולי השטוח בו אנו מורגלים או יורד ממנו. אודישנים רבים מדי הולידו סיבובי כיסא מהוססים, מעוקמי אף וחמוצי פנים, בדקה ה-90. קשה לדבר על קולות יוצאי דופן, מקסימום על בחירות שירים נכונות, שגם הן טחנו את עצמן לא פחות מהשימוש ב'אינטרו' של ה-XX ברקע לפני העלייה לבמה.

שלב האודישנים החזיר את ארץ ישראל להצעת החלוקה של 1947 פחות או יותר, לא רק חברתית אלא גם מוזיקלית. ניכר בהחלט שהייצוג שיש בתוכנית למוזיקה המזרחית איננו מס שפתיים בלבד (כפי שיכולנו לפעמים להאשים את "כוכב נולד") כי אם לחם חוקה ומרכיב מרכזי ומהותי בה, ועוגן-רייטינג חשוב שתופס בה לפחות מחצית מהעוגה. ככזאת, לא מוגזם היה לצפות לניהול מוזיקלי מעט פחות צהבהב, נמרח ורימוניסטי מזה שקיבלנו עד כה. לא שכל קאבר שחוק בן דקה וחצי זקוק להפקה קאטינג-אדג' מפציצה שתגבה אותו, אבל מה ששמענו כאן כבר היה לא נעים, וגם יצר פער אדיר בין עולם המושגים המוזיקלי הממשי שהתוכנית מציעה לבין עולם המושגים המוזיקלי שאותו היא רק מציגה. או במילים אחרות, פראיירים, הייתם צריכים להוציא את עדי לאון מ"אייל גולן קורא לך" ולהביא אותו על תקן מנהל מוזיקלי. למה כמה כבר ערוץ 24 משלמים לו? את הכליות של אחותכם משכנתם על העונה הזאת גם ככה.

ולמעשה, המתמודדים היו כל כך לא מעניינים שבשבוע האודישנים האחרון "The Voice" כבר חרגה ממנהגה והביאה אותם אלינו פאתטיים, נלעגים, קורבנות למיזוג הנפלא מכולם – עריכה מניפולטיבית וחוסר מודעות עצמית. בין היתר קיבלנו את הערסית שחופרת על החלומות שלה, את סוזנה הבוכיה שיותר מהכל רוצה שיאמרו שהיא שווה, ואת סיון ("הייתי הצל של 'הצל'") של סאבלימינל. באמת שאפו למלהקים, שהתאבדו על המשימה המייאשת הזו. ושאפו גם לאלה שלא עברו, אין שום בסיס לחשוד שהם שרים פחות טוב מאלה שכן. וכמובן שאפו גם למנטורים המקסימים שדאגו למחזר קלישאות עצמיות לקול שריקות הקהל כל פעם שהמתמודדים לא הצליחו לגנוב פוקוס, למרות האם הקוקסינלית התלת-ראשית שנלוותה אליהם בצנצנת ליום האודישנים. אין בכלל תלונות כלפיהם, רק ששרית מאופקת מדי, אביב צפוי בטירוף, שלומי שבת רוחני יותר מהקדוש ברוך הוא ולא ברור מי קונה את זה, ומשינה לא יוצאים טוב כמעט אף פעם. חוץ מזה – דבש.

הימורים? פחחח. האתיופית הייתה, טכנית, הכי בולטת ומדויקת, אבל היא אצל משינה וסביר להניח שאין לה מה לבנות על ניצחון. זמר האופרה של שלומי ניחן בכנ"ל דומה. אצל אביב יש לפחות 3 פקאצות שלא יודעות לשיר בכלל, ואילו אצל שרית כארבעה שנשמעים בול אותו דבר. ואת סיון של סאבלימינל, ששרית הבטיחה "למתן אותה" (היא באה לאודישן עם שיר של אנסטסיה, ואני נזכרתי ברובע דאחייה שבביירות באופן פתאומי). העריכה, בינתיים, מעדיפה באופן ברור נערות-חן בתוליות וביישניות על-פני פרחות מפונפנות בעלות עודף ביטחון עצמי, אבל הז'אנר החד-מיני בואכה א-מיני מרמז על התעצמות צפויה גם מול בתולות האולפנא הנאוות. זה קצת מתחיל להיראות כמו התארגנות סיעתית בת-זמננו, ונחשו מה – התמונה אצל שרית ושלומי הרבה יותר מהודקת ומגובשת, ואילו במחנה האחר כולה שסועה ואקלקטית. מי נראה לכם שייקח?

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ