משחקי הכס: פגז מן העבר

העונה הנוכחית מותחת את הסבלנות של הצופים בזכות הררי אינפורמציה, אבל העבר לימד אותנו שהכל עוד יכול לקרות אצל ג'ורג' ר.ר. מרטין

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

לפעמים נדמה שמצבת כוח האדם ב"משחקי הכס" עומדת להתפקע מצפיפות אוכלוסין – עשרות דמויות, כל אחת חמושה באינטרסים נסתרים וסיפור רקע מפותל. חלקן מסוגלות להתאדות למשך עונות שלמות ואז להגיח משום מקום להופעת אורח, כפי שראינו בפרק 5, עם שובה הלא ממש משמח של ליידי ליסה ובפרק הנוכחי, עם שובו של גרגור קלגיין, הלוחם הרצחני המכונה "ההר". אפילו חברה האבוד של אריה, "הוט פיי" (Hot Pie) מבליח לשנייה ממרתפי הזיכרון כדי לספק לבריאן ופוד את הרמז הראשון שלהם בחיפושיהם אחר בנות סטארק. » משחקי הכס - כל הכתבותבאופן לא ברור, יש מקום לכולן. היריעה מתרחבת ונמתחת בהתאם לריבוי הדמויות, ותמיד אפשר למצוא איזו משבצת פנויה. אבל יש דמות אחת שהיא נוכחת תמידית, בכל פרק, לאורך כל עונות הסדרה. דמות שהיא לא פחות משמעותית, מורכבת, עמוקה, מלאת סודות ולעיתים מעייפת מכל אחת אחרת בסדרה: העבר. בפרק הזה – עוד אחד מסוגרי הקצוות, כזה שמזיז את כל חלקי הפאזל לעבר מקומם הנכון ולקראת רגע השיא של העונה, האלים לבדם יודעים מה הוא יהיה – העבר נמצא כמעט בכל סצנה, לא כתפאורת רקע, אלא כחלק מהותי בדיאלוגים ובמונולוגים וחלק מהותי לא פחות, בקידום ההתרחשויות. ההר הירוק תמיד

זה בולט במיוחד במקרה של טיריון. העבר שרודף אותו מיום לידתו והשנאה העזה שחשים כלפיו אביו ואחותו, הובילו אותו לנקודה הנוכחית, בה הוא מואשם ברצח המלך ג'ופרי. גם העבר הלא מאוד רחוק שבו ניצל מעונש מוות בזכות חברים טובים והרבה מזל, נמצא שם כל הזמן. הפעם עושה רושם שכמו שאי, גם אותו נטש המזל. אחרי שקינח את הפרק הקודם בדרישה למשפט בקרב, ברון, שומר הראש הוותיק שלו וזה שנלחם עבורו – וגם ניצח – בעונה הראשונה, מבשר לו שהפעם לא יסכן את חייו למענו. טיריון, אצילי כהרגלו, מבין ומשחרר את ברון לדרכו, לוחץ את ידו ומתקשה לעזוב. הוא יודע שגם ג'ימי לא יוכל להילחם עבורו בסצנת הפתיחה של הפרק סיפר לו שבהיעדר כף ידו הימנית, הוא אפקטיבי בערך כמו קודן ברכב שחונה בשכונה מפוקפקת.   אבל אז פוסע לתוך התא שלו הנסיך אוברין, חמוש ברוחות עבר משל עצמו. הוא מתיישב לצדו של טיריון הכלוא ופוצח במונולוג שאמור להסביר, באופן כלשהו, את הסיבה לכך שאוברין, על אף התיעוב העז שהוא חש לכל בני משפחת לאניסטר, בכל זאת מחבב את טיריון (זה כמובן לא נאמר מפורשות). סיפור על כך שבילדותו לקח אותו אביו לראות את ה"מפלצת שנולדה לטיווין לאניסטר". "ראש כפול בגודלו מגופו, זנב בין הרגליים, טפרים, עין אחת אדומה ואיברי מין גבריים ונשיים כאחד". הוא ממשיך ומגולל בפני טיריון כיצד אמרה עליו אז אחותו, סרסיי, שהוא הרג את אמא שלהם. אחרי הסיפור המרגש שמביא את טיריון לכדי דמעות, אוברין מזכיר למי מהצופים שהספיק לשכוח: ההר היה זה שרצח את אחייניו, אנס את אחותו ולאחר מכן רצח גם אותה - סיפור שליווה אותו מרגע כניסתו לסדרה. כפי שהיה אפשר לנחש בפרק הקודם, הוא מודיע לטיריון כי יילחם עבורו ובכך ינצל את ההזדמנות לנקום את נקמתו. לא יוכל לתת יד. סטגדיש. ג'יימי וטיריון (צילום: YES)שמו של ההר עולה גם לפני כן, בסצנה שמתרחשת בין הצמד הפייבוריט של הסדרה – אריה וכלב הציד, שהוא לגמרי במקרה גם אחיו הקטן של ההר. כלב הציד מספר לאריה כיצד אחיו הגדול הצמיד את פניו לאש, כי חשב שגנב לו צעצוע, ולרגע הלב נכמר על הגבר המגודל והמעוות הזה. אולי זהו רמז לכך שגם לחסונים והמאיימים שבגברים יש נקודת תורפה. מונולוגים, דיאלוגים וסגירת קצוות

העבר עוטף גם כל פינה בקן הנשרים המושלג. אהבתו הנצחית של ליטלפינגר לקטלין סטארק המנוחה, היא זו שגרמה לו להרוג את ג'ופרי, או כך הוא לפחות טוען בתמימות בפני סאנסה פעורת העיניים. רגע אחר כך הוא מנשק אותה לעיניה של אשתו המטורפת, ליידי ליסה. הסצנה שהגיעה בהמשך הייתה צפויה למדי: ליסה מצמידה את סאנסה האומללה לפיה של "דלת הירח", הפתח שדרכו התעופפו רבים כל כך אל מותם. לשנייה מתגנבת בהלה – אחרי הכל, אצל ג'ורג' ר.ר. מרטין אי אפשר לדעת מי ימות ומתי – ואז גם ההבנה שאולי זה לא יהיה הפסד גדול להיפטר מסאנסה השברירית, שלא מסוגלת לקחת את גורלה לידיה. ליטלפינגר מופיע בדיוק בזמן, משכנע את אשתו להניח לסאנסה ובאותה הנשימה משליך את ליסה עצמה אל מותה. לא ברור אם נישק את סאנסה בכוונה, כדי לספק לעצמו הזדמנות להיפטר מליסה, או בגלל שהוא חושק בה באמת. אולי משהו באמצע. איזה כיף לדאריו. דאינריז (צילום: Yes)ואי אפשר בלי קצת דאינריז שנכנעת לחיזוריו של דאריו (ואולי המונח המדויק יותר יהיה, מכניעה) ואחרי שמבצעת בו את זממה (בלי סצנת סקס, לצערנו הרב. בכלל, יש חוסר חמור בכאלה העונה), שולחת אותו לכבוש מחדש את יונקאי. היא מורה לו להשמיד את האדונים בעיר, אבל ג'ורה מורמונט, לנצח הקול השפוי, מצליח להניא אותה ולתת להם צ'אנס. לבסוף היא אומרת "הם יכולים לחיות בעולם החדש שלי או למות בעולם הישן שלהם", וג'ורה מרוצה. האישה הכי חזקה בסדרה שוב מקבלת החלטות נבונות רק בזכות הגבר המייעץ לה, אבל בואו לא נלך לשם. עוד הבליחו בפרק: מליסנדרה, שמבלה מחצית מהסצנה שלה בעירום, ומשכנעת את המלכה לאפשר לסטאניס לקחת את בתה. אל האש יודע מה היא זוממת. וכמובן גם ג'ון סנואו, שלא מצליח לשכנע את מפקדי משמר הלילה להיערך כראוי למתקפת הפראים המתקרבת. העונה הנוכחית מותחת את הסבלנות של הצופים. מעט מאוד אקשן, הרבה מונולוגים, דיאלוגים וסגירת קצוות. המכורים הכבדים לסדרה מסוגלים להפיק הנאה גם מהררי האינפורמציה שמציפים אותנו, אחרים עלולים להתייאש.  נותרו לנו רק עוד שלושה פרקים עד לסיום העונה והכל יכול לקרות, בדיוק כפי שהעבר לימד אותנו. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ