שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

משחקי הכס: מהי משמעות הסיום המשונה?

הפרק הרביעי נקרא על שם חרב הפלדה הוולריאנית החדשה של בריאן, שהחליטה לקרוא לה "מקיימת השבועה". הוא שם דגש על נשות הסדרה, אבל בעיקר על שבועות ומסתיים באופן מסתורי. הסדרה פוסעת למחוזות אליהם הספרים עדיין לא הגיעו 

חגית גינזבורג, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חגית גינזבורג, עכבר העיר

בעולם המופרע של "משחקי הכס", יש שני סוגים של נשים: זונות ומלכות. הנשים מהסוג הראשון מתהלכות על המסך, לרוב נטולות שמות וגם חלק עליון, אם לא בעירום פרונטלי מלא. מישהו תמיד שוכב איתן או זומם לשכב איתן, או שהן משמשות כשפחות, משרתות ונשים חסרות קול עם הבעה מבועתת וכנועה. כך או כך, אין להן זכות להביע דעה או מחאה. הסוג הזה היה בולט במיוחד בפרק של השבוע, כשהעלילה נחתה שוב בביתו של קאסטר, עליו השתלטו בעונה הקודמת המורדים של משמר הלילה. הבנות שלו, ששימשו כשפחות המין של אביהן, הפכו כעת לשפחות המין של העורבים לשעבר. » משחקי הכס - כל הכתבותנשים מהסוג השני הן ההיפך הגמור וגם הן בולטות במיוחד בפרק: מלכות, אבירות (בריאן היא כנראה הפרזנטורית הראשית בסדרה), אמיצות, חדורות מטרה ובעיקר, לא יתנו לאף גבר להתייחס אליהן כמו סמרטוט, וגם כאלה שעוברות תהליך לאורך העונות מנשים שבריריות ללוחמות. מדאינריז ועד אריה  – אי אפשר לטעון שאין כוח נשי בסדרה. להיפך, יש כמה דמויות נשיות חזקות ויוצאות מן הכלל. העניין הוא שרובן, כלומר – חוץ מבריאן, אריה ויארה גרייג'וי (שבעונה הקודמת הפליגה כדי להציל את אחיה השבוי, תיאון, אבל טרם הראתה נוכחות בעונה הנוכחית) – לא משתמשות בחרבות ובכוח פיזי כדי להשיג את מבוקשן. הן משתמשות בערמומיות, כושר שכנוע ומזימות. חלקן לא שוכחות, כמובן, להשתמש גם בהשפעה הפיזית שיש להן על גברים מסוימים. כאילו כדי לומר, חרבות זה לגברים, נשים נלחמות עם מניפולציות. לא ברור אם הכוונה היא לטעון שנשים הן למעשה מתוחכמות יותר מגברים, או שהן תחמניות יותר, אבל הפער בהחלט נמצא שם, והוא מטריד.תתחדשי על החרב. בריאן (צילום: HBO)אולי זו גם הסיבה שהפרק הרביעי נקרא על שם חרב הפלדה הוולריאנית החדשה של בריאן, שהחליטה לקרוא לה "מקיימת השבועה". הפרק שם דגש על נשות הסדרה, אבל בעיקר על שבועות. זה מתחיל מהשבועה של חאליסי, שהפכה באופן רשמי מ"אם הדרקונים" ל"אם הדרקונים ומשחררת העבדים". היא הבטיחה לעבדי העיר מירין לשחרר אותם לחופשי וחמש דקות לתוך הפרק, היא שוב מוקפת באלפי פרצופים שקוראים לה "מיסה". בריסטאן סלמי מנסה לרמוז לה להגיב לחוסר צדק בחמלה, אבל היא משיבה לו שתגיב ל"חוסר צדק בצדק", כפי שהבטיחה כבר בפרק הקודם. וכך נצלבים עשירי העיר כדי למות, כשם שעשו לילדי העבדים. חציית החוקים הלא כתובים של הטלוויזיה זה ממשיך כמו בשבועה שנתן ג'יימי לאניסטר לקטלין סטארק השם ייקום דמה. סרסיי דורשת שיהרוג את סאנסה, שנמלטה ממעלה המלך אחרי מותו של ג'ופרי, אבל הוא דווקא שולח את בריאן למצוא אותה ולהביא אותה למקום מבטחים. הוא מזכיר לה שגם היא נשבעה אמונים לליידי סטארק, והיא כמובן נענית לאתגר. יש כאן עוד שבועה שנתן ג'יימי לאניסטר לאחיו הקטן טיריון, שממתין לגזר הדין שלו בתא כלא מעופש. זו שבועת אמונים לא מדוברת שבין שני אחים, וג'יימי נזכר שהוא בעצם אמור להגן על אחיו. המפגש ביניהם בתא הכלא של טיריון הוא מחווה משפחתית נדירה בבית לאניסטר, שם רוב המפגשים מסתכמים בגילוי עריות, אונס, רצח או סתם מריבה מכוערת. ופתאום האהבה הטהורה של ג'יימי לטיריון. כנראה הוכחה נוספת לשינוי העמוק שחל בג'יימי. אם הדרקונים ומשחררת העבדים. חאליסי (צילום: HBO)ויש כמובן את ה-שבועה של הסדרה, השבועה שלקחו על עצמם חברי משמר הלילה, שבועה שכובלת את ידיהם מלקבל החלטות עצמאיות, שלא לדבר על לשכב עם נשים. היא הייתה מוטיב מרכזי בעלילת ג'ון סנואו בעונה הקודמת, שלמעשה הפר את השבועה כדי לחדור לשורות הפראיים. בפרק הזה השבועה הזו שוב מרחפת באוויר כמו ערפל דחוס, אבל הפעם דווקא לטובה: אחיו למשמר הלילה מסכימים להצטרף אליו ולצאת אל טירת קאסטר (בינתיים הגיע לשם אחיו הצעיר והנכה, ברנדן, ונתפס על ידי המורדים). גם שם, בבית הבלהות, ממשיכים לממש שבועות ישנות ומקריבים כמנחה את התינוק הזכר האחרון שנולד לקאסטר (אחרי שנרצח בעונה הקודמת) להולכים הלבנים, שלרגע כמעט הצלחנו לשכוח מקיומם. מה שהיה משמעותי במיוחד בפרק הזה, לפחות עבור קוראי הספרים, הוא דווקא הסיום המשונה: בסצנה האחרונה נראה הולך לבן, רכוב על סוס הרפאים הקפוא שלו, כשהוא אוחז בתינוק ומניח אותו על מזבח קרח משונה. ואז ניגש אליו הולך קרח אחר, שאת פניו אנחנו מספיקים לראות לשנייה וחצי ולזהות שהוא חמוש בכתר (תודה לאל על צילומי מסך), נוגע בו בעדינות והתינוק הופך להולך לבן בעצמו. העניין עם הדמות המבעיתה שנראית בסוף (זהירות, ספוילר), היא שבספרים היא נמצאת בכלל בחזקת אגדה מסתורית – דמותו של מלך הלילה (Night's King) שהיה שייך לבית סטארק והסכים לוותר על נשמתו עבור אהבה. בספרים הוא מוזכר בעיקר כצ'יזבט לילדי סטארק וזו למעשה הפעם הראשונה שבה הסדרה פוסעת לתוך מחוזות שאליהם הספרים עדיין לא הגיעו ומאשרת לנו שמלך הלילה אכן קיים וככל הנראה, אוסף תינוקות אנושיים כדי להרחיב את השבט. זו עוד חצייה של החוקים הלא כתובים של הטלוויזיה, משהו שהסדרה נהנית לעשות באופן קבוע. שיהיה לנו בהצלחה בהמשך.

תגובות