האח הגדול: מה מסתתר מאחורי הקוד לכספת?

ירין כץ חושב שמאחורי קוד הכספת בבית האח מסתתר תוכן שיווקי. לא משנה כמה יודגשו האידאולוגיות של דיירי הבית, האידאולוגיה השלטת של התוכנית היא מעל לכל לעשות כסף

ירין כץ, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ירין כץ, עכבר העיר

השבוע התרחשה בבית האח הגדול משימת "המערב הפרו-אח" שבה נחלקו הדיירים לתפקידים שונים, שלקוחים מתוך הדימויים המקובלים של המערב הפרוע (כורי זהב, שריף, בעל מסבאה, מארחת וכו'). במקביל למשימה העיקרית לפיה הכורים היו צריכים להגיע לכמות מסוימת של זהב על מנת לזכות בתקציב מותרות, התקיימה גם "משימה סודית", שבה נדרשה אורטל בן דיין לגנוב שק זהב מ"הבנק" בו הוא נשמר. כשאורטל הסכימה לבצע את המשימה, האח הגדול גילה לה קבל עם ועדה את הקוד לכספת : 2407. » האח הגדול עונה 6 - כל הכתבות» האח הגדול - כל הפרטים

כששמעתי את המספר הזה הוא נשמע לי מוכר. בדיקה זריזה העלתה שכשמוסיפים כוכבית לפני המספר, מקבלים את החיוג המהיר לבנק הפועלים – אותו בנק שהפרזנטור שלו הוא מנחה התוכנית, ארז טל. לאור המידע החדש פתאום הבנתי שגם המקום בו היה שמור הכסף – "הנסט" – מעוצב  בהתאם ללוגו של בנק הפועלים (ריבוע אדום). לדעתי, זה לא ממש מקרי.

הגילוי הזה הוא לא גילוי מרעיש. כולנו יודעים שיש תוכן שיווקי בטלוויזיה (דוגמה עדכנית: הדמות של אדיר מילר ב"רמזור" שותה בריזר בבוקר, בצהריים ובערב). אבל מעבר לפן האתגרי במציאת התוכן השיווקי המוחבא בתוכנית, השימוש בפרסומת הסמויה מדגיש שוב את חיוורונן של האידיאולוגיות השונות של הדיירים אל מול המשמעות האמיתית של תוכנית כמו האח הגדול והיא – לעשות כסף.

אורטל רוצה לקדם נשים ומזרחים? נשתמש בה כפרזנטורית של בנק ונגרום לה לרצות לשדוד אותו (האודם שלה וחלק מהבגדים יכולים לשמש גם הם את הלוגו של פועלים). אלעד רוצה להפיץ אור ואהבה בעולם? מצוין, נבקש ממנו דקה אחרי שהודח, שיזמר לנו "תפילה מהלב שתוביל אותנו לפרסומות" (ציטוט מדויק של המנחה והפרזנטור ארז טל). טל רוצה לקדם אג'נדה טבעונית? חבל, בדיוק מתקרב שבועות וכל הפרסומות שלנו מלאות במוצרי חלב במבצע לחג.

 פטמה היא רק פטמה

נעבור לתוכן הלא-שיווקי. כאמור, בית האח הגדול התחפש השבוע למערב הפרוע, וכאן מגיעות מחמאות גדולות ליכולות הטכניות של הפקת התוכנית – בתוך זמן קצר הם שינו את פני הבית, והקימו תפאורה מושקעת שכללה מכרה זהב, מסבאה, בנק, משרד שריף ובית כלא. במסגרת ההפקה המרשימה הזו התרחש אירוע סנסציוני שתפס נתח נכבד מהפרק ששודר ביום רביעי - אירוע שבמרכזו עמדה (שוב) אורטל בן דיין.

כשהסתיים היום הראשון של המשימה, ניתן לדיירים זמן קצוב להתקלח. מהר מאוד נוצר ויכוח שכל ישראלי מכיר – מי לפני מי בתור. אורטל, שעמדה מול הנמסיס שלה – אלדד, טענה שהיא בתור לפניו, בעוד שהוא הצהיר שהוא לא יוותר לה ויכנס למקלחת לפניה. בתגובה, התפשטה אורטל ונכנסה למקלחת. הדיירים שנכחו במקלחת וצפו במחזה נותרו המומים ונבוכים.

לאחר מעשה, טענה אורטל בחדר האח הגדול שזו היתה "הטרדה מתקנת", שאין גזירה שווה בין גבר לאישה במצבים כאלה של התפשטות, ושלמעשה לא מדובר בעבירה של התערטלות בציבור כי היא לא עשתה את זה לשם הנאה מינית. בטיעונים  הללו יש מן ההגיון, אבל יש בהם רק בעיה אחת – אלה טיעוני הצטדקות בדיעבד. אורטל רצתה להשיג את מבוקשה (כניסה לפני אלדד למקלחת) וידעה שהיא לא תוכל לגבור על אלדד בכוח פיזי; לכן היא שלפה את הנשק היחיד שעמד לרשותה – התערטלות, תוך ניצול העובדה שהנורמה החברתית לא תאפשר לגבר כמו אלדד לגעת בה לעיני המצלמות ולעיני הדיירים האחרים. מה בעצם הבעיה הגדולה בעירום? אורטל בן דיין (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

אפשר להבין את בן דיין. כשאני הייתי חסר אונים בילדותי אל מול אחי הגדול, הנשק היחידי שלי היה לבכות לאמא כדי להשיג את מבוקשי. כשאדם נמצא בעמדת חולשה הוא משתמש בנשק שעומד לרשותו. אבל כמו שאני לא אטען שהשתמשתי באמא שלי על מנת להדגים עד כמה זקוקים החלשים להתערבותו של הממסד על מנת לטפל בבעיותיהם, כך הייתה צריכה לנהוג גם אורטל ולא להשתמש בהצטדקות שלאחר מעשה. היא אמנם הציגה טיעונים מספקים להתנהגותה, אבל היא לא הייתה מספיק כנה כדי להגיד שהיא פעלה באינסטנקטיביות ובלי לחשוב על הדברים לעומק.

ובכל זאת, על אף שמעשיה של אב"ד יכולים להרגיז או לקומם – לרוב יש בהם גם פתח לדיון. מה בעצם הבעיה הגדולה בעירום? בחדר המקלחת של האח הגדול עמדו אנשים בוגרים, שודאי ראו אישה ערומה בחייהם, וסביר שלא חוו טראומה קשה בעקבות המראה של אורטל. גם אם התנהגותה של אורטל הייתה קפריזית ולא נעימה, אין בה די כדי לעורר שערוריה של ממש. מי שצופה באח הגדול נתקל לא פעם בפטמות גבריות מסתובבות חופשי, וגם בגדי הים של בנות הבית מכסים מעט מאוד מגופן.  

השבוע התהלכה סקוט וויליס (בתם של ברוס וויליס ודמי מור) חשופת חזה ברחובות ניו יורק על מנת למחות על הצנזורה שעושה אינסטגרם לתמונות שמכילות פטמות של נשים. אמנם להבדיל מאב"ד היא ניסתה למחות נגד תופעה קצת יותר עקרונית מ"תור למקלחת" – אבל גם במקרה הזה נעשה שימוש בגוף נשי על מנת להביע התנגדות כביכול לתפיסות גבריות ושמרניות.

בשני המקרים נראה שהשימוש של נשים צעירות וחטובות בגוף שלהן על מנת להביע מחאה, נובע יותר מאישיות אקסהביציוניסטית מאשר כוונה להוביל שינוי פמיניסטי מהותי, אבל גם התגובות הנדהמות והנבוכות צריכות לעבור מן העולם. לפעמים פטמה היא רק פטמה. 

סליחה, התכוונתי

ואם כבר שמרנות – כשאורטל בן דיין התפשטה, הפקת התוכנית החשיכה את ערוץ 26 שחלילה לא ייחשפו בני הנוער לתועבה הזו; אבל כשאחי אמר בשיחה לאלדד שצריך להרוג את חברי הכנסת הערבים, הדבר שודר כמו שהוא (צריך להבין שהשידור החי בערוץ 26 מועבר לצופים בדיליי של כמה דקות כדי שההפקה תוכל לצנזר תוכן לא ראוי שיכול לפגוע בצופים. עירום כאמור הוא דבר לא ראוי, אבל הסתה לרצח לא מהווה שום בעיה).

לאחר השיחה בין אלדד לאחי מיהר האח הגדול לקרוא אותם לשיחה ונזף בהם על דבריהם. מאוחר יותר שיחררה הפקת התוכנית הודעה לעיתונות ובה התנצלות מצדם של שני הדיירים שהבינו את טעותם. אני רוצה להתעכב על הדברים שאמר אחי ועל דברי ההתנצלות שלו. בשיחה עם אלדד אמר את הדברים הבאים: "שואל אותך שאלה לגיטימית, איך לא מורידים אותם? ראית את אחמד טיבי, מדבר כמו אחמדינג'ד. איך לא קמים שם? אפילו הצלם, איך הוא לא קם ודוקר אותו? זה שיגע אותי!". ואלה מילות ההתנצלות שלו: "לא הייתי צריך להגיד דבר כזה והלוואי ויכולתי למחוק את המילים כי אין לי שום כוונה במילים האלה, זה היה סתם נטו ויכוח... אני מתנצל, אני מצטער, באמת לא התכוונתי לכלום. אני מקווה רק שהוא יקבל את ההתנצלות הזאת. כי אין פה שום כוונה מאחורי הדברים האלה".העיקר שהוא מצטער. אחי נתן (צילום: צילום מסך)

החלק הראשון בהתנצלות של אחי הוא מדויק. הוא לא היה צריך להגיד את הדברים הללו. אבל החלק השני חושף בעיה עמוקה בעידן התקשורתי שלנו: אחי דווקא כן התכוון למה שהוא אמר, בדיוק כמו שדונלד סטרלינג התכוון למה שאמר על שחורים. קל לערוב לכך שאלו הם פני הדברים, כי אנחנו מכירים את הדעות הללו מחיי היומיום שלנו, כשאין מצלמות ואין תהודה תקשורתית. האם יש מישהו שחי בישראל ויכול להגיד שהוא לא שמע מעולם דברים דומים על חברי הכנסת הערבים בישראל? אבל עידן הפוליטיקלי קורקט לא ממגר דעות חשוכות וגזעניות. הוא רק מלמד אנשים שיש דברים שאסור להגיד כלפי חוץ.

לנראות כלפי חוץ יש כמובן חשיבות ואין לזלזל בה, אולם מקרים כאלה דורשים הרבה יותר מהתנצלויות ריקות מתוכן. אם אחי באמת מתנצל, אולי שיסביר מאיזו סיבה. מהי לדעתו חשיבותם של חברי הכנסת הערבים בישראל ומדוע יש לתת להם להביע את דעותיהם? אולי הוא מתנצל על כך שאמר שיש לדקור אותם, אבל יסתפק גם בטרנספר או בשלילת אזרחות? לעולם לא נדע. ובהזדמנות זו, אני מתנצל על כך שלא יצא לי לדבר בטור הזה על הדחתו המרעישה של אלעד "הנסיך" ועל הרומן המרתק שהתרקם בין קארין לאלדד.

בזמן שישנתם

· לארז טל: אתה לא יכול להגיד בזמן ההצבעה על ההדחה הראשונה של העונה השישית ש"שום דבר לא סגור והתוצאות צמודות מאוד". יש גבול גם לכמות הפעמים שאפשר להשתמש במשפט שיקרי.

· ואם כבר משפט שיקרי – גם להגיד למודח אלעד, שענה על כל שאלה בשתיקה וחיוך, את המשפט "יש לנו עוד הרבה מה לדבר איתך" לא מחזק את האמינות של טל.· נראה שיכולות העריכה המופלאות של הפקת האח הגדול מייצרות מעין "אוטו-טיון" (תוכנת מחשב שמתקנת זיופים של זמרים) של שחקנים. מי שצפה במשימת "המערב הפרואח" בערוץ 26 ראה חבורה של אנשים שלא אומרים שום דבר מעניין ולא עושים שום דבר מעניין. העריכה לעומת זאת יצרה עלילה קצבית ומעניינת שבה כל מבט של טל, כל צקצוק של מרטין וכל חיטוט באף של דורון מירן הפכו להיות בעלי משמעות.

· ולסיום – כשאלעד "הנסיך" התעצב וביקש לקיים שיחה קבוצתית, ניגש אליו צחי ואמר לו את המשפט האלמותי "אל תיכנס לדיכאונות, תבוא תדבר איתי, אני מכיר את החיים בעל פה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ