אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"מד מן": התבוסה של פיט קמפבל

בעוד דון דרייפר נראה נינוח ושלם מאי פעם, המעריץ הגדול שלו פיט אינו מרוצה מחייו, בוגד באשתו ומחבל היכן שהוא רק יכול. אפילו האנגלי של המשרד רוצה להכות אותו. עידו ישעיהו עוקב אחרי הסדרה

תגובות

האיש בעל התזמורת הזעירה "היו פראזות בסימפוניה התשיעית של בטהובן שעדיין גרמו לקוֹ לבכות. הוא כל הזמן חשב שזה נובע מהנסיבות של היצירה עצמה. הוא דמיין את בטהובן, חירש וחולה נפש, לבו שבור, משרבט בפראות בעוד המוות עומד על מפתן הדלת, קוצץ ציפורניו. עדיין, קו חשב שייתכן כי החיים בכפר הם שגרמו לו לבכות. הם הרגו אותו עם הדממה שלהם, והבדידות. הפכו את כל מה שרגיל ליפה מכדי לשאת". (קן קוסגרוב) » מד מן - כל הביקורות והכתבות» מה מסתתר מאחורי השירים של "מד מן"?» מד מן: האגדה שהפכה לסיוט רצחנימרשים לראות את האופן המדויק שבו קלט קני את פיט, האיש בעל התזמורת הזעירה. תמצות קולע ויפהפה של הפרק של מד מן, עד לצליל טפטוף המים שמהדהד בראשו של פיט, מפר שוב ושוב את שלוותו. מבחינת קן שרצה לחבוט בפיט, הסיפור הוא נקמה מובהקת בו על שהלשין עליו (לכאורה, האמת היא שאין לנו מושג מי עשה את זה), מאחר שאם פיט אי פעם ייתקל בסיפור הזה, הוא מיד יזהה את עצמו. הרעיון של תזמורת זעירה נבע מההערה שלו -הוא השמיע את הסימפוניה התשיעית של בטהובן, שם הדמות "קוֹ" (Coe) הוא חלק משם  הפרבר שבו פיט גר עם משפחתו, קוז קוב. אפילו שם העט שבחר קן, דייב אלגונקין, נובע מהערה של פיט על השבט האינדיאני אלגונקין, כשהתלוצץ ואמר ש"קוז קוב" משמעו בשפתם "תיק מסמכים"'. האמת היא שמשמעו הוא דווקא "סלע קשה", כמה יאה.

את הסיפור כתב קן כשפיט במחשבותיו, אבל גם הסיפור שחלק בעת הארוחה בבית פיט התיישב יפה עם חיי הפרברים הבלתי נסבלים של האחרון: רובוט שפועל מכנית ועושה מה שאומרים לו, עד שהוא מנצל את הפונקציונליות היחידה שלו כדי להסיר בריח בגשר המחבר בין שני עולמות (העיר והכפר?), והורג את אלפי האנשים שנוסעים עליו מדי יום. פיט סובל סבל רב בנסיעות שלו מדי בוקר ברכבת לעבודה, עורג לעיר, למאפים שלה, להמולה. הוא מתקשה להתמודד עם דעיכתה של רעייתו (לכאורה, כי היא עדיין מהממת) לכדי גרסה דהויה ולבושת חלוק של עצמה. הוא לא לוקח קרדיט על התינוקת הנהדרת שלו, הוא מנותק. לאט ובשיטתיות שורף לעצמו את הגשרים.

אשה מהממת ותינוקת נהדרת. טרודי קמפבל (צילום AMC)הגבר החדש

הפרק השלישי של העונה הראשונה הציג לנו את דון דרייפר במהלך סוף שבוע בו סאלי בתו חגגה יום הולדת. כל החברים מהשכונה התאגדו, ילדים עם הוריהם. "יש לנו הכל, אה?", טפח אחד החברים על שכמו של דון והביט בהמולת המשפחות. "כן, זהו זה", הוא השיב בקול רם מדי וחייך. מאוחר יותר במהלך המסיבה הוא נסע לקנות עוגה ולא חזר אלא בשעות הערב המאוחרות, כשכולם כבר הלכו. כל אותה העת הוא ישב במכוניתו מול מסילת הברזל, נרדם מול הרכבות החולפות שיכלו לשאת אותו משם. באופן מעניין, גם אז ניתן אזכור מכובד ליצירה קלאסית: הפרק ההוא נקרא "נישואי פיגארו", על שם יצירתו של מוצרט. בפרק האחרון הייתה זו ההתייחסות לסימפוניה התשיעית של בטהובן, שהגיעה לשיאה האירוני כשהפרק נחתם עם החלק האחרון ביצירה, הנקרא גם "הלל לשמחה". שמחה לא הייתה הדבר הבולט בשום שלב בפרק. מאז ראשית ימיה נעה "מד מן" על הציר שבין ה"אין לי כלום" ל"יש לי הכל".  ביטויים שחוזרים שוב ושוב בווריאציות שונות לאורך הסדרה. כבר מהפרק הראשון בעונה ניתן להבחין בנקל בקווים המקבילים בין פיט של היום לדון של פעם, והפרק הנוכחי עיגן זאת עוד יותר. כאחד שישותו הייתה חצויה בין הכלום להכל, דון מתקשה להשיב לטענותיו של פיט במונית כשזה מרגיש אשם על שבגד באשתו. מי הוא שיסתכל על פיט בעין ביקורתית? דון לא טרח לומר דבר, אבל פיט לא יכול לשאת זאת. "לא חשבתי שאתה אומלל", מטיח בו דון לבסוף. "יש לי הכל", אמר פיט בסרקזם, נגוע באותה דיכוטומיה של מי שכאילו הגשים את החלום האמריקני ובפועל שונא כל רגע. מאוחר יותר הוא אומר בפירוש ובדמעות: "אין לי כלום, דון".אין לו כלום. פיט קמפבל (צילום AMC)לעומתו דון נראה כיום שלם מאי פעם. רגוע, נינוח, נמנע מעימותים ככל יכולתו. נאמן להרג היצר שלו בפרק הקודם, אפילו במכון הליווי הוא אינו משתתף בחגיגה. בזמן שפיט הולך עם זונה שנראית קצת כמו התיכוניסטית שהוא מנסה לכבוש (ורוג'ר הולך עם מישהי שממש מזכירה את ג'ואן), דון יושב על הבר וממתין לחבריו. פיט, שהעריץ את דון מאז ומתמיד, ופעם אף הבטיח לו שיילך אחריו בקרב, נכנס לבסוף לנעליו. כבר ראינו אותו בעבר בוגד בטרודי, אבל בזמן שדון עבר לפאזה שונה בתכלית, פיט שוקע יותר ויותר בתבנית שדון הותיר מאחור, ועושה זאת בהצלחה פחותה בהרבה.

שלם מאי פעם. דון דרייפר ואשתו מייגן (צילום: AMC)פצע מדומה

שם הפרק "סיגנל 30", הוא שמו של סרט בטיחות בדרכים מפורסם וגראפי שפיט צופה בו במהלך שיעורי התיאוריה שלו. במקור מדובר בקוד של שירותי החירום לתאונת דרכים עם נפגעים בנפש, ובהשאלה זהו אולי גם האות לכך שהוא בן 30 ומשהו, נאבק בכל מאודו בהתברגנות שמשתלטת על חייו. טפטוף המים בביתו של פיט, אליו הוא נדרש בעצמו בהיעדר אב-בית כמו בבניין בעיר, נמשך אפילו כשהוא פוסק. מרעיש במוחו של פיט כעינוי סיני, כיתושו של טיטוס, כמו גידול במוח שמשנה את אישיותו. בהתאם להשוואה בין פיט לדון, קשה להימנע מהשם שנזרק אל חלל האוויר במהלך ארוחת הערב בבית משפחת קמפבל. "וויטמן", תיקן דון את השם שהוא חולק עם הצלף, חייל המארינס לשעבר שרצח את אמו ואת אשתו תוך הצהרת אהבה, אחר כך עלה אל בניין התצפית אל הקומה ה-28 והחל לטווח בעוברים והשבים. בנתיחה שלאחר מותו התברר שהיה לו גידול במוח.

פיט אינו אלים, אבל הוא מחבל היכן שהוא יכול, והתנהגותו הדוחה גורמת לאנשים להיות אלימים כלפיו. שני פרקים קודם לכן רוג'ר סטרלינג הציע לו לפתור את המחלוקת ביניהם באמצעות חילופי מהלומות, והפעם ליין – איש שבעבר הצהיר על חיבתו כלפי פיט – עשה בדיוק את אותו הדבר, אלא שהתעקש לבצע זאת בפועל. בעל כורחו פיט נגרר לכך והפסיד עד מהרה, מושפל על הרצפה.מחבל. פיט קמפבל (צילום AMC)

במכון הליווי, תמורת תשלום, פיט הוא מלך, אבל במובנים רבים זה היה מצבו של פיט רוב חייו הבוגרים. עבד כי ימלוך, צעיר שהצליח להתקדם בחייו בשל אילן היוחסין שלו, בן זקונים דחוי שאחיו היה הבן המועדף, אינפנטיל כרוני שעיקר מהותו הייתה להוכיח שהוא בוגר. "עדיין יש לך את הרובה הזה?", טרודי תמהה. זהו אותו רובה שקנה לפני שש שנים כאשר שלחה אותו להחליף מתנת חתונה שקיבלו פעמיים. אותו רובה שבהה בו בהערצה כשפינטז איך הוא מביא ציד אל הבקתה, שם אישה היתה מחכה לו, הוא היה מגיש לה את הנתח מהחיה שחתך, ניקז וניקה, היא הייתה מניחה אותו במחבת ברזל יצוק, מגישה לו והוא היה אוכל בעוד היא צופה.

השיטה שרוג'ר לימד את ליין כדי לחלוב מידע באופן ידידותי מלקוחות אמנם לא עבדה עם חברו של ליין, אבל התבררה כיעילה מאד על פיט. כמה משקאות ופמפומי אגו במכון ליווי, הוציאו ממנו שצף של וידויים מתוסכלים בלי שדון אמר דבר. ליין עצמו נחל ניצחון אחרי רצף אכזבות, שהחל כבר לפני שני פרקים עם החזרת הארנק לאיש שלא רצה לפגוש, והמשיך גם הפעם עם הלקוח שלא הצליח לכבוש.

» נהדר לראות כיצד עם הזמן הופכים ליין וג'ואן הולווי לאנשי סוד אחד של השניה. כשהוא רכן לנשק לה, רגע של הזדעקות עבורנו הצופים, הפאסון שלה היה נפלא. לשניות ארוכות היה נדמה שהיא קמה כדי לצאת, אבל בסוף – כנראה מורגלת בדברים מעין אלה – רק פתחה את הדלת וחזרה למושבה באלגנטיות מוחלטת.

» הניסיונות של דון ומייגן להיזכר בשם רעייתו של קן היו משעשעים ביותר. "סינתיה!".

» לקן ופגי יש הסכם שבמסגרתו אם אחד מהם עוזב לסוכנות אחרת, הוא לוקח את האחר איתו. מעניין.

» ג'ון סלאטרי (רוג'ר סטרלינג) ביים בפעם השלישית ועשה עבודה מעולה. חלק מהמעברים בין הסצינות היו תענוג לשמו, ואהבתו המוצהרת של סלאטרי להעמדת דמויות זו מול זו, באה ודאי לכדי סיפוק אמיתי עם סצינת קרב האגרופים של ליין ופיט.

כתבות שאולי פספסתם

*#