אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

360: העיתונות השאירה למשפחה את עבודת התחקיר

13 שנים אחרי תעלומת הרצח וההתאבדות של ענת אלימלך ודוד אפוטה, התקשורת מתעוררת ומשתמשת בתחקיר של המשפחה כדי לשאול שאלות. 360 הפכה לנגררת ומובלת על ידי המשפחה ובית המשפט ולא מילאה את תפקידה התקשורתי

תגובות

בניגוד לשיתוף הפעולה הקודם בין התוכנית 360 לבמאי אילן שושן, שהניב את התוכנית המיותרת על דודו טופז והטיל צל כבד על אופיה של 360 כתוכנית תחקירים, שיתוף הפעולה (החלקי) הנוכחי, במסגרתו נלקחו קטעים מסרטו של אילן שושן לטובת תחקיר על פרשת רצח ענת אלימלך, היה מוצלח בהרבה. ועדיין, ההצלחה היתה חלקית.מי שתמה על שובה של הפרשה לכותרות, 13 שנים אחרי הרצח, יכול למצוא את התשובה בפסק דין שניתן בתחילת החודש בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, במסגרתו קבע השופט מנחם כהן כי בן זוגה של אלימלך, דוד אפוטה, הוא שרצח את הדוגמנית והתאבד. חשבתם שכל זה כבר היה ידוע, שהתיק נסגר מזמן? התיק אכן נסגר, אולם לא בבית המשפט. כתב אישום בפרשה מעולם לא הוגש. ולמעשה, עד לתחילת החודש לא נקבע מי מבין בני הזוג היה הרוצח ומי הקורבן.לפחות למשפחה אחת זה הפריע. משפחת אלימלך, שסירבה לתת לתיק להיקבר קבורת חמור, הגישה תביעת נזיקין כנגד משפחת אפוטה, ואילצה את מערכת המשפט להכריע בסיפור הפשע, חרף העובדה ששני הרוצחים הפוטנציאליים נפטרו.

מדוע רק 13 שנים לאחר הרצח נסתם הגולל על הפרשה? מכיוון שבטלוויזיה עסקינן, השאלה צריכה להיות מופנית לתקשורת; לאיטיות פעולתן של טחנות הצדק כבר התרגלנו, אבל איפה היתה העיתונות במשך 13 שנים? האם היא לא אמורה, בסקרנותה וביעילותה, להקדים את מערכת החוק והסדר המסורבלת והמחויבת לתקנונים ולנהלים? המעט שנעשה במהלך השנים כדי להגיע אל האמת בפרשה הזו, הוא תוצר של מאבקו הנחוש של אבי אלימלך, אביה של ענת. התחקיר של 360 הלך בעקבות הכרעת הדין ובעקבות המשפחה.

360 בעקבות תעלומת הרצח וההתאבדות:

שאלת השאלות תזכורת קצרה והכרחית לגבי הפרשה: מוקד המחלוקת בתיק הרצח היתה השאלה מי ירה במי. בזירת הרצח נמצא האקדח בידיה של אלימלך; ממצאי המז"פ טענו שהאקדח הוחזק על ידי אפוטה; והבדיקה הפתולוגית קבעה כי אלימלך היתה היורה. עד כאן, לא יותר ממחלוקת לגיטימית בחקירה.

הסיפור מנקודת מבטה של משפחת אלימלך, שנלחמה במשך 13 שנים על טיהור שמה של הבת המנוחה (אלימלך אף נקברה בחלקת המתאבדים בבית העלמין), הוא דרמטי ואנושי, כמו שהטלוויזיה אוהבת. מה עוד שהמשפחה היא הכוח המניע בפרשה, זו שמחוללת את המשפט האזרחי ואת התחקיר העיתונאי. אבל חשוב ממנה, באספקט הלאומי הרחב יותר, תפקודן הלקוי של המשטרה והפרקליטות, כפי שעולה הן מהתחקיר והן מפסק הדין של השופט כהן.

360 הצליחה לשמור רוב הזמן על האיזון הנכון בין ההיבט המשפחתי לזה החברתי-משפטי, אבל לא חידשה כמעט דבר - למעט שיחה במצלמה נסתרת עם יוסי אפוטה, שמסרב להתראיין מאז הרצח, שיחה שלא הצליחה לתרום לחקר האמת. חבל ש360 חיזקה וחידדה את הביקורת שהעלתה משפחת אלימלך במשך השנים באיחור כה גדול, וחבל (ואף תמוה) שהיא עולה שבועות אחדים לאחר שניתנה לטענות המשפחה גושפנקה משפטית. בכך הפכה התוכנית מלכתחילה לפחות מעניינת ופחות אפקטיבית, שלא לומר נגררת ומהדהדת. היא הפכה להיות מובלת ע"י משפחת אלימלך ובית המשפט, במקום להיות המובילה, כפי שעיתונאות חוקרת מתיימרת להיות. גם לזה, למרות המאמצים לדלות פרטים חדשים, ההישגים המסוימים ועבודתה הלוחמנית של יפעת גליק, קשה לקרוא תחקיר.

יש להוסיף כי גם הדיון שליווה את הסרט היה חפוז, שטחי ותמים דעים, ולא תרם דבר. זו דרכם של הדיונים ב360, וכדאי שבמערכת התוכנית יחליטו אם הם באמת רוצים להפיק משהו מדיוני השולחן העגול – ואם כך, יש להעניק להם זמן מסך מכובד – או להפטר מהם. במצב הנוכחי יוצאת המערכת ידי חובתה ומבזה את כל המשתתפים.

ובכל זאת, היתה גם מעלה בשידור הסרט. הטענות בדבר רשלנות בחקירה שעלו מפסק הדין לא זכו לתהודה ציבורית; אולי סרט טלוויזיה בפריים טיים יזכה להצלחה רבה יותר. משוחררים מעול עשיית הצדק, יכולות המשטרה והפרקליטות להתפנות לבדק בית. סביר להניח שזה לא יקרה. ממילא נתוני הרייטינג ודאי יגלו שהעדפנו לראות מי הודח ב"הישרדות" על פני מי פישל בתיק ענת אלימלך.

*#