רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ערוץ קומדי סנטרל החדש: אז היה שווה להחליף את "ביפ"?

ערוץ הצחוק החדש של הוט ממלא עבור הצופה את רוב הפונקציות שמילא ערוץ הצחוק הישן: הפקות מקור מביכות יותר או פחות? יש; אתנחתת רכש בכל רגע נתון? יש; שידורים חוזרים של תוכניות ערוץ 2? יש. אבל רק ימים יגידו אם גם הוא יהפוך למותג

תגובות

בחנו את עצמכם: אתם שרועים על המיטה אחרי יום עבודה מתיש, הפוכים כמו נעל הבית שאך זה השלכתם הצדה, ומזפזפים לכם מול הטלוויזיה בעיניים מנומנמות. לפתע אתם נופלים על "חברים"/ "פרייז'ר"/ "סקראבס"/ "סיינפלד"/ "הרצועה"/ "קונאן"/ "מופע שנות ה-70" באחד הערוצים – האם אתם נשארים וממשיכים לצפות? ברוב המקרים התשובה תהיה חיובית, ומבחינת הצופה זהו בדיק עיקר כוחו של ערוץ כמו ביפ או קומדי סנטרל.

אבל ערוץ אינו רק סך התוכניות המשודרות בו באותה עת, אחרת ביפ היה יורד כבר לפני זמן רב. המוג'ו שלו אבד בערך עם מותה של "הרצועה" לפני אי אילו שנים. היו כמה הרפתקאות חביבות בדרך, אומרים ש"לילה בכיף" והבדיחה של שחר חסון על הציצים שמוחאים כפיים מצחיקה נערים רבים, וגם ש"האחות הקטנה" היא מוצר משלים מושלם ל"האח הגדול" אבל בינינו, כבר הרבה זמן זה לא באמת זה. אלא שביפ הוא מותג. כאשר לקוח התקשר להתחבר ל-HOT או להתנתק ממנה, ביפ שימש כקלף מיקוח משמעותי בידיו של נציג המכירות או השימור. אי לכך הבחירה במותג חזק לא פחות, ויש יאמרו אף יותר, כ"קומדי סנטרל" היא הדבר הנבון ביותר ש-HOT הייתה יכולה לעשות. לכל אורך ימיו, מאז שהפך מערוץ המיועד לנוער לערוץ הצחוק, נתלה ביפ על ענפיו של קומדי סנטרל, ולאורך השנים גם רכש רבים מתכניו של הערוץ האמריקני הרענן, המצחיק, החתרני והנסייני. אם כן, מה טוב יותר מאשר ללכת הישר אל המקור?

אחת הטענות הרווחות כלפי HOT עם היוודע דבר הורדת ביפ, הייתה שהוא משמש מקום ליצירה נועזת שאין כדוגמתה במקומות אחרים. זה היה נכון במידה רבה, אין ספק. לאורך שנותיו הצליח ביפ להעמיד כמה תוכניות שלא יישכחו במהרה, להצמיח כוכבים מהשוליים אל לב המיינסטרים ולהוות אלטרנטיבה פרועה לממסדיות של היתר. "הרצועה", "מ.ק. 22", "החטא ועונשו", "מהדורה מוגבלת", "פיני הגדול", "עולמו של רנו פסקל" ועוד, כולן היו ייחודיות ומשוננות. אנשי קומדי סנטרל הישראלי התחייבו לתת מקום ליצירה ישראלית חדשנית באותו אופן. אחד האקטים הבולטים של HOT היה לשנע שתי סדרות דגל שלהן מ-HOT3 וה-VOD אל הערוץ החדש: "עונת החתונות" ו"רד בנד", שתי תוכניות מבריקות שכאילו באו להוות הוכחה ניצחת לכך שהייתה להם יצירה מקורית חדה ונועזת גם מחוץ לכותלי ביפ (לא משנה ש"עונת החתונות" היא גלגול עכשווי של "דאבל דייט", תוכנית של ביפ). העונה השנייה של שתיהן משודרת בערוץ – "עונת החתונות" התחילה כבר אתמול, "רד בנד" תגיע בפברואר.

אם אלה לא מספיקות, והן כנראה לא, הערוץ הכריז לפני כחודש על "קאמבק", תוכנית קומית יומית שצפויה אף היא להגיע בחודש הבא, עם כותבים ראשיים בדמותם של אנשי "סטיות של פינגווינים", "מ.ק. 22" ו"רד בנד", ירון ניסקי ודורון צור. את התוכנית ינחה אחד אורי גוטליב, שהנחה תוכנית מרכזית אחרת בביפ ("הרצועה"), כשהוא בדמותו של חוזה מדינתנו הרצל, כשם שהיה דמות פיקטיבית כשהנחה תוכנית מרכזית אחרת בביפ ("הרצועה"). לצדו בתפקידים מתחלפים של דמויות מפורסמות מהיסטוריית הציונות, יתארח מדי תוכנית מעיין בלום, שהיה כותב ושחקן ארעי של תוכנית מרכזית אחרת בביפ ("הרצועה"). מלבד שני אלה יגיעו להיראות מדי תוכנית אורחים אמיתיים, ממש כשם שהיה בתוכנית מרכזית וגו'. אתם מבינים לאן אני חותר.

מנהל HOT קומדי סנטרל הוא אהד אשכנזי, בעברו מנהל ביפ בימי הזוהר שלו והאיש שתחת פיקודו הגיעו למרקע "הרצועה", "בליינד דייט" ורבות נוספות. האיש יודע להרים פרויקטים קטנים ולטפח אותם לכדי גבהים מרשימים, כך שאפשר להרגיש חופשיים לתלות תקוות ב"קאמבק" בפרט ובערוץ בכלל. מצד שני, כל הפקות המקור האלה טובות לרזומה של ערוץ מסוים וללא ספק עשויות להרשים את העיתונים, אבל האם את הצופה מן השורה, זה שמתקשר לשירות הלקוחות כדי להוריד מחיר על החבילה היקרה שלו, מעניינות השטויות האלה? הרי על כל תוכנית דגל של ביפ שהייתה פופולארית וייצרה באזז, היו שלוש או ארבע תוכניות שאף אחד לא בדיוק מבין למה הן נוצרו. במילים אחרות, נחמד אולי לראות את ההיא עם הביקיני על רקע תפאורת הקרטון ועל מיוט, אבל ווט דה פאק עם הגורילה הזו?

בימיו הטובים ביפ היה ערוץ שרוב אימת שזפזפת אליו, נפלת על משהו שכיף להישאר בשבילו. "חברים" היא סדרה מובהקת מהזן הזה, ולא בכדי הפכה לסדרת דגל של הערוץ בשנים האחרונות. סיטקום ניינטיזי ותיק שכל אוהדיו ראו כבר פעמיים, אבל בכל זאת תמיד נחמד להיתקל בפרק ארעי בו ולהישאר עד הסוף. "סיינפלד" הביאה אף היא את אותה איכות, הגם שבהגדרתה היא יותר מיזנתרופית מ"חברים". גם בקומדי סנטרל יודעים את זה. עם כל הכבוד להפקות מקור ולקלפים החזקים מחו"ל – ג'ון סטיוארט, סטיבן קולבר וכו' – רובו של לוח הערוץ הישראלי מורכב מרצועות יומיות של סיטקומים ותוכניות בידור שבכלל לא שייכות במקור לערוץ האמריקני. שתי הבולטות שבהן הן "מופע שנות ה-70" הנפלאה בחלקה הראשון ומזעזעת בשני – ששודרה ב-HOT פעמים רבות בעבר, כולל בביפ, והיום פופולארית מאוד ב-VOD – ו"סקראבס", שמשודרת מההתחלה לראשונה ב-HOT (אם לא מכלילים את שלוש העונות הראשונות ששודרו בטלעד). אליהן ניתן לצרף את "המופע של דרו קארי", שמשום מה מגיעה רק מעונתה הרביעית ומשודרת אף היא ברצועה יומית.

יש משהו סמלי בכך ש"דרו קארי" נמצאת בלוח. סדרה חביבה ללא ספק, לפחות בעונותיה הראשונות, אבל היא מלכתחילה זכתה לחיים בזכות הפופולאריות הענקית של "חברים" ו"סיינפלד", כחלק מגל עצום-היקף של סדרות ג'מעה שניסו לרכב על ההצלחה של רוס, רייצ'ל והשאר בשעה שכל הרשתות האמריקניות היו במירוץ מטורף למצוא את החבורה הבאה שתטיל ביצי זהב. העובדה שבמובן מסוים היא תופסת את מקומה של הוריה הרוחניים מעמידה באור קצת לא מחמיא את השיבוץ הזה. אבל בקטנה, עם סמליות לא קונים מניות.

בסופו של דבר חשוב מבחן הזפזופ, ובמקרה של קומדי סנטרל יש לכם סיכוי לא רע ליפול על סדרות כיף כמו השלוש האלה, או על פרק של "סאות' פארק" שמשודרת מההתחלה או, אם מזלכם לא שפר עליכם – על "הישראלים" (שבתקציר משום מה מוגדרת כדרמה קומית) ו"צחוק מעבודה". שתי התוכניות הללו היו או הנן קלף רייטינג לא מבוטל עבור רשת, זכיינית הערוץ השני, והן מגיעות במסגרת שיתוף פעולה שלה עם קומדי סנטרל. זהו מהלך סמלי נוסף. ביפ שייך לקשת, הזכיינית המצליחה והמוצלחת יותר? אנחנו נחבור לרשת, הזכיינית השנייה שחוסה בצלה. מה שנועד לעבות את המצאי דובר העברית בערוץ נראה בשלב זה כמו רעיון די מעפן. במקום שידורים חוזרים של תוכניות ענק כ"ארץ נהדרת", "רמזור" ו"מסודרים", נקבל משהו שיש לו מקום בוודאי, איפשהו, אבל רחוק מלהתאים לתמהיל גבה המצח או הסתם-מודע-לעצמו של קומדי סנטרל. הדיסוננס הזה מעניין מאחר שגם ל"צחוק מעבודה" אחראי אהד אשכנזי, במסגרת תפקידו ברשת כראש היחידה על פרויקטים מיוחדים, גיג שבא בין ביפ לקומדי סנטרל. ובכל זאת, יש להניח כי הדמוגרפיות של התוכניות האלה אינן חופפות לשאר הערוץ.

מה שמביא אותנו אל ג'ון סטיוארט וסטיבן קולבר. התוכניות של השניים בארה"ב מהוות את סדרות הדגל של הערוץ לצד "סאות'פארק", אבל בהיותן כאלה שמתבססות כליל על פוליטיקה אמריקנית, לא סביר שהן ימצאו להן צופים רבים בארץ. למעשה, סטיוארט כבר שודר ברצועה יומית בביפ בתחילת העשור הקודם, ומאוחר יותר שודרה המהדורה השבועית שלו ב-yes+, מנוחתו עדן (זוהי גם המהדורה שמשודרת בקומדי סנטרל) – בשני המקרים התוכנית נעלמה כלעומת שבאה, ולבד מאי אילו התרעמויות בפורומים לא נרשם עניין. אלה פשוט לא תוכניות שמתאימות לקהל הישראלי. מה שכן, השידור השבועי של השניים בקומדי סנטרל בוודאי לא יעזור להם לקנות אחיזה. הרגלים נרכשים בשידור יומי, ומצבם של המגישים – ובעיקר סטיוארט – חזק היום בתודעה יותר מאי פעם, מה שוודאי ירכוש להם צופים שלא היו שם בעבר, כאלה ששמעו עליהם ועל התהלוכות שאירגנו ועל ההשפעה שלהם. אבל כאמור, בשידור שבועי הם יתקשו להותיר רושם.

כך או כך, השניים האלה מהווים לכל הפחות יופי של פנים ייצוגיות עבור הערוץ, ובניגוד לביפ, HOT מקפידה למלא את הלוח של קומדי סנטרל גם בחומרי רכש טריים. "קונאן" יעטר את לילות הערוץ, "סאות'פארק" לא מסתפקת בשידור מההתחלה אלא גם מביאה סוף סוף את העונות החדשות מדי ערב, ומלבדן נרכשו גם כמה סיטקומים חדשים. האחד הוא "השטויות שאבא שלי אומר" ("שטויות"? במקור זה "שיט", הכיבוס הזה גורם לה להישמע כמו תוכנית ילדים) ובהמשך צפויה גם "מייק ומולי". שתי קומדיות שהן מיושנות כשם שהן חדשות ולא מאוד מתאימות לקו הבועט של הערוץ המקורי. בהמשך צפויה להגיע גם "מר סאנשיין" – סדרה חדשה בכיכובו של מת'יו פרי, אפרופו "חברים" – ויש להניח שאחריהן יהיו עוד, הן של קומדי סנטרל הנוכרי והן ממקורות נוספים. בראשית ימיו גם ביפ אחז ברכש לוהט, כמו "באפי קוטלת הערפדים" ו"מלקולם באמצע", אבל בסופו של דבר הם בעיקר נדחקו לשוליים ויש לקוות שלא יקרה כאן אותו דבר.

כן, אין ספק שהערוץ החדש מחליף בקלילות את קודמו לאפיק 6, אבל זו לא באמת חכמה. ביפ של השנים האחרונות היה צל חיוור של ימיו הגדולים ועבד בעיקר על אדי תהילתו. השאלה שעומדת בעינה היא האם קומדי סנטרל יצליח להיות גוף שיש להתחשב בו, ולבנות מותג ישראלי חזק כשם שעשה ביפ במחצית הראשונה של העשור הקודם. נכון לעכשיו, הסימנים מראים שכן.

*#