רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"חי בלה לה לנד": על חשבון מי הבדיחה?

המטרה המוצהרת של הסדרה היא לעזור לזמרים לפרוץ את הדרך לקריירה בינלאומית. אבל נראה שהרצון להשפיל את המשתתפים ולהצחיק את הצופים, מנצח את המוזיקה ומשאיר מקום רק למשפטים עלגים ומפגני עצלנות

תגובות

למי שהמציא את חי בלה לה לנד יש הרבה הומור. אחרת איך אפשר להסביר את לוגו התכנית, חמסת זהב ענקית, מהסוג שמעטר את חזהו השעיר של הערס הישראלי הממוצע? או את השיבוץ של הסדרה בערוץ "יס קומדי"? גם הפרומואים המפומפמים ללא רחמים בערוצי הלוויין  - מהחמסה שמרסקת את השלט של הוליווד (מטאפורה פשטנית במיוחד לישראלים שלבטח יכבשו את אמריקה), ועד לזיופים של דודו אהרון - מעידים על ההמשך.» חי בלה לה לנד: להטביע כוכבים בחרא ולהנות מזהליהוק מופרך זו לא הפעם הראשונה שכוכבים שמים את עצמם על ערוץ ההשפלה הציבורית: "אבי ביטר חי בסרט" ו"המאסטרו" עם צביקה פיק שודרו בערוץ "ביפ", ו"העולם על פי פנינה"  שובצה בערוץ E!. ובדומה לסדרות האלה, גם כאן הבדיחה, בסופו של דבר, היא על חשבון המשתתפים. הצגת משתתפי "חי בלה לה לנד"  כדמויות מגוחכות ועילגות, הסובלות משיגעון גדלות פרובינציאלי, אולי משעשעת בהתחלה, אך הופכת במהרה למשהו מביך למדי, שגורם לצופה לזוע באי נוחות במושבו.

מטרת התכנית, לפחות המוצהרת, היא לסייע לפריצת דרך בינלאומית של זמר ישראלי מוכשר, על ידי הבאתו ללוס-אנג'לס לשיעורי מוזיקה ולפגישות עם בכירים בתעשייה האמריקנית. בפועל – זה לא קורה. נכון, באמת יש שישה זמרים, אפילו ישראלים (הכישרון של חלקם נתון לוויכוח). אבל הדגש מושם על הכול – מלבד על המוזיקה עצמה. בכלל, נראה שהמאמץ הגדול הושקע בחיפוש לא אחר זמרים ראויים, אלא אחר דמויות מופרכות. אם הכוונה היא לשלב חוויות אישיות ומוזיקה בתוכנית אחת, משהו כאן לא עובד. בפרקים הראשונים אנחנו מתוודעים לנפשות הפועלות, וזוכים לפחות מחמש דקות שירה. אנו למדים, למשל, שאלון דה-לוקו אוהב לדבר על עצמו בגוף שלישי, ("אלון דה לוקו זה עולם שלם"), שג'ולייטה "לא נמוכה, כאילו, אני פצצה!", שאביהו שבת "מושלם", ושדודו אהרון "נחת כמטאור בשמי המוזיקה הישראלית". בכלל, אהרון מצטייר כדיווה פאר-אקסלנס המשוכנעת שאין דבר שלא מגיע לה, מארוחות גורמה ועד לספר צמוד. הקטע בו מקבל הספר המקומי (בלוס אנג'לס) מעמיתו הישראלי הדרכה מדוקדקת באמצעות הסקייפ, גורם ממש לתהות אם תיכף יפרוץ לפריים זוהן דביר, חמוש במייבש שיער ובבקבוק חומוס. דיווה מטופחת. דודו אהרון בבריף שיער:תאומות, סרטים כחולים ובמאי בינלאומי

אנחנו פוגשים גם את נסים, הנהג הישראלי של החבורה, מאכר בחליפה סליזית, שמעיד על עצמו בגאווה שהוא עובד עם המון "סרטים כחולים פרודקשן. מלא ישראלים מתעסקים בזה". יחי החלום האמריקאי. אבל אין ספק שהדמות ההזויה ביותר, לפחות כרגע, היא זו של ה"מנטור" אורי פסטר ("אני לא יכול להגיד על עצמי שאני גאון, כי אני שמח שיגידו את זה עלי"). משל היה מוסוליני הנואם בפני עמו, הוא פונה למתמודדים ממרפסת הווילה שלהם, מצויד בארשת חשיבות נוראית, ומציג עצמו כ"במאי בינלאומי". (חיפוש קטן בגוגל מגלה שהבמאי הבינלאומי מכלה זמנו במגורים בארצות הברית וההפקה הבינלאומית האחרונה שלו היתה סרט עלום שכשל בקופות בשנת 2007). מלבד להתסיס את האווירה ולהעליב את כולם (""אתם נראים נהדר, זה מאוד מפתיע אותי"), תפקידו לא לגמרי ברור.

הכוכבות האמיתיות של הסדרה, עם הסיפור והכישרון הן התאומות והצ'ילבות עתיקות היומין, זהבה בן ואתי לוי. לוי הוצנחה בתכנית כהפתעה למתמודדים, ואת ההלם שאחז בבן כשראתה אותה לראשונה לא ניתן היה לזייף. הן אמנם כמעט זהות פיזית, אך אופיין שונה מאוד, והריב ביניהן יתפוס חלק נכבד מהעלילה בפרקים הבאים. בינתיים, כשהן עוד לא חולקות אמבטיה ופן, אפשר רק לדמיין את עורכי התכנית משתוללים מצחוק מול הידע הקולינרי של בן ("טופו זה משהו שאוכלים עם סירופ שוקולד"), והעילגות הטוטאלית של לוי. אבל, בניגוד לשאר, לפחות שתי אלה כבר זכו לתשואות סוערות, לאחר שהפגינו את כישוריהן הווקאליים במסיבת הקוקטייל.

אי אפשר להימנע מהשוואת "חי בלה לה לנד" להיכל התהילה, אף היא מבית היוצר של קופרמן ותחת ניצוחו של העורך שבי זרעיה. כביכול, אותו קונספט: קבוצת זמרים מתגוררת בבית אחד ומתחרה על הפרס הגדול. עם זאת, מלבד ההבדלים הברורים בפורמט ("היכל התהילה" כריאליטי מייגע אך ממכר בשידור חי לאורך כל היום, "חי בלה לה לנד" כפרקים ערוכים ומהודקים של 45 דקות), ישנו שוני עיקרי נוסף: מתמודדי "היכל התהילה" כבר נגעו בפסגה והתרסקו. לכן, הם יודעים צניעות מהי, או לפחות כיצד לזייף אותה היטב. משתתפי " חי לה לה לנד", לעומתם, משוכנעים לחלוטין שהעולם ממתין רק להם, ובניסיונותיהם לכבוש את ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, נחשפים במלוא עליבותם (למעט זהבה בן, בעלת האיכויות הקוליות הנהדרות, ואולי גם אביהו שבת, שבהמשך מתגלה כחרוץ ומוכשר). בא על תקן סמל סקס. אביהו שבת:

נכון, הניסיון מלמד שהשתתפות בריאליטי אינה מבטיחה תהילת עולם, אבל "חי בלה לה לנד" מספקת למשתתפיה הזדמנות נדירה, כזו שמיליונים ברחבי הגלובוס היו מוכנים להרוג עבורה. מפגשים עם בכירים בתעשיית המוזיקה האמריקנית, שאחראיים לקריירות של הכוכבים הגדולים ביותר, והפקת אלבום בחסות לייבל כה מכובד, אינם עניין של מה בכך. חבל שקברניטי התכנית פספסו את הזדמנות הפז הזו ובחרו (בחירה שלבטח השפיעה על הליהוק) להתמקד בירידות ובשטויות, בריבים הקטנוניים ובטלנובלה של יחסי המשפחה. כאן לא האח הגדול, יש פה פוטנציאל ליותר. זה לא אומר שהסדרה צריכה להיות רצינית וחסרת הומור, אלא שהיא אמורה לכלול גם תוכן, מעבר לקיבוע דמות הישראלי הלבנטיני. כנראה שהבדיחה אינה רק על חשבון המתמודדים, היא גם על חשבוננו כצופים.

*#