רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הבורג'ס: האפיפיור רוצה להיות טוני סופרנו

למרות הסקס, האלכוהול, הילדים בלתי חוקיים וכמובן מעשי הרצח, הסדרה נראת יותר כמו "שושלת טיודור", ופחות כמו ה"סופרנוס", כולל הדמויות השטחיות והדיאלוגים שמזכירים במעט אופרות סבון

תגובות

"אלוהים יסלח לנו, אבל אני לא אסלח על כישלון שלך או של אחיך" (רודריגו, האב המסור, לבנו)ובאמת, משפחת בורג'ה כל כך חזקה, מרתקת ושנויה במחלוקת, שאם לא היתה קיימת היה צריך להמציא אותה: אב שצבר הון רב בדרכי מרמה, מצליח לממש את שיגעון הגדלות שלו ולהפוך לאחד האנשים החזקים בעולם, בן אחד שמצטיין בסיף ולא יבחל גם במעשי רצח אם הם יסייעו לפטור אותו מהעסק המשפחתי (הכמורה), ובת שנישאת את נישואי התועלת הראשונים שלה (מתוך שלושה) בגיל 13. ויש גם אימא, אבל היא לא נשואה לאבא: היא הפילגש שלו (בעצם אחת מהן) - שהרי אבא נדר את נדר הפרישות, ונשבע להקדיש את חייו לאל ולהימנע מתענוגות גשמיים, לפחות באופן רשמי. את אבא מגלם ג'רמי איירונס, בורג'ה של איירונס הוא דמות חסרת רחמים וכמעט מטורפת, אך בעזרת מבטים רבי משמעות והעוויות פנים הוא מצליח להעביר לנו את התחושה כי בכל זאת יש בנפשו של האיש גם חששות, אולי אפילו חרטות. דמות בולטת נוספת היא זו של צ'זארה בורג'ה (פרנסואה ארנו), בנו הבכור של רודריגו ועוזרו העיקרי במרוץ לצמרת. צ'זרה לא רוצה להיות איש דת ומקווה שאם אביו ייבחר כאפיפיור הוא יוכל להתפנות לעיסוקיו האחרים (וכמובן מתבדה, כשאחת הפעולות הראשונות של האפיפיור הטרי היא למנות אותו לקרדינל, באקט שגורר מחאות חמורות מצד הקרדינלים האחרים). ויש עוד שני בנים, חואן וג'ופרה, אבל הם טרם זכו לזמן מסך מספק.וזה החינוך המשפחתי. מתוך "הבורג'ס":

השילוש החדש: הנרי, טוני ורודריגו

"אני נוהג לנצח בקרבות בהם אני נלחם" (רודריגו)

"משפחת הפשע הראשונה בהיסטוריה", הכותרת הרשמית המלווה את הסדרה, מעוררת ציפייה למעין מפגש פסגה בין שושלת טיודור לסופרנוס, וההשוואות אכן בלתי נמנעות. מייקל הירסט, יוצר "שושלת טיודור" שהסתיימה לא מכבר (אף היא מבית "SHOWTIME") מעורב בהפקת ובכתיבת הסדרה. הצילום המוקפד, המראה האפל, התלבושות המפוארות, כמויות הניצבים והדיאלוגים המעט-סבוניים – את כל אלה אנחנו כבר מכירים ממעללי הנרי השמיני. גם את קווי הדמיון בין המלך והאפיפיור – חובבי הממון, השררה, הנשים וההדוניזם הכללי – קשה לפספס. "קיימת משיכה לחטאיהם של החזקים, הם גורמים לצופים להבין שהחטאים שלהם עצמם אינם כה נוראיים. לפחות אנחנו לא מרעילים את הקרובים שלנו", אמר הירסט בראיון ל"האפינגטון פוסט". ומה לגבי סדרת הפשע האגדית של המתחרה הגדולה, רשת HBO? ובכן, אם לומר בעדינות, טוני סופרנו הוא לא ממש רודריגו בורג'ה. טוני נקרע בין חייו כבוס מאפייה לבין משפחתו, עליה הוא מנסה לגונן בכל מחיר, בניגוד לרודריגו (או אלכסנדר) שמשתמש בילדיו כבחיילי שחמט, בדרכו לרמוס את אויביו ולצבור עוד ועוד כוח ועוצמה. טוני אוהב בעלי חיים, לרודריגו יש קוף ניסיונות שמוודא שמזונו אינו מורעל. לטוני מערכת יחסים סבוכה אך אוהבת עם אימו, בעוד שרודריגו היה לבטח מוכר את שלו בעבור חופן מטבעות זהב. לאחר מינויו לאפיפיור, נכנס רודריגו אל תא הוידויים בכנסייה. למשמע אנחתו הכבדה והמשפט "ברך אותי אבי, כי חטאתי, השחתתי את נשמתי", היה נדמה לרגע שהתא ישמש את אותו התפקיד ששימשה הקליניקה של ד"ר מלפי: פתח לנבכי נפשו של הגיבור, להתחבטויותיו ולייסוריו, באופן שמעגל את הדמות וגורם לצופים לחוש הזדהות ואפילו אמפתיה. מעט מאכזב לגלות כי התסריטאים בחרו להשתמש בתא בסך בכל כמקום מפגש בטוח בין האפיפיור לבנו, על מנת שיוכל להעביר לו פקודות נוספות. וזו באמת הבעיה העיקרית של הסדרה, בינתיים לפחות: שני הפרקים הראשונים מעט פשטניים מדי. הדמויות חסרות את פוטנציאל העומק שלהן ואינן יוצרות הזדהות (בשלב מסוים, המבטים של איירונס כבר לא מספיקים), והדיאלוגים איטיים ונגועים בטרחניות מסוימת. האם זה ישתפר בהמשך? "התקווה שלי היא שרודריגו יתגלה כאדם בעל צבעים רבים ושונים והתנהגויות רבות ושונות. הוא שונה לחלוטין כשהוא מדבר עם בתו או מאוים על ידי אם ילדיו מאשר כשהוא מנהל משא ומתן עם השגריר הספרדי. אני מנסה לקשר בין כל זה", אמר איירונס לאחרונה בריאיון ל"ניו יורק טיימס". אם מישהו יכול, זה בוודאי הוא.

*#