רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בלי בושה": האם אנחנו באמת זקוקים ל"מחוברים" של מתבגרים?

רומן עם גבר מבוגר, חלום להיות דראג קווין וחיים בבית של מהגרי עבודה - "בלי בושה" מספקת מבט מעניין על חייהם של מתבגרים, אבל רוב הזמן חוצה את גבול הטעם הטוב

תגובות

בושה היא לא מושג טלוויזיוני. היא מחוץ ללקסיקון הזה. המדיום הטלוויזיוני הוא חושפני מעצם טבעו, ואין בו מקום לביישנים. אבל זה לא אומר שהבושה צריכה לאבד את מקומה כערך מוסרי-חברתי. לפעמים יש במה להתבייש.

פרק הבכורה של "בלי בושה" חשף שלושה משישה בני נוער שמלווה המצלמה, כל אחד טיפוס בדרכו, ונושא בילקוט בית הספר סיפור שחורג מהמקובל (אחרת הם לא היו בטלוויזיה). הם לא ביזאריים, אבל הם בוודאי לא נורמטיביים. לא מסוג הנערים שתפגשו בשיטוט מקרי במסדרונות בית ספר. גיא הוא דראג קווין, סשה בהריון, ואת הרומן המוזר של מעין כבר הזכרנו. בפרקים הבאים יצטרפו אליהם שלוש דמויות בעלות סיפורים שונים, ואני מניח שלכן הן לא מצאו את מקומן בפרק הראשון: קורלי, בת למהגרי עבודה שאביה גורש בילדותה, והאחים קטיה ומיכאל, שאביהם הורשע בהונאה כלכלית ומרצה עונש מאסר.לעומת שלושת הגיבורים הראשונים, שסיפורם החריג נולד מתוכם, שלושת האחרונים נקלעו לסיטואציה שלא מרצונם. הם הגיבורים הקלאסיים שהטלוויזיה אוהבת, אלה ששולים את עצמם משאול תחתיות: מתערים בחברה ותורמים לקהילה במקרה של קורלי, או יוצאים לפרנס את משפחתם במקרה של קטיה ומיכאל.מציאות או טלנובלה - הסיפור של סשה:

גיא, סשה ומעיין, לעומתם, הם הגיבורים האלטרנטיביים, הססגוניים, שאותם הטלוויזיה אוהבת אף יותר. הרי הצבעוניות שלהם מצטלמת נהדר: דראג קווין תיכוניסט, נערה וגבר בשנות ה-40 מתמזמזים, צעירה עם בטן הריונית. כאילו שלפו אותם מקטלוג הווירדוז של דרמת תיכונים אמריקאית, או מגרסת הארד קור של "עניין של זמן"/"דגראסי". אולי לא היתה מזיקה להם קצת בושה בכל זאת. לגיא, שכנראה מתרגל על הוריו את פוזת הדיווה שלו, אין סיבה להתגאות בכך. גם כניסה להריון כשאת תיכוניסטית היא לא משהו להתרברב בו.למעין כנראה יש בושה, או לפחות חששות. היא עדיין לא סיפרה להוריה על הרומן שהיא מנהלת, וכנהוג בז'אנר – זה יקרה מול המצלמות. מעין היא אולי הדמות המרתקת מבין שלושתם. היא נדמית בוגרת לגילה, ויורה משפטים שכמו נכתבו על ידי תסריטאי ("ילדים שרק מפוצצים חצ'קונים ומביאים ביד נכנסים לי לתחת כאילו אני בר פאקינג רפאלי"). השפה שלה מעידה על בחורה אינטליגנטית, מה שמסביר במידה מסוימת את הרומן שלה עם אדם מבוגר. רומן שכזה נתפס לרוב על ידי החברה כניצול חד צדדי, אבל דמותה של מעין רומזת שיתכן שמדובר ברומן מורכב יותר. ויתכן שלא.אהבה או ניצול? הסיפור של מעיין:

בכל זאת יש בה משהו אי אפשר לומר ש"בלי בושה" היא לא סדרה מעניינת. מובן שהיא מעניינת. בני אדם הם עסק מעניין, מתבגרים על אישיותם הדרמטית היא עסק מעניין, ובני נוער עם צרות כמו הריון או אבא בכלא הם עסק מאוד מעניין. אבל העובדה שמדובר במתבגרים שעדיין נמצאים בשלבי גיבוש האישיות שלהם, ושנטייתם המוגזמת לחשיפת יתר מוכרת לנו, מקנה לצפייה גם מידה של אי נעימות, של חטטנות. כן, זה מעניין ועשוי היטב, אבל האם אנחנו באמת זקוקים ל"מחוברים" של מתבגרים?

"בלי בושה" מציגה בני נוער מקצוות הסקאלה. אלה לא בני הנוער המשועממים שמרותקים לפייסבוק ודופקים וודקה-רדבול על המדרכה, והבעיות שלהם מתרכזות בטווח הנושאים שבין לימודים לבחורות. היא מציגה בני נוער שמתמודדים עם קשיים שאינם נחלת רוב בני גילם – כאלה שנאלצים לצאת לעבודה, שחיים בחברת מהגרים לא חוקיים, שמתמודדים עם חברה הרואה את התנהגותם בעין לא אוהדת. זו זווית מעניינת, אך יש בה אלמנטים סנסציוניים ברורים.גם דראג קווין יכולה להיות שטחית - הסיפור של גיא:

דור הפייסבוק מכה שנית ובכלל, אם "בלי בושה" מבקשת להציג בני נוער שאינם חלק מהדור הנתפס כשטחי וריקני, ההצלחה שלה עד כה נראית חלקית. חלק מגיבוריה עומדים בקריטריון זה. אחרים, דוגמת גיא, לא. המניירות שלו, בהתמודדותו מול הוריו, אינן שונות מאלה של רוב המתבגרים, ועוד מועצמות מתוקף היותו דרמה קווין בהתהוות. האם העובדה שיצא מהארון בגיל צעיר ושהוא עובד כדראג-קווין היא שהופכת אותו לפחות ריקני מבני גילו? ודאי שלא. הוא יכול להיות שטחי או עמוק, ואין לכך קשר למטען הזה. כרגע, הוא נראה בעיקר כחיזוק באגף הסנסציוני, שאיתו פלירטטה "בלי בושה" תדיר בפרק הבכורה.

ברקע נמצא הפייסבוק. דרכו כביכול קיבצה לני, המספרת האלמונית, את חבריה. הפייסבוק מציץ שוב ושוב: פעם סטטוס ה"רווקה" השקרי של מעין, פעם התכתבות בלשון נקבה של גיא. מי לנו כפייסבוק, חושף כליות ולב ותמונות נוטפות מיניות של ילדות בנות 14, כדי לקבע את מעמד ה"בלי בושה" בחברה. פני הדור כפני תמונת הפרופיל הקטנה מצד ימין, והאלבומים הדיגיטליים שמסתתרים מאחוריה. שטחיים כבני גילם או לא, גם גיבורי "בלי בושה" הם אזרחי אומת הפייסבוק, שהפכה את השיתוף נעדר הגבולות – "בלי בושה", אם תרצו – לערך. בושה זה פאסה. בלי בושה זה קול.

*#