איך הסתיימה העונה השישית של "מד מן"?

אחרי עונה מלנכולית ואפופת סמים, דון דרייפר שוב נאלץ להיאבק בזהות המפוצלת שלו. נטע אלכסנדר עם ספויילרים לפרק האחרון

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נטע אלכסנדר, עכבר העיר

בריאיון מרתק שמת'יו ויינר העניק לאתר The Wrap הוא הסביר כי העונה השישית של "מד מן" מושפעת במיוחד ממהפכת הסמים שעברה על ארצות הברית בשנות השישים. לדבריו, השימוש בסמים כמו חשיש או זריקות ויטמנים איפשר לו ליצור עונה שמטשטשת במכוון את הקו בין מציאות לדימיון: "בקולנוע ובטלוויזיה אפשר לנסות ליצור חוויה של הרחבת התודעה מבלי שהצופה לוקח סמים. האתגר שלי הוא לוודא שהתחושה היא לא שהצלם הוא מסומם – אלא שהדמויות נמצאות תחת השפעת סמים. מבחינתי ההזיות שלהן הן כלי נהדר שמעניק לנו הצצה למה שמתרחש בתוך הראש שלהן".» מד מן - כל הכתבות והביקורות» מד מן: צוללים עמוק לתוך "התופת"» המדריך המלא לקוקטיילים של "מד מן"» האם דון יצליח לצאת מהבור שחפר לעצמו?

ואכן, למרות שפרק הפינאלה של העונה השישית לא כלל סמים (למעט אלכוהול, הסם האהוב על דון דרייפר), רבות מהסצנות נראו כמו הזיות. האם דון באמת נתקל בבר במטיף נוצרי שמנסה לקרב אותו לחיקו של ישו, או שזוהי הזיה שנובעת מהשילוב בין הדי האלכוהול וטראומות הילדות שלו? האם הוא חשף לפתע את סיפור חייו הטרגי במסגרת ישיבה עסקית, או שזו בסך הכל פנטזיה שמבטאת את התשוקה שלו להפסיק לשקר לגבי עברו?     

השאלה היא לא האם האירועים בפרק הדרמטי הזה אכן התרחשו, אלא באיזה אופן הם חשפו את התשוקות והפחדים העמוקים ביותר של כל אחת מהדמויות. במידה רבה, פרק הסיום, שנקרא “In Care Of”, עסק בשאלה מה מניע את כל אחת מהדמויות הללו – ולאן היא רוצה להגיע – רגע לפני העונה האחרונה של הסדרה. באופן מעניין, המבנה הזה איפשר לויינר להציג בפנינו באופן ישיר מאי פעם לא רק את הפנטזיות של הדמויות – אלא גם את האופן שבו דמויות אחרות חוות אותן ומגיבות אליהן.

הפרק הזה היה רווי בטרגדיות: אמו של פיט נעלמה בלב ים, דון מבין שהרגלי השתייה שלו הם בעצם התמכרות ומבלה לילה בכלא, רוג'ר מבין שהוא לבד כמו כלב, טד נקרע בין משפחתו לפגי ופיט מוותר סופית על האפשרות לשקם את חיי המשפחה שלו. כל הטרגדיות הללו נבעו מהתנגשות של פנטזיות מנוגדות. פגי מפנטזת על חיים עם טד, בעוד שהוא מפנטז על האפשרות לשקם את נישואיו, רוג'ר מפנטז על אבהות מאוחרת, בעוד שג'ואן מפנטזת על זוגיות וכמעט כולם מפנטזים על חיים חדשים בקליפורניה, מקום אפוף סמים שבו אפשר להתחיל מחדש.  

אבל, כמו תמיד, הפנטזיות שמניעות את האירועים הן אלו השייכות לדון דרייפר. דון הזה לא מעט במהלך העונה הזו. הוא דמיין שהוא טובע בבריכה בלוס אנג'לס (ועל כן קליפוריניה מזוהה אצלו עם מוות ועם אובדנות, ולא רק עם תקווה והתחלות חדשות), שמייגן בהריון ושהיא מתפטרת מעבודתה. אבל במהלך הפגישה עם אנשי "הרשי" מתברר שהפנטזיה הבסיסית שלו פשוטה אף יותר. אחרי שהוא מגדיר את השוקולד הפופולארי כ"סמל הילדות של האהבה" ומקביל בינו לבין אהבה הורית, הוא מספק וידוי דרמטי שכל צופה "מד מן" ותיק מחכה לו כבר שש עונות. לא מסוגלים לקבל את הזהות המפוצלת של דון (צילום מסך: רשת AMC)

"הייתי יתום, גדלתי בפנסילנביה בבית זונות", הוא אומר בקול רועד. "קראתי על מילטון הרשי במגזין בבית ספר והבנתי שליתומים אחרים היו חיים אחרים. דמיינתי את התחושה של להיות רצוי". בהמשך הוא מסכם עם דמעות בעיניים "השוקולד של הרשי היה הדבר המתוק היחיד בחיים שלי". אבל אפילו הווידוי קורע הלב הזה מעוצב כהזיה. לאחר שמשתררת שתיקה מעיקה, ג'ים קטלר אומר ביובש כי "התיאטרון הזה הוא הדבר שאנחנו מצטיינים בו", ואחרי שהם יוצאים רוג'ר שואל את דון: "האם משהו מזה הוא אמת?"   

הרגע הזה, שלכאורה אמור היה לשנות לנצח את כל מערכת היחסים בין דון לאנשים הסובבים אותו, נכנס מיד למטחנה של הדחקה והכחשה ומזוהה כ"פנטזיה", "תיאטרון" או סתם שקרים. למרבה האירוניה, התגובה לגילוי הזה מאשרת את מה שדון חשש ממנו תמיד: השותפים מודיעים לו שהוא יוצא ל"חופשה" כפויה של כמה חודשים. הוא פנטז על כך שגילוי הסוד יאפשר לו להשתחרר מעברו ולהמשיך הלאה, אבל פתאום הוא מגלה שהקולגות שלו לא יכולים לקבל את הזהות המפוצלת שלו כל כך בקלות.

העונה הזו עסקה לכל אורכה באופן שבו דמויות שונות משמשות ככפילים של דון: פיט, בוב בנסון, פגי, טד ורוג'ר. בפרק הזה ההקבלה הזו הגיעה לשיאה: טד ניצב בצומת שדון כבר ניצב בה לא מעט פעמים. הוא מתלבט האם ללכת בעקבות ליבו או להישאר עם האישה שהוא הפסיק לאהוב. בניגוד לדון, שכבר פירק מערכת נישואים והתחיל מחדש עם אישה אחרת, טד בוחר להישאר בכל מחיר. הוא אומר לפגי משפט שמישהו היה צריך להגיד לדון בעונה הראשונה של "מד מן": "אני חייב להיאחז במשפחה שלי, או שאני אלך לאיבוד בכאוס".

פגי, מצידה, משלימה סופית את הפיכתה לדון – הצללית שלה מצולמת במשרד שלו, על הכיסא שלו, מאותה זווית מוכרת שבה וויינר אוהב לתעד את דרייפר. בנוסף, היא מחליפה אותו בזמן שהוא נשלח לעמוד בפינה ולחשוב על ההתנהגות חסרת האחריות שלו לאורך שנת 1968. פגי היא דון, אבל היא שונה ממנו כמעט בכל היבט. סיפור העלייה ההדרגתית והתלולה שלה אל צמרת המשרד הגברי הוא תמונת ראי לסיפורה הטרגי של ג'ואן, שזכתה בשותפות הנכספת במחיר כבד של הפיכתה לזונה ללילה אחד.חייב להיאחז במשפחה כדי לא ללכת לאיבוד (צילום מסך: רשת AMC)

אבל הניצחון של פגי, שוויתרה על האפשרות להיות אמא בעונה הראשונה, נחווה דווקא כהפסד. במבט לאחור, העונה השישית עסקה באופן בו המשפחה היא העוגן המשמעותי ביותר, ושתי הדמויות שהתעלמו מכך לטובת רומן מהצד – דון עם סילביה ופיט עם השכנה שלו – הלכו לאיבוד בכאוס רגשי שהפגיש אותם עם כל מדורי הגיהנום. כעת, לשניהם יש אפשרות לגאולה. טרודי אומרת לפיט שהוא חופשי מאי-פעם, "חופשי ממנה, חופשי מהם – חופשי מכל דבר".

הדיאלוג האחרון בין פגי לטד מזכיר לצופים שהחופש הזה אכן קיים – אבל הוא עדיין שמור רק לגברים. "עשיתי את ההחלטה הזו למענך", טד מצהיר בהתנשאות, ופגי עונה לו "אתה ממש בר-מזל, אתה יכול לקבל החלטות!". אחרי שטד החליט בשביל פגי שהיא תשאר רווקה ניו יורקית בזמן שהוא ישתזף עם אשתו בקליפורניה, דון מחליט עבור מייגן שהחיים החדשים שלהם בחוף המערבי לא יתחילו כל כך מהר. מהפכה פמיניסטית? לא כל כך מהר, השנה היא רק 1968, והחלטות משנות-חיים הן עדיין פריבילגיה גברית. 

בסצנת הסיום, כשהוא חופשי מהצורך לשקר ללא הרף, דון לוקח את ילדיו לאחת השכונות המפוקפקות בעיר ומראה להם את בית ילדותו. בלי מייגן, בלי עבודה, בלי חברים ואולי גם בלי אלכוהול – דון סיים את המסע אל התופת הפרטית שלו ויצא מהצד השני כשהוא אדם שונה. האם השינוי הזה יוביל לגאולה או לאובדן? נותרה לנו עוד עונה אחת כדי לגלות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ