שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מד מן: האם דון יצליח לצאת מהבור שחפר לעצמו?

למרות שדון יודע בדיוק מה קורה לילד שרואה יותר ממה שהוא אמור, הוא לא מצליח למנוע את הצלקות שהוא חרט בנפשה של סאלי. האם הפעם הוא יצליח להיחלץ מהבור שהוא חפר לעצמו? נטע אלכסנדר בספק

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נטע אלכסנדר, עכבר העיר

אחרי כמה פרקים מענגים ומבריקים, שני הפרקים האחרונים של "מד מן" הזכירו קצת יותר מדי את אווירת To Have and To Hold, אופרת הסבון שמייגן מככבת בה. הטוויסטים העלילתיים כללו סודות ותככים, דמות שיוצאת מהארון, קאמבק מפתיע של קשר שהסתיים וסצנת סקס דרמטית שמאיימת לשנות את הכל – שורה של טריקים  שנלקחו הישר מהפנתאון של סדרות כמו "היפים והאמיצים". למרות שחלקו האחרון של הפרק כלל סצנות מעולות כמו ארוחת הערב הטעונה בביתם של דון ומייגן והשיחה בין דון לסאלי, קשה היה להימנע מהתחושה שבסרט הזה כבר היינו: דון כבר הצליח לחרב במו ידיו כל מערכת יחסים שהוא אי פעם היה בה, והחידוש היחיד הוא שהפעם מדובר במערכת היחסים עם בתו הבכורה. » מד מן - כל הכתבות והביקורות» מד מן: למה דון מפנטז על המוות?» דון דרייפר בכלל לא אוהב סקס» דון דרייפר בארץ הפלאות

"מד מן" בכל זאת שונה מאופרות סבון בכך שהיא מצליחה לטעון התפתחויות דרמטיות בהקשרים מורכבים ורחבים יותר. הרומן בין סילביה לדון, שהגיע לשיאו בסצנת הסקס שסאלי לעולם לא תצליח למחוק מזכרונה, התחיל בדיון מעניין באופן שבו מלחמת וויטאנם חילקה את האומה לשניים: העניים חסרי הפרוטקציות שנאלצו להתגייס, והעשירים והמקושרים שאיכשהו הצליחו להתחמק מחובת השירות באמצעות כמה שיחות טלפון ל"אנשים הנכונים".

מיטשל, בנם של סילביה וארנולד רוזן שנשר מבית הספר ומוגדר כ-1-A (כלומר, ככשיר לשירות צבאי ללא הגבלת זמן), עומד להישלח לוויאטנם רגע לפני שסופרמן – סליחה, דון דרייפר – מתערב ומציל את היום. האירועים הפוליטיים הסוערים של שנות השישים הוזכרו כמעט בכל פרק בעונה הנוכחית ובעונות קודמות של "מד מן", אבל זוהי הפעם הראשונה שבה הדמויות מרגישות כי המלחמה משפיעה באופן ישיר על חייהם. אחרי שדון יושב במסעדת יוקרה במנהטן ואומר לד"ר רוזן "לא מרגישים פה את המלחמה", פתאום "מה שקורה שם" מכה בו בפרצוף. במילים אחרות, הסיבה ש"מד מן" היא לא אופרת סבון, אלא אחת הסדרות הטובות ביותר בטלוויזיה, היא שניתן לקרוא אותה כמחקר מעמיק על האופן שבו גורמים שונים שאין לנו שליטה עליהם מעצבים את חיינו: טראומות ילדות, חינוך, פוליטיקה, שינויים חברתיים ואפילו צירופי מקרים – כל הדברים הללו הפכו את דיק ויטמן לדון דרייפר, קרייריסט שאולי הצליח להגשים את החלום האמריקאי, אבל שילם על כך מחיר כבד מנשוא. כדי לזכות בניידות מעמדית ולהפוך מנער שגדל בבית זונות לשותף בכיר בסוכנות פרסום ניו יורקית הוא נאלץ לחיות חיים כפולים שהפכו אותו למעין מת-מהלך (ועל כן אין זה מפתיע שהוא מפנטז על מותו או חושב שהוא כבר מת בלא מעט סצנות בעונה הזו).

לא תוכל למחוק את המראות מזכרונה. סאלי (צילום: רשת AMC) קצת כמו סופרמן או גיבורי על אחרים, רגעי החסד היחידים בחייו של דון הם הרגעים בהם הוא מרגיש נאהב על ידי מישהו שמכיר אותו לעומק, מישהו שמצליח להתבונן בו מבעד למסכה. לכן כשסילביה בוכה מהכרת תודה בטלפון, ברור לחלוטין שהשיחה הזו תסתיים במיטה. אבל כפי שמת'יו ויינר מקפיד להזכיר לנו בכל פרק בעונה הזו – גם דלתות סגורות עלולות להיפתח. כפי ששודדת אלמונית נכנסה לביתם של דון ומייגן והצליחה לגרום לסאלי להבין שהיא לא יודעת כלום על אבא שלה, כעת סאלי עצמה פותחת את הדלת האחורית כדי לגלות משהו שעומד לטלטל את עולמה.

כפי שאורי זוהר לימד אותנו ב"עיניים גדולות", גבר שבוחר לבגוד באשתו עם השכנה מלמטה הוא גבר שרוצה להיתפס. המטבעות מתחת לשטיח, שיחות הטלפון במשרד – במקרה של דון וסילביה זה היה רק עניין של זמן עד שהם יתפסו עם המכנסיים למטה. הבעת הזוועה שמתפשטת על פניו של דון לא נובעת מכך שהוא נתפס על חם – אלא מכך שבתו האהובה היא זו שתפסה אותו. הזעקה של סאלי מחזירה את דון – ואת הצופים - לפלאשבקים הטראומתיים של דיק ויטמן, אשר נאלץ לראות את אביו שוכב עם אמו החורגת (ועם נשים אחרות) בזמן שהיא היתה בהריון עם אחיו אדם.  

דון למד על בשרו כמה נזק חשיפה כזו עלולה לעשות לנפשו של ילד מתבגר, ולכן בשארית הפרק הוא נראה כאילו הוא עומד להתעלף. מרוב פאניקה הוא אפילו לא מצליח להתייחס לסאלי בכבוד הראוי לה, ומסתפק בהסבר המגוחך לפיו "סילביה היתה נסערת ורציתי לנחם אותה". עם כל הכבוד לסיפור הכיסוי של "באתי לחזק ויצאתי מחוזק", סאלי לא בדיוק קונה את זה, ובצדק. כיאה לז'אנר אופרות הסבון שעליו הפרק מבוסס, הוא מותיר את צופיו עם cliffhanger, שאלה שאמורה להותיר אותנו במתח עד לפרק הבא: האם סאלי תחשוף את סודו של דון? ואם כן, למי היא תספר – מייגן, בטי, בובי או מיטשל?גל אוחובסקי לטיפולך. בוב בנסון רומז (צילום: רשת AMC) בסופו של דבר, הסיבה האמיתית לראות "מד מן" היא לא השאלות הללו (שכן אנחנו יודעים שנישואיהם של דון ומייגן נמצאים במגמת התפוררות בערך מהרגע שבו הם עברו לגור ביחד), אלא דווקא סצנות מינוריות יותר המתבססות על כתיבה מלאת ניואנסים. בפרק הנוכחי, שנקרא "טובות" (Favors), היו לא מעט סצנות מענגות כאלו, ובראשן ארוחת הערב המשולשת של טד, פגי ופיט. ההיסטוריה המשותפת של השלישייה הזו הפכה כל משפט ביניהם לדו-משמעי, ופגי הצליחה להפוך את העלבון שדון הטיח בה בפרק הקודם (בו הוא אמר לה שטד מתייחס אליה יפה "כי הוא לא באמת מכיר אותך") למחמאה אדירה שמחממת את לבו של פיט ("כן, אני באמת מכירה אותך"). סצנות נוספות, כמו השיחה הלילית והמשעשעת בין פגי לסטן או סצנת היציאה מהארון של בוב בנסון, היו גם הן מענגות למדי.

טד המשיך לתפקד בעיקר כדמות-מראה או ככפיל של דון. בעוד שדון מאבד את אמונה של סאלי, טד חוזר מאוחר בלילה ועושה לאחד מבניו שק קמח. אנחנו יודעים שגם לטד יש לא מעט בעיות בחיי הנישואין, אבל הסצנה הקצרה הזו מספקת תמונה אידילית של המשפחה האמריקאית: האם ישנה, שני הבנים צופים בשקט בטלוויזיה, והאב המפרנס חוזר בלילה לחיק משפחתו ומשכיב את ילדיו לישון עם חיוך רחב על פרצופו. בניגוד לדון, שחי בפחד שיום יבוא ומישהו יקרע את המסכה מפניו, טד נראה כאילו הוא נולד לנהל סוכנות פרסום, בדיוק כמו רוג'ר וג'ים.  הוא דווקא נולד לנהל משרד פרסום. טד (צילום: רשת AMC)

נותרו רק שני פרקים עד לסיומה של העונה השישית, ול"מד מן" יש נטייה להעלות הילוך לקראת הפיאנלה. סביר להניח שהפרקים הבאים יעסקו בשאלה האם נישואיו של דון ישרדו את העונה הזו. כפי שזה נראה כרגע, גם את העונה הזו דון יסיים כשהוא ניצב בצומת דרכים בין הנטייה שלו להרס עצמי ולבין הניסיון הנואש שלו להיאחז במראית עין של "נורמליות". 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ