שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מד מן: דון דרייפר בכלל לא אוהב סקס

כנראה שיש רק גבר אחד בעולם שמסוגל להצהיר כי הוא מעדיף להתכרבל רגע אחרי שהוא מסיים את אקט הבגידה. הקאמבק של בטי ודון מזקק את הרעיון שב"מד מן" כל זוג הוא בעצם שלישייה

נטע אלכסנדר, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נטע אלכסנדר, עכבר העיר

"הכל כפי שהיה", ארלין מזכירה את תפיסת העולם הדון דרייפרית למייגן

לפרק הפתיחה של העונה השישית של "מד מן" קראו The Doorway, והוא בישר את המוטיב החוזר הדומיננטי ביותר בעונה הנוכחית - דלתות, דלתות, ושוב דלתות. אחרי שליין פרייס תלה את עצמו על דלת משרדו בסיום הדרמטי של העונה הקודמת, ונוכלת אפרו-אמריקאית התגנבה לביתם של דון ומייגן דרך הדלת האחורית בפרק הקודם, מתיו ויינר לא מפסיק להשתעשע באופן שבו ניתן לאפיין דמויות וסיטואציות באמצעות שימוש בדלתות. » מד מן - כל הכתבות והביקורות» דון דרייפר בארץ הפלאות» כשמד מן פגשה את 50 גוונים של אפור» מתי דון התחיל לדבר ב"אנחנו"?

רגעים ארוכים בפרק הקודם הוקדשו לשאלה האם דון ידפוק סוף סוף על דלתה של סילביה, ונאום הנצחון אותו ניסח במוחו הקודח לאורך כל הסופ"ש נועד לאפשר לו "להכניס את הרגל לדלת". בפרק התשיעי, The Better Half, בטי משאירה את הדלת פתוחה (ודון סוגר אותה מאחוריו), פגי מקפידה לסגור אחריה את הדלת למשרדו של טד, רוג'ר מתדפק על דלתה של ג'ואן ובסצנת הסיום הנפלאה פגי האבודה מסתכלת מצד לצד רק כדי לבהות בנוף המשמים של דלתות משרדיות שנטרקו בפניה.  

קל להבין את הפיתוי שהפך את הדלת לאובססיה וויינרית: מי שמבקש לברוא עולם של סודות ושקרים, בגידות וילדים בלתי חוקיים, עסקאות מתחת לשולחן וסוכנויות שבהן "שותף לשותף זאב" יתקשה לעשות זאת בלי להשתמש בחללים שניתן לתחום אותם. הגאונות ב"מד מן" היא שהשימוש בדלתות יוצר תחושה של "פתוח-סגור-פתוח": החללים סגורים רק לכאורה. בפועל, סודות סופם להתגלות וזה רק שאלה של זמן מי יגלה אותם ומתי. עוברים לשלישיות

העיצוב המרחבי הזה קשור לאלמנט חוזר נוסף, שהיה בולט במיוחד בפרק הנוכחי: באופן טבעי, כשיש דלת בדרך כלל היא מפרידה בין מי שנמצא בפנים למי שנמצא בחוץ. בהתאם, בכל סצנה בין שתי דמויות יש דמות שלישית שנמצאת (באופן פיזי או מטפורי) ברקע. הנרי מחליט להתנפל בתשוקה על אשתו רק אחרי שהיא מספרת לו כיצד גבר אחר התחיל איתה ללא בושה. דון ובטי מדברים במיטה על מייגן, "הנערה המסכנה שעדיין לא הבינה שהדרך הכי גרועה להתקרב אליך היא לאהוב אותך", כפי שבטי מיטיבה להגדיר אותה. פגי וטד מדברים על אייב, ג'ואן ובוב בנסון נאלצים להתייחס לקיומו של רוג'ר, וכו' וכו'. כל הזוגות הם בעצם משולשים.  בטי דרייפר גלי לנו את הסוד שלך (צילום מסך: רשת AMC)

במקביל, הפרק התשיעי כלל לא מעט סצנות מענגות במיוחד הודות לקאמבק המשובח של הזוג החביב עלינו, דון ובטי. באופן בלתי אמין בעליל – אבל משעשע למדי – בטי הפכה תוך שלושה פרקים מאישה עגלגלה עם שיער שחור וכותנות לילה שנראות כמו וילון שנקנה בשוק הפשפשים לסחורה הכי לוהטת בשוק. לא ברור לאיזו מומחית אנטי-אייג'ינג היא הלכה, אבל כל משתתפת ב"מעושרות" תשמח לשדוד ממנה טיפים. בטי החדשה נראית מיליון דולר, לובשת שורטס א-לה גל גדות, מפזרת משפטים בסגנון "היית מאמין שילדתי שלושה ילדים?" מול גברים מזדמנים ועושה לדון בית ספר במניפולוציות רגשיות. אם כל זה לא מספיק, בסצנת המפגש המשפחתית במחנה הקיץ היא נראית פתאום כמו "אם השנה". שרה, מרימה ידיים, מפזרת חיוכים ומדגמנת קרבה שמעולם לא ראינו קודם בינה לבין בובי.

הסצנה הזו היתה נהדרת במיוחד שכן העיסוק של "מד מן" באבהות של דון דרייפר (או ליתר דיוק, בחוסר היכולת לתפקד כאב ובהעדר אב) כל כך מורכב ועקבי, עד שאפילו מחווה גופנית קטנה ומרושלת כמו הרמת יד ימין ומלמול שיר על אברהם לינקולן הופכת לרגע עם חשיבות כמעט היסטורית. למראה דון דרייפר בלבוש יומיומי, עם חיוך מקסים ומבט גאה בבנו, מתעורר החשק לפתוח בקבוק שמפניה. הידד, דון דרייפר למד לאהוב את הילד שלו! אפשר לסגור את הבסטה ולחזור לראות "משחקי הכס". מילים לחוד ומעשים לחוד

מיותר לציין שהאידיליה הזו מתנפצת די מהר. בתו של רוג'ר, שזועמת על החלטתו לקחת את נכדו בן הארבע להקרנה של "כוכב הקופים", אומרת לו בטלפון "באמת, דון דרייפר לקח את הבן שלו לסרט הזה? ממש 'אב השנה'". התקף הזעם הזה מזכיר לנו שאנשים לא משתנים כל כך מהר. עם כל הכבוד למונולוג של דון על כך שהוא מעדיף להתחבק עם מישהי במקום לעשות איתה סקס, בטי מזכירה לו מהר מאוד מה הוא אוהב באמת (רמז: לא להתרכבל בתנוחת כפיות).

גם ג'ואן מסרבת להתרגש ממפגן האבהות הפתאומי של רוג'ר מתוך ידיעה ברורה שמחר בבוקר הוא עלול לשכוח שיש לו בן. פגי, ששוגה באשליות שטד יעזוב הכל ויממש את אהבתו אליה מבינה בדרך הקשה שמילים לחוד ומעשים לחוד. היא אמנם אומרת לדון בתחילת הפרק שהוא וטד הם אותו בן אדם לפעמים, אבל אפילו היא עצמה לא שיערה כמה המשפט הזה נכון. בעצם כל הגברים דומים לדון. פגי נשארת לבד (צילום מסך: רשת AMC)

בסופו של דבר, משפט המפתח של הפרק הוא המשפט שארלין, חברתה השחקנית של מייגן, אומרת לה בלטינית רגע לפני שהיא טורקת את הדלת: "הכל כפי שהיה" (Everything as it was). הפילוסופיה הדרייפרית לפיה "אם לא נדבר על זה – זה מעולם לא קרה" מתחילה לעבוד שעות נוספות: פגי וטד מעולם לא התנשקו, רוג'ר וג'ואן מעולם לא עשו ילד ביחד, דון ובטי מעולם לא שכבו במחנה של בובי, ארלין מעולם לא ניסתה לנשק את מייגן בניגוד לרצונה. בקיצור, זהו סתם עוד יום של חול בשדרות מדיסון.

ולסיום, התחזית: יש כרגע לא מעט דמויות נטולות-זוגיות ב"מד מן" – ג'ואן, בוב בנסון, פגי, רוג'ר, פיט וסטן. סביר להניח שלפחות שידוך אחד ייצא מתוך החבורה הזו לפני תום העונה. האם אלו יהיו פיט ופגי, שייאלצו להתמודד סוף סוף עם העובדה שיש להם תינוק משותף? או אולי ג'ואן ובנסון, האישה הכי חזקה בסדרה עם הגבר הכי רכרוכי? נשמע מסקרן.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ