"מד מן": למה צריך להתפלל לשלומו של דון?

הצרות של דון דרייפר באות בצרורות והדרך שלו להתמודד עם הבגידות בזירה המקצועית (מצד פגי) ובזירה האישית (מצד מייגן) היא כהרגלו: בריחה. אבל לא בטוח שסילביה באמת יכולה לספק לו מקלט

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

"אני עובדת עבורם 15 שנים, והם עדיין רואים בי מזכירה", ג'ואן מתוודה בפני קייטמספרים שהיה שמח בסיסקטיז, והשמועות הללו החלו להגיע לאוזניהם של גיבורי "מד מן". כזכור, השנה היא 1968, "קיץ האהבה" ההיסטורי מחכה מעבר לפינה (ואיתו גם פסטיבל וודסטוק), ובינתיים מהפכת תרבות הנגד סוחפת את האומה. "מד מן" תמיד התייחסה לאירועים אקטואליים ושזרה אותם בחייהן של הדמויות, אבל הפרק הרביעי של העונה השישית עשה זאת באופן ישיר ובולט במיוחד. מסוגיות של אפליה גזעית, התנועה לזכויות האזרח ושימוש בפצצות נפלאם בוויאטנם ועד שחרור מיני, שימוש בחומרים משני תודעה והמהפכה הפמיניסטית – אין כמעט סוגיה חברתית-תרבותית שהפרק הדחוס הזה לא עסק בה. » מד מן - כל הכתבות והביקורות» "מד מן": דון רוצה אישה או זונה?» אובססיית המוות של דון דרייפרבהתאם, הפרק לא התמקד בדון לשם שינוי, אלא כלל מספר קווי עלילה, כשהבולט בהם עסק בג'ואן. כבר שש עונות שהסדרה מנתחת באובססיביות את הפוסט טראומה של דון דרייפר, ועל כן היה מרענן יחסית לעסוק בפוסט טראומה של דמות אחרת: ג'ואן, אשר מתקשה לשכוח את השתלשלות האירועים שהובילה להפיכתה לשותפה בסוכנות. אחרי הגיחות של הרב (מי שאחראי לחוזה הפרסום של הסוכנות עם יגואר תמורת בילוי לילי עם ג'ואן) למשרד בפרק הקודם, היא נאלצת להתמודד עם התחושה המעיקה שהיא עובדת בסוכנות כבר 15 שנים, אבל הגברים שאיתם היא עובדת עדיין רואים בה מזכירה.  

באופן אירוני, כדי להתמודד עם טראומת האונס היא מחליטה לצאת עם חברתה קייט להרפתקה מינית בעיר הגדולה, שמסתיימת בשמלה קרועה, עיניים נפוחות ואיפור מרוח. בניסיון לחוויה מתקנת, הפעם היא שולטת בסיטואציה, שמתרחשת ברובה במועדון הלילה The Electric Circus, אשר שימש בין השאר את אנדי וורהול וחבר מרעיו. אבל סצנת "הבוקר שאחרי" הנהדרת שבה ג'ואן וקייט מתעוררות לאיטן במיטה מוכיחה שרוח השחרור המיני היא בסך הכל אשליה. גם כאשר מהפכה פמיניסטית של ממש מתחוללת בחוץ, במשחקי הכוח המגדריים הגברים ב"מד מן" עדיין מנצחים, ורוב הנשים עדיין נאלצות להעמיד פנים שהן לא יותר ממזכירות.

דון 2 במסגרת ההירככיות החברתיות שהפרק עוסק בהן, גברים ממוקמים גבוה יותר מנשים, ונשים לבנות ממוקמות גבוה יותר מנשים שחורות. אמנם דון, המזכירה האפרו-אמריקאית של דון דרייפר, זכתה לזמן מסך משמעותי (בקו עלילה שעסק בשאלה האם יש במשרד הפרסום אפליה גזעית), אבל הדיאלוגים המסורבלים יחסית והעובדה שלא ממש למדנו על הדמות שלה שום דבר חדש (למעט הקלישאה שהיא מפחדת שיפטרו אותה) הזכירו את השימוש שלנה דנהאם עשתה בדמות אפרו-אמריקאית בעונה השנייה של "בנות". התחושה היתה שיש רצון כנה לעסוק בסוגיות של מתח על רקע גזעי, אבל בסופו של דבר הדמות הלא-לבנה היחידה בסדרה היא לא יותר מקישוט.לא יותר מקישוט. דון (צילום מסך: רשת AMC)

אפשר לקוות שקו העלילה של דון יתפתח לאורך העונה, כי בינתיים הדמות שלה נראית כמו קטע מסרט הדרכה דידקטי. לעומתה, הדמות של מייגן קיבלה טיפול הולם בפרק, אשר עסק בהרחבה בקידום המקצועי שלה, שכולל סצנות אהבה עם כוכב אופרת הסבון שבה היא מככבת. אחת הסצנות המשעשעות בפרק כללה ארוחת ערב במהלכה הכותב הראשי של אופרת הסבון ואשתו הציעו למייגן ולדון בילוי משותף של סקס, סמים ורוקנ'רול. בעוד שההצעה הזו הסתיימה בשיחה מחויכת שנעה בין מבוכה לתדהמה, ניתן היה לחזות שהתעקשותה של מייגן להתנשק עם גבר אחר במסגרת תפקידה תיגמר בבכי.

עוד קו עלילה שהסתיים בבכי הוא ההתנגשות הבלתי נמנעת בין פגי ודון במלחמה על קטשופ היינץ. הסצנה שבה דון נשען על דלת חדר המלון כדי להאזין בסתר למצגת של פגי היתה מפגן כוח של "מד מן" במיטבה. תלמידתו האהובה ואשת סודו של דון (לפחות עד לעונה האחרונה) ציטטה באוזני הלקוח את המשפטים שדון עצמו לימד אותה לדקלם, והוכיחה שלפעמים כדי שהתלמיד יעלה על רבו הוא חייב לרצוח (באופן סימבולי) את הרב. כשהתלמידה התעלתה על המורה. פגי בפרזנטציה (צילום: רשת AMC)

בגידה כפולה מבחינתו של דון צרות באות בצרורות: אשתו מערערת על הגבריות שלו ומתזמזת עם גברים אחרים מול מיליוני עקרות בית משועממות (האם בטי צופה באופרת הסבון הזו? יכול מאוד להיות שכן), בת חסותו בגדה באמונו ולא היססה לדרוס אותו בדרך לתהילה, הוא נאלץ לחזות בהשפלתה הפומבית של ג'ואן על ידי הארי ואם כל זה לא מספיק – סביר להניח שהוא עומד להפסיד גם את קטשופ היינץ וגם את החוזה הקיים בנוגע למכירת מוצרים אחרים של החברה. 

אבל דון הפסיד את החוזה עם קטשופ היינץ לא רק בגלל בגידתה של פגי, אלא גם בגלל הנטייה החדשה שלו להציע קמפיינים מופשטים שמתחילים להידמות יותר ויותר לציורים של ג'קסון פולוק. אחרי הקמפיין הכושל שהפך – באופן לא מודע כמובן - חופשה בהוואי לבריחה עם קונוטציות אובדניות, הפעם דון הציע קמפיין אמנותי במיוחד ש"מותיר מקום לדימיונם של הצופים". זהו אומנם רעיון נאצל, אבל דון הוא הראשון שאמור לדעת שפרסומת לא אמורה להיראות כמו ציור מופשט שצריך להשקיע אנרגיה בלתהות על קנקנו, אלא להציע שורת מחץ שמרסקת את טיעוניהם של המתחרים – בדיוק כמו הקמפיין שפגי ומשרדה מיהרו להציע.   

ובכלל, הדימיון של דון הסב לו לא מעט נזק בפרק הזה. אחרי ההפסד הצורב בתחום המקצועי הוא נאלץ להתמודד עם הביקור בסט בזמן סצנות האהבה של אשתו. מכיוון שכל אדם שהמציא לעצמו זהות חלופית רגיל יותר מאחרים להשתמש בדימיון ולספר לעצמו סיפורים, דון עבר מהביקור הסוער בסט לביקור היומי שלו אצל סילביה, אותה הוא השכיב על המיטה בתנוחה המחקה את תנועותיו של השחקן שהשכיב את מייגן על המיטה בצילומים בסצנה הקודמת. כאשר הצלב שמונח על צווארה של המאהבת הפריע לדון לספר לעצמו את הסיפור שאותו הוא מעדיף (ושבו אין כל מקום להשגחה אלוהית), הוא פשוט בחר להעלים אותו.  נגררת לסטוץ רק בשביל תחושת השליטה. ג'ואן (צילום מסך: רשת AMC)

למרות רגעים קומיים לא מעטים, הדכדוך הכללי ששורה על העונה הנוכחית (ומתבטא באובדנות ובדכאון הקיומי של דון) לא פסח גם על הפרק הזה. הרוחות סוערות בחוץ, אבל השינויים מרחיקי הלכת מביאים לרגרסיה אצל רוב הדמויות: הארי שבוחר להשפיל את ג'ואן כדי לנסות לזכות בשותפות המיוחלת, דון שמגיב בהתקף קנאה צבוע ומלא ארס להצלחה המקצועית של מייגן וג'ואן שנגררת לסטוץ רק כדי להשיב לעצמה תחושת שליטה. לא פלא שסילביה מרגישה צורך להתפלל עבור שלוותו הנפשית של דון. מצד שני, בהתחשב בעובדה שדון ושות' נמצאים בתחילתה של המהפכה התרבותית שעומדת לשנות את אמריקה לחלוטין, ספק אם תפילות הן מה שיעזור להם.    |"מד מן", ימי שבת ב-22:15, HOT3

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ