הכוכב הבא: לתוכנית כישרונות מדשדשת דרוש כישרון מבריק

הריאליטי המוזיקלי ניסה להמציא את עצמו מחדש עם שולחן שופטים מהודר, מנחה חייכנית ואינטריגות על רקע עדתי. רק דבר אחד שכחו שם - את השירה

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

כל פרט במתיחת הפנים שעברה "הכוכב הבא", שעלתה הערב בעונה שנייה, מעיד על האג'נדה של ריאליטי השירה הותיק במדינה: הכל, אבל הכל, חשוב יותר מהמוזיקה עצמה. כזכור, "הכוכב הבא" היא גלגול שלישי של הזכיינית "קשת": מה שהתחיל כשעשועון מוסיקלי בשם "לא נפסיק לשיר", הפך לסנסציית הריאליטי "כוכב נולד", מנסה להמציא את עצמו מחדש ולשרוד בשוק הרווי של תכניות ריאליטי מוזיקליות, שבשנים האחרונות מציעות תחרות של ממש עם "דה ווייס" ו"אקס פקטור" של הזכיינית המתחרה "רשת". צביקה הדר, ממייסדי הפורמט, הודיע בספטמבר האחרון על פרישתו מהתכנית, הודעה שבאה אחרי עונה ראשונה די כושלת, גם אם מלאת שערוריות (עיינו ערך אייל גולן ורני רהב. ביחד ולחוד).

אותה גברת בשינוי אדרת ההודעה הדרמטית של הדר העלתה בעיקר שאלה מרכזית אחת: אם הדר בעצמו מודה שחלאס, נמאס לו, למה לעזאזל חושבים שם ב"קשת" שטבלת הרייטינג תסבול עונה נוספת? לא ברור. מה שכן ברור, גם להפקה, שבשביל לשרוד מוכרחים לרענן. שולחן השופטים חדש כמעט לגמרי: מוקי, שהגיע באמצע העונה הקודמת כדי להחליף את מקומו של אייל גולן, ממשיך בעונה הנוכחית לשחק על הטיקט העלק אותנטי שלו, עם פני פוקר והרבה הצבעות אדומות. אליו מצטרפים השנה גם קרן פלס, הראל סקעת והאמרגן אסף אטדגי, שזכור בתודעה הציבורית בעיקר מתוקף היותו הנפגע המרכזי בפרשת הסחיטה של מרגלית צנעני. גם גזרת המנחים עוברת ריענון כשרותם סלע נקראה (תודה לאל) להחליף את אסתי גינזבורג ההריונית, שספגה ביקורות קשות על איכויות ההנחיה שלה בעונה הקודמת.גם הפורמט עצמו מתרענן, והשנה המתמודדים מגיעים מיד למבחן מסך, מבלי לעבור אודישנים מצומצמים בפני השופטים בלבד. הרעיון מאחורי השינוי הקטן הזה ברור: אם כולם מגיעים מיד למבחני מסך – אז יש יותר חומר טלוויזיוני מהסוג שהפקות ריאליטי אוהבות במיוחד – אנשים נטולי מודעות שעושים מעצמם צחוק גמור על הבמה. הפרס השנה – הזכות לייצג את ישראל באירוויזיון, כי היי, זה ממילא עומד לקרות, למה לא לתת חותמת?ועם כל פאסון המתחדש הזה, השטיקים נשארים אותם שטיקים: בשולחן השופטים הפולמוס המרכזי משכפל את עצמו משנה לשנה, מפורמט לפורמט: מוזיקה מזרחית היא מוזיקה לקניונים ולחתונות – כן או לא? דונו. בפינה הימנית – מוקי "סלסולים לא עושים לי את זה", ובשמאלית – אסף "אני מחפש שיבעטו לי בבטן" אטדגי. ביניהם, סקעת (בעצמו תוצר של "כוכב נולד") ופלס, עושים פוצי-מוצי לכל מי שמוכן להקשיב. חדש זה לא.השטיקים נשארים אותם שטיקים. הכוכב הבא (צילום: רונן אקרמן)אפילו צביקה הבין המתמודדים עולים בזה אחר זה אל הבמה, ובאורח לא מפתיע במיוחד, השירה שלהם תופסת הכי פחות זמן מסך: בין לבין המצלמה חותכת להערות השופטים, קלוז אפ קהל מריע, קלוז אפ אמא מחזיקה אצבעות, הערות המנחים, קלוז אפ מוקי מצביע אדום, פלס מפזזת וסקעת מהורהר. במהלך כל אלה, השירה עצמה כמעט ולא נשמעת. כי הדבר האחרון שמחזיק ריאליטי שירה – הוא כישרון. "הכוכב הבא" מתהדרת במכירת הפורמט האינטראקטיבי שלה בכל העולם, וזה נכון. רשת ABC בארה"ב רכשה אותו, כמו גם רשתות בצרפת, בריטניה, רוסיה, סין ומדינות נוספות. ברובן – הפורמט נכשל, ממש כפי שנכשל פה אצלינו, רק שנדמה ש"קשת" ו"טדי הפקות" הם האחרונים להודות בזה. הקהל הישראלי שממילא מקבל פריים-טיים שכל-כולו ריאליטי, מעדיף לחלוטין את המתחרות של "רשת". "אקס פקטור" פתחה בעונה מוצלחת, מושקעת וכייפית, ואפילו "דה ווייס", שתוחלת החיים שלה כנראה תהיה קצרה יחסית, מצליחה לעניין יותר מהאנכרוניזם של גלגולי "הכוכב" לדורותיהם. לא ברור מה בדיוק לא לגמרי עובד שם ב"כוכב", מה שכן ברור הוא שהתחרות מאלצת את הפקות הריאליטי להציע פורמטים משוכללים, אינטיליגנטיים יותר ושקופים פחות. העונה הנוכחית של "הכוכב הבא" מסתמנת כלא פחות ממאוסה ומיותרת, אפילו צביקה הבין. » הכוכב הבא - כל הפרטים

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ