"טווין פיקס": ממשיכה להיות יצירת אמנות - ביקורת טלוויזיה - הארץ

"טווין פיקס": ממשיכה להיות יצירת אמנות

25 שנה אחרי שהסתיימה, יצירת הפולחן מהניינטיז מספקת גם בעונה החדשה סצנות מסתורין סוריאליסטיות ואפקטיביות, ובעיקר מוכיחה שדיוויד לינץ' הוא אחד מהיוצרים הגאונים של הטלוויזיה האמריקאית

מרט פרחומובסקי, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
טווין פיקס
מרט פרחומובסקי, עכבר העיר

אפשר לנשום לרווחה. אם לשפוט לפי הפרק הראשון, סדרת ההמשך החדשה ל"טווין פיקס", יצירת הפולחן מהניינטיז, הולכת לספק את הסחורה. אפשר להרגיש שהיוצרים שלה, דיוויד לינץ' ומרק פרוסט שאחראים גם על סדרת המקור, לא חזרו לכור מחצבתם רק בשביל הצ'ק. הם פשוט מילאו אחר ההבטחה שנתנו בפרק האחרון של "טווין פיקס" הקלאסית להיפגש בעוד 25 שנה. סביר להניח שאף אחד לא היה זוכר להם את זה, אבל הם מבחינתם הפגינו אינטגריטי וחזרו לעשות עוד "טווין פיקס". הפעם כמובן, הקונטקסט שבו הסדרה עולה הוא שונה לגמרי. אנחנו נמצאים בתור הזהב של הטלוויזיה שבה סדרות הכבלים האיכותיות נחשבות לדרגה העליונה של התרבות האמריקאית. כש"טווין פיקס" המקורית שודרה, ב-1990-1992, הנסיון לספר סיפור דרמטי מתמשך שיש בו עומק, התפתחות, אלימות ומיניות היה מעשה חלוצי. שום דבר מסביב לא היה ממש דומה לזה. כיום, יש עשרות רבות של "טווין פיקס", לפחות לכאורה. 

» מדריך צפייה בתאגיד השידור
» הרגעים הבלתי נשכחים של "טווין פיקס"
» מי יגלם את המאהב של ורסאצ'ה?
» "להיות איתה" 2: מזיעה ממאמץ

ובכל זאת, מה שיש ל"טווין פיקס" ואין לאחרים הוא דיוויד לינץ' - אחד היוצרים הגדולים והיחודיים של התרבות האמריקאית בעשורים האחרונים. לינץ' הוא לא איזה "מפיק אחראי" של הסדרה, כמו נגיד מרטין סקורסזה ב"אימפריית הפשע" או דיוויד פינצ'ר ב"בית הקלפים". הוא זה שביים את רוב הסדרה המקורית והוא מביים גם את הסדרה החדשה. מבחינת לינץ', בניגוד ליוצרי קולנוע אחרים, כבר בתחילת שנות ה-90 עבודה בטלוויזיה לא הייתה פחיתות כבוד, אלא הזדמנות לעשות משהו שאי אפשר לעשות בקולנוע - לשרטט עולם מפורט, עתיר דמויות ועלילות, שיוצר מעורבות אחרת של הצופים. לכן "טווין פיקס" הישנה וגם "טווין פיקס" החדשה הן לחלוטין מעשה ידי אמן. אין בהן שום דבר גנרי או פונקציונלי, אלה יצירות אמנות מא' ועד ת', לטוב ולרע.

טווין פיקס

האמנותיות הבוטה של "טווין פיקס" החדשה ניכרת כבר בסצנות הראשונות של פרק הפתיחה כשלינץ' מצליח לבלבל ולתעתע. בפרק ישנו רצף הזוי של סצנות - אחת בשחור לבן, אחרת המצולמת מרחוק ולא ממש ברור מה קורה בה וסצנה שבה דמות לא מוכרת בעיקר בוהה במשך שתי דקות. ברור בשלב הזה שרשת "שואוטיים" שהפיקה את הסדרה החדשה, נתנה ללינץ' חופש אמנותי מלא, ושהוא הולך לנצל אותו באופן שאף יוצר טלוויזיה לא מנצל אותו. מצד שני, מתגנב החשש שלינץ' נמצא במתקפת יומרנות שהולכת להפוך את הסדרה החדשה למשהו בלתי ניתן לצפייה. למזלנו, אחרי הפתיחה המוזרה, "טווין פיקס" חוזרת לעשתונותיה ומתחילה לספר לנו סיפור. כלומר עוד לא בדיוק סיפור, אלא יותר כמה פיסות סיפור מקבילות שהקשר ביניהן עוד לא לגמרי ברור. מה שברור הוא, שלינץ' נמצא בכושר. הוא מביים כאן רצף סצנות אפקטיביות מאוד, מתפקעות ממסתורין, עם שיאים של מתח ואימה שמצליחות להלהיב ולהקפיץ. אמנם לינץ' ופרוסט לא ממהרים לחבר את חלקי הפאזל ולהבהיר לאן הדברים מובילים, אבל הם מצטיינים ביצירת אווירה דחוסה, מסתורית ומלאת משמעות, שכל כך מזוהה עם לינץ'. 

צפו בפרומו ל"טווין פיקס":

"טווין פיקס" החדשה היא לא המשך ישיר של "טווין פיקס" הקלאסית. אמנם ישנו מפגש חוזר עם חלק גדול מהדמויות מהסדרה ההיא, 25 שנה אחרי, אבל העיירה הפרובינציאלית ההזויה היא הפעם רק חלק מהיקום שלינץ' ופרוסט משוטטים בו בסדרה הנוכחית. בפרק הראשון הם לוקחים אותנו גם למגדלים של ניו יורק וגם לעיירה פרובינציאלית אחרת בשם בוקהורן בדרום דקוטה. בשני המקומות מתרחשים אירועים עלילתיים משמעותיים (ומחרידים) שהולכים ללא ספק להניע את עלילת הסדרה. גם הסגנון של "טווין פיקס" החדשה מרגיש שונה במובהק מהמקור. בעוד שאז היה מדובר בשילוב חדשני בין סוריאליזם נוסח לינץ' לאלמנטים של אופרות סבון יוקרתיות בסגנון "דאלאס" ו"שושלת", הפעם זה מרגיש קרוב יותר ליקום הקולנועי של לינץ'. יקום שבו הסוריאליזם והמסתורין שזורים לחלוטין בתוך המציאות ויוצרים מרחב חצי-מופשט וחידתי. מה שבטוח, "טווין פיקס" החדשה התחילה ברגל ימין והציפייה להמשך היא עצומה.

"טווין פיקס", החל מה-22 במאי ב- yes oh בשעה 22:0

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ