העונה החדשה של "כתום זה השחור החדש" - כמו צעירה שמתגברת על הצורך בסלפיז

ההתרחקות מהדמות הראשית והניסיון המוצלח לדבר על המציאות מבלי לפחד להיות "כבדה", הפכו את העונה השלישית בסדרה ליצירה בעלת ערך, שגם האפקטים הקומיים בה מצחיקים יותר

רוית הכט
רוית הכט
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
כתום זה השחור החדש. עברה תהליך התבגרות
כתום זה השחור החדש. עברה תהליך התבגרותצילום: ערוץ הו
רוית הכט
רוית הכט

כתום זה השחור החדש, עונה 3, hot vod

יכול להיות שקליינטורת הסדרות כבר עברה להתעסק בעונה החדשה של "בלש אמיתי", אבל אני מתעקשת לצאת בקריאת מאסף, שלא לפספס את זו של "כתום זה השחור החדש", שהעלתה נטפליקס לפני כחודש. אני רוצה לפנות למי שחשב, כמוני, לוותר על העונה השלישית, באשמת שתי העונות הפסאודו מגניבות הקודמות, ששאבו בגסות את מאגר הגימיק המדולדל, שעיקרו בת עשירים בלונדינית ומפונקת, הנכנסת לכלא מלא בוצ'ות וחיות אדם.

אני רוצה לפנות לצעירה הזאת, שמעלה בזה אחר זה סלפיז מושקעים, עיניה מצומצמות בהבעה מלאכותית שראתה באיזה סרט, והן כאילו מזמינות סקס אבל בעצם זועקות אימה (אני יפה? אני אהובה? אני קיימת בכלל?). חכי בסבלנות לעונה השלישית. יהיה לך כל כך הרבה יותר טוב. אולי תדרוס לך את האצבע עגלה ענקית של רמי לוי, וזה לא יהיה "סקסי" או "מגניב", אבל פתאום תביני שלא צריך את כל השטויות האלו מסביב. באמת שלא.

זה, בערך, תהליך ההתבגרות שעברה "כתום", רבות בזכות החלטה תסריטאית חכמה להתרחק מהדמות הראשית, פייפר צ'פמן (בגילומה של טיילור שילינג), שהקונפליקט בין אישיותה למקום בו היא נמצאת (לפי החישוב שלי היא היתה צריכה להשתחרר כבר לפני עונה וחצי) היווה את מרכז הכובד של העונות הראשונות. הדמות שלה תמיד היתה פלסטית ושדופה מדי. גם לא ממש קניתי את הרומן בינה לבין אלכס ווס (בגילומה של לורה פריפון). הן נראו לי יותר כמו ליהוק פורנו לטיפוח פנטזיות של גברים מוגבלים למדי בדמיונם מאשר זוג לסבי בר קיימא. בעונה הזאת יש שאריות של הדבר הזה, אך הן נסבלות.

לצד ההתמקדות בדמויות אחרות, שלהן חוברו סיפורי עומק חזקים, "כתום" קיבלה נפח גם בזכות הניסיון המוצלח לדבר על המציאות, מבלי לפחד להיות "כבדה". הפרטת הכלא שמלווה את העונה יחד עם עיסוק קבוע בסוגיות כמו גזענות, עוני, אמהות, הפלות ואונס, הפכו אותה ליצירה בעלת ערך, שגם האפקטים הקומיים בה מצחיקים יותר.

ההתייחסות הכנה לנשים והעמדתן במרכז לא מידרדרת (לרוב) לדחף לעומתי של הלעגת גברים או דמוניזציה שלהם, כפי שקורה לעתים ביצירות שמשתוקקות להיפטר ממיזוגניה מסורתית. הפרק המוקדש לג'ו קאפוטו מנהל הכלא, הוא טרגדיה גברית שוברת לב, המקבילה בעומקה ויופייה לאלו הנשיות. קאפוטו הופך בעונה זו מקריקטורה אשמאית המאוננת על אסירותיו, לדמות טראגית־רומנטית שמנסה שוב ושוב להציל את העולם, ללא הועיל.

יצירות טובות מצליחות, במודע או שלא, לתמצת את עצמן לפחות פעם אחת לסצנה אחת, תמונה אחת או שוט אחד. הסצנה האחרונה בעונה השלישית של "כתום" פשוט מרחיבת לב ביופייה, וממחישה עד כמה יוצריה ידעו לעומק מה הם רוצים להגיד.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

קורס העריכה הדיגיטלית של הארץ

"הארץ" מוציא לדרך את המחזור השלישי של קורס העריכה הדיגיטלית

התאונה בכביש 6, הבוקר

חדשות היום, 24.5

רגב בוועדת הכנסת, בחודש שעבר

חדשות היום, 23 במאי

מתחם בדיקות קורונה בתל אביב, בינואר

חובת הבידוד למי שמתגורר עם מאומת לקורונה מבוטלת החל מהיום

ח"כ רינאוי-זועבי ולפיד בפגישה, היום

חדשות היום, 22 במאי

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

אבידר בכנסת, אתמול

המסר האמיץ של אלי אבידר

להקת BTS

מעריצות BTS? אסור לכן למחוא כפיים בהופעות

מייסדים

מוותרת על הבורסה: חברת חיזוי מזג האוויר Tomorrow.io ביטלה את הספאק

פליטים אוקראינים נוחתים בישראל, שלשום. כל אזרח אוקראיני שאינו יהודי יהיה רשאי להגיש בקשה מקוונת באתר משרד החוץ, ולהציג את האישור בעת העלייה למטוס

איך המתווה לקליטת פליטים מאוקראינה משנה את המצב ומה הביקורות עליו?

הפגנה במוסקבה

"סיקרתי הפגנות במוסקבה ונדהמתי מכמות הצעירים - עכשיו הם בהלם"