בין המלט לאפוקליפסה עכשיו

הסדרה האמריקאית החדשה "הנהר" של הישראלי אורן פלי ובהפקתו של סטיבן ספילברג, נתלית באילנות גבוהים במיוחד, משלבת ריאליטי - ובעיקר גועשת וסוחפת

רותה קופפר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
רותה קופפר

סדרת הטלוויזיה "הנהר", שעלתה אמש ברשת אי-בי-סי בארצות הברית, תשודר כאן ממחר בהפרש של יומיים בלבד בערוץ יס אקשן. אף שהסדרה מתרחשת ביער עד טרופי ועוקבת אחר קבוצה של אנשים הנעלמים בתוכו, במקום שנעדר לחלוטין מהמפה ויש בו סוג של מפלצת עשן - היא אינה מנסה למלא את החור השחור שהותירה אחריה "אבודים". אורן פלי הישראלי, שיצר את הסדרה יחד עם מייקל ר' פרי, אמר זאת בפירוש בראיונות אתו: "זה לא ‘אבודים' גרסת 2.0". ואכן, בסגנונה "הנהר" מזכירה הרבה יותר את סרטיו "פעילות על-טבעית", 1 ו-2 (וגם את "פרויקט המכשפה מבלייר", שממנו הושפעו) מאשר את הסדרה ההיא של ג'י-ג'י אברמס (שמנסה את מזלו העל-טבעי עכשיו עם "אלקטרז").

פלי היגר לארצות הברית כשהיה בן 19 ומעולם לא למד קולנוע. אף שסרטו הראשון הופק באמצעים מינימליים ובתקציב דל במיוחד, הוא השתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל סלאמדאנס (פסטיבל סרטים עצמאיים המתקיים בכל שנה ביוטה במקביל לפסטיבל סנדאנס). הסרט זכה לשבחים רבים, נהיה שובר קופות ומשך את תשומת לבם של נציגי האולפנים הגדולים. מכאן הפגישה עם סטיבן ספילברג, שהציע לפלי לעשות יחד סדרת טלוויזיה, לא איחרה לבוא. כך נוצר הפרויקט הזה. ניסיונו של פלי והתעוזה שלו עשויים להוביל לסדרה מרשימה, עם פרק פיילוט מבטיח במיוחד.

פלי מצטרף בעקיפין להצלחה הישראלית בטלוויזיה בהוליווד, שבאה לביטוי ב"הומלנד" המבוססת על "חטופים" של גידי רף וזכתה בחודש שעבר בשלושה פרסי גלובוס זהב. הסדרה שמתרחשת בג'ונגל ואינה רוצה להיות תחליף ל"אבודים" דווקא נתלית באילנות גבוהים יותר - המחזה "המלט", למשל. לתוכנית של ד"ר אמט קול (ברוס גרינווד), שבתחילת הסדרה אובד במעמקי הג'ונגל, קראו "ארץ לא נודעת", רמז לאותה "ארץ לא נודעת, שכל באיה לא ישובון" מהמחזה השייקספירי ההוא.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב כתבות גלריה ישירות לפייסבוק שלכם

גם בדמויות וביחסיהן בסדרה יש הד למחזה הנודע ההוא, כפי שהיטיבו לבאר במאמר ב"לוס אנג'לס טיימס". ישנו הבן הזועף לינקן (ג'ו אנדרסן), הכועס על אביו שמרוב שחיפש את "הקסם שבטבע" התעלם ממנו עד שנעלם; כעת נדרש הבן לחזור ולחפש אותו אף שחשב שהוא מת. ישנה האם טס (לסלי הופ), שכנראה בגדה באב עם המפיק קלארק (פול בלאקתורן), טיפוס מקיאווליסטי. וישנה גם חברת הילדות לינה (אלואיז ממפורד) התמה בתור אופליה.

ואם כבר אילנות גבוהים - קשה לצפות בסרט אפלולי על ג'ונגל וארץ לא נודעת בלי לחשוב על "אפוקליפסה עכשיו" ועל הספר שעליו התבסס הסרט של קופולה, "לב המאפליה" של ג'וזף קונראד. "האימה! האימה!" כפי שקרא קולונל קורץ, אכן מעבר לפינה.

פלי לא רק מתייחס לסרטים, אלא גם אוהב לשלב ז'אנר בתוך ז'אנר. הוא משתמש בטכניקה זו פעמיים בפרק הפתיחה של הסדרה. תחילה כאשר מציגים את התוכנית של אמט קול, הרפתקן טלוויזיוני מהזן של סטיב אירווין האוסטרלי, שהגיש תוכנית ושמה "ארץ לא נודעת" במשך 22 שנים (אירווין, שכונה "צייד התנינים", מת בן 44 מפגיעתו של דג טריגון).

חצי שנה לאחר היעלמותו של קול וזמן מה לאחר שמכריזים על מותו, מתקבלים אותות ממשגר חירום שלו. אשתו, המפיק והבן יוצאים במשלחת מיוחדת לנהר האמזונס בחיפוש אחריו. את המסע על האונייה מצלמים לתוכנית דוקו-ריאליטי, והצופים בבית לומדים על הנעשה על הסיפון ומתחתיו בעיקר דרך המצלמות המפוזרות בכל מקום ומעבירות צילומים מגורענים; אלה מקנים לכל דבר ממד של אמינות ועל כן מבהילים עוד יותר.

"הנהר" נעשתה בהפקת ספילברג, היודע דבר אחד או שניים על בעלי מלתעות למיניהם המסתתרים במעמקי הים או הנהר (ואחראי גם על "סמאש", יצירה טלוויזיונית אחרת שעלתה כעת; ראו מסגרת). זאת סדרת אימה שונה מ"אימה אמריקאית" החדשה, שעלתה השנה בארצות הברית ועתידה לעלות בישראל בקרוב; בין השאר, היא פונה לסוג אחר של חרדה.

כמו בסרטי האימה של פלי, גם כאן החששות מן העתיד לבוא גרועים יותר ממה שאכן בא, או לפחות ממה שנראה על המסך. הסדרה מציגה פחות דם וגועל מפרק מתון יחסית של "סי-אס-איי", אך היא מותחת ומרתקת למסך הרבה יותר. מאפיין נוסף שלה הוא מודעות ניכרת לעשייתה ולז'אנר שלה.

"הנהר" סוחפת את הצופים במתח עולה וגועש, אך נשאלת השאלה עד מתי יימשך הסחף. סרטי אימה מטבעם בנויים על מתח ושחרור. אם לשפוט על פי סדרה אחרת, ש"הנהר" כלל לא רוצה לדמות לה, כמו "אבודים", הרי ההתארכות שלה במשך עונות רבות גררה את המתח עד שהיה למסטיק קצת חסר טעם. בינתיים הזמינה הרשת מיוצרי "הנהר" שמונה פרקים, והיוצרים מבטיחים כי בסופם משהו מהנסתר יתגלה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ