רותה קופפר
רותה קופפר

כסף מסובב את העולם; ובהוליווד - מסובב אותו במהירות כפולה. לואי סי-קיי מודע לכך. בפרק של "לואי" ששודר השבוע ביס או (ויובא הערב בשידור חוזר) הוא אומר שהיתה לו "שנה טובה", אבל אין לו כסף לבית חלומותיו. ואילו בפרק הראשון של העונה השלישית, שעלתה בשבת שעברה בערוץ FX בארצות הברית, סי-קיי מספר על העושר שנפל בחלקו.

התייחסותו של הקומיקאי מספר אחת כיום בארצות הברית לכסף - חוסר או עודף היא נקודה מעניינת נוספת בעשייה הייחודית, הכנה והנוקבת שלו. עוד סיבה לכך שהתמקם באחרונה בראש פירמידת ההומור האמריקאי.

לעתים רחוקות סדרות אמריקאיות עוסקות בסוגיית הכסף; דמויות חיות בדירות יפות מבלי לעבוד. גם כשהן מלצריות קשות יום, יהיו להן נעליים ותיקים במחירי משכנתא. במקרים הנדירים יותר, כאשר הסדרות מתארות עוני, נדמה שהיוצרים כבר רחוקים ממנו (אם בכלל חוו אותו). אפילו במקרים שבהם היעדר כסף מתואר באופן מהימן, יש התעלמות כמעט מוחלטת מהשינוי לטובה בתזרים המזומנים שמקורו בהצלחה טלוויזיונית. לא יאה לדבר על כסף, במיוחד אם הפרוטה מצויה בכיסך.

לואי סי-קייצילום: אי–פי

הסדרה "סיינפלד" ייצגה כה יפה את האדם הממוצע - לא יפה במיוחד, לא מצליח במיוחד, לא עשיר במיוחד. ובכל זאת, גם בה נתגלע עם השנים פער בין סיינפלד הבדיוני לסיינפלד בעל אוסף המכוניות. לקראת סוף הסדרה היתה תחושה שהאיש שפעם ידע בדיוק איך אנשים רגילים חיים, כבר פחות מייצג אותם.

סי-קיי, בהיותו היוצר הכן והישר ביותר בטלוויזיה, לא מתעלם מהעובדה שהצלחתו רבה ושהוא מתוגמל עליה באופן שמרחיק אותו מקהלו מבחינה מעמדית. הוא אפילו אמר זאת בפירוש בהופעה האחרונה שלו בתיאטרון ביקון. בפרק ששודר השבוע בישראל הוא מבקש לקנות בית ניו-יורקי יפהפה, שמחירו 17 מיליון דולר. סי-קיי נוקב במספר המדויק, כדרכו לא משאיר שום דבר מעומעם.

הוא שוגה באשליה שיוכל לקנות את הבית ואפילו מתייעץ עם רואה החשבון שלו. זה לא מאמין שסי-קיי רציני ובכל זאת הוא מציע ש"יעברו קצת על המספרים". ראשית, אומר לו רואה החשבון, "תצטרך לתת מקדמה של 3.4 מיליון דולר, ואז, התשלום החודשי שלך למשכנתא (כולל תחזוקה ומסים) יגיע ל 80 אלף דולר בחודש... כרגע החסכונות שלך מסתכמים ב 7,000 דולר. כלומר", הוא מסביר לו לאט, "כל הכסף שיש לך הוא פחות מעשירית מתשלום משכנתא אחד על הבית הזה".

בפרק הראשון של העונה השלישית, המהולל בפי המבקרים, כבר יש לסי-קיי כסף. הוא חושף לפני קהלו במועדון הסטנד-אפ את השינוי בחייו. לא ברור אם הוא כבר יכול לקנות את הבית, אבל לדבריו הוא יכול ורוצה "לקנות זין חדש. ולא סתם, אלא זין של בחור צעיר שמת. כמו סוף טוב לסיפור עצוב, על הגוף שלך", הוא מסכם.

צחוק ודמע

"להיות מפורסם בקנה מידה עצום זה מגעיל", הוא מסביר-מתנצל בראיון ל"אנטרטיינמנט ויקלי" לרגל עליית העונה החדשה. "כל סופרסטאר ענק סובל. הוא נהיה נפוח וראוותני. זה כמו להיות עם חום גבוה".

בידיו הנוסחה המושלמת להיקף הפרסום הנדרש, נכתב באתר הבידור המוביל. "קומיקאים מגיעים למידה הרצויה להם. הסביבה מורידה אותם ב 70%. אחר כך הם צפים חזרה ב 75%, וזה בדיוק המקום שבו הם אמורים להיות".

אין ספק שסי-קיי נמצא בדיוק במקום שהוא צריך להיות. נוסחת ההצלחה שלו כוללת עיסוק בחייו כגרוש בשנות ה 40, אב מסור ואוהב לבנותיו, קומיקאי שמחפש בת זוג. הוא עושה זאת באיזון מושלם של צחוק ודמע.

בפתיחת העונה החדשה פוגשים לראשונה את אשתו לשעבר, והיא לא דומה כלל ל"כלבה האיטלקייה, בעלת העיניים השחורות והחזה הגדול" שאחותו תיארה בעונה הקודמת. אך זה מסוג הדברים שסי-קיי נוהג לעשות; גם את אמו גילמו שתי שחקניות שונות. בעונה זו הוא יוצא עם נשים רבות, בינתיים הוא בונה את כולן כחכמות ומרשימות מדמותו.

בפרק הראשון של העונה החדשה - שגורף שבחים מקיר לקיר מהמבקרים האמריקאים - סי-קיי עדיין כותב, מביים, מלהק ומככב, אך ויתר על מלאכת העריכה לטובת סוזן א' מורס, העורכת הקבועה של וודי אלן. לא מפתיע לגלות שהבמאי הממושקף הוא אחד ממקורות ההשראה של סי-קיי, בגלל הסטנד-אפ שלו וכנראה גם בזכות אהבתו לניו יורק.

הוא לא היחיד. בפרק המדובר מתווכת הדירות מזכירה שבבית היקר גר פעם קומיקאי "מעט מפורסם", לני ברוס. האזכור של ברוס, אבי הסטנד-אפ הניו-יורקי של שנות ה-60, אינו מקרי. סי-קיי הוא הלני ברוס של ימינו (ללא סערת הנפש והמעצרים המשטרתיים). ברוס, שמתח ביקורת חריפה על המדינה והחברה שלו בהומור חסר גבולות ולפעמים סתם באמירות מאירות עיניים, סלל לו את הדרך.

הקומדיה של סי-קיי כוללת רגעים וולגריים ולא מעט קטעים על אוננות ופלוצים. ההומור שלו מבריק וחריף. כאשר אינו גורם לצופים להתגלגל מצחוק - הוא מעורר בו מחשבה. אין בטקסטים שלו טיפה של תקינות פוליטית, הם מציגים תפישת עולם הומניסטית ובמידה רבה שאיפה לאוטופיה.

עוד דרך לתקן לב שבור

"אפיזודס" היא סדרה נוסחתית יותר מ"לואי", אך הרבה פחות נוסחתית מ"פאקס" - הסדרה הבדיונית שמפיק צוות "אפיזודס". מעבר לדיון בעסקי הבידור, המשותף להן הוא הגיבור: קומיקאי לא צעיר. זו עובדה מעניינת בתעשייה המקדשת את הנעורים ועסוקה מאוד בסוגיית הגיל.

בעונה שנייה, העולה הערב ביס או, בוורלי ושון (טמזין גריג וסטיבן מנגן) ¬תסריטאים בריטים, שהגיעו להוליווד כדי לעבד את הסדרה שלהם לגרסה אמריקאית¬ מגלים פרט מפתיע על אחד השחקנים. מתברר שהוא נשוי בשנית, אף על פי שהוא מגלם תלמיד תיכון ונראה כזה. "אני בן 27", הוא אומר לתסריטאים ההלומים. "החבר'ה ב'גלי' בשנות ה 50 לחייהם".

חלק מהפער התרבותי שעליו מתבסס ההומור של "אפיזודס" נובע מפערי הכסף בין בריוניה להוליווד. הסדרה החמודה הזאת - מעין "הפמליה" ללא שנאת נשים ¬ מספרת על מאט לה בלנק, כוכב "חברים" לשעבר, בתפקיד עצמו (בערך) - בן 45, כמו לואי סי-קיי.

בתחילת העונה השנייה הוא מנסה לתקן את לבו השבור של שון בעזרת מכונית מרוץ. כך הוא רגיל לעשות. כשהבריטי מסרב, לה בלנק חושב שזה משום שהמכונית לבנה ולא שחורה. הרעיון שאי אפשר לקנות אהבה בכסף כנראה לא הגיע עם "הביטלס" עד לוס אנג'לס.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ