בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי רצח את "דה קילינג"?

שרה לינדן ("דה קילינג") וברנדה לי ג'ונסון ("המפענחת") הן בלשיות מרתקות בסדרות שמותחות את גבולות הז'אנר. בקרוב ניפרד משתיהן

24תגובות

מחר, עם סיום שידור העונה השנייה של "דה קילינג", תתקבל סוף סוף התשובה לשאלה "מי רצח את רוזי לארסן?", סוגייה שהעסיקה צופי טלוויזיה כמעט כמו "מי רצח את לורה פאלמר?" ("טווין פיקס") ו"מי ירה בג'יי-אר?" ("דאלאס"). הפתרון המיוחל לתעלומה, מסמן גם פרידה (זמנית?) מגיבורת הסדרה, הבלשית שרה לינדן (מיריי אנוס), הסוודרים העבים שלה והבעתה המיוסרת.

נציגה זו של כוחות המשטרה האמריקאיים היא דמות מיוחדת, שריתקה צופים רבים לסדרה המאתגרת. לינדן שונה מרוב השוטרות האמריקאיות בטלוויזיה. היא מופנמת, חסרת כריזמה, ממעיטה לדבר, לבושה באופן ספורטיבי, לרגליה נעלי התעמלות ושיערה אסוף בקוקו מרושל. היא נוגה, עם עבר דיכאוני ורחוקה מלהיות אם השנה. עם זאת, היא משדרת עוצמה, עקשנות, דבקות במטרה ומשהו הנוגע עמוק ללב.

לאחר גילוי הרוצח/ת של רוזי, נותר לפענח תעלומה נוספת: האם תהיה לסדרה עונה שלישית. בימים אלה מופקת העונה השלישית של "Forbrydelsen", הסדרה הדנית שעליה מבוססת "דה קילינג". היא תשודר שם בספטמבר הקרוב. ב AMC - ששידרה את "דה קילינג", בבימויה של וינה סוד ¬ עוד לא הודיעו על עונה נוספת.

כך או כך, בסוף העונה השנייה לינדן עוזבת את משטרת סיאטל, וקשה לדמיין עונה בלעדיה. השחקן השוודי ג'ואל קינמן, שגילם את שותפה הבלש סטיוון הולדר, מרגיע את הקהל בעניין. "אני מניח שיהיה מקרה חדש", הוא אומר על עונה תיאורטית נוספת. "הטבע האובססיבי של לינדן לא יאפשר לה לשמור מרחק, והיא תחזור לעבודה במשטרה".

עד שיוחלט אם לינדן תחזור, אפשר ליהנות משוטרת מעולה אחרת השבה למסך באחד מערוצי הכבלים האמריקאיים - גם אם לזמן קצר ורק כדי להיפרד. שלשום חזרה "המפענחת" למסכי ערוץ הכבלים TNT לשישה פרקים אחרונים בהחלט, החלק האחרון של העונה השביעית. מ 19 ביולי יחלו לשדר אותם גם ביס אקשן.

ברנדה לי ג'ונסון, "המפענחת", לא תמיד נועלת נעלי התעמלות, אך מתעצבנת כשהיא מגיעה לזירת פשע בנעלי עקב. היא לבושה בסגנון נשי יותר מלינדן, דודתי יותר, אך היא דמות מושכת ומרתקת לא פחות ממנה.

העיקר הדרך

פיתרונות לתעלומות בטלוויזיה נוטים לאכזב מעצם הגדרתם, כאשר נבחרת אפשרות אחת מכל אלה שנרמזו. הפתרון הספיציפי של "דה קילינג" מספק יחסית. בניגוד לסוף העונה הראשונה, לפחות יש פיתרון.

סדרת המתח הזאת לא עוררה בישראל את עוצמת הזעם שהציתה בארצות הברית כאשר שודרה ב 2011 ב AMC, משום ששתי העונות שודרו כאן ברצף. בארצות הברית העונה הראשונה הסתיימה ללא תשובה, ורק חודשים רבים אחר כך החלה העונה השנייה שקירטעה בתחילתה, ואיבדה מעריצים רבים עד שהתגבשה בחזרה לסדרה מצוינת.

"דה קילינג" - שעסקה במקרה רצח אחד וכל פרק בה סימל יום בחיי הדמויות - לא שמה את הפתרון בראש מעייניה, אלא את הדרך אליו. אף על פי כן היה קצת מרגיז להותיר את הצופים הנאמנים ללא קצה חוט בסוף העונה הראשונה.

"דה קילינג", המתרחשת בסיאטל הגשומה, מספקת חוויה כמו-קולנועית רבת שעות המראה כיצד רצח של נערה משנה את חייהם של כל הנוגעים בו. השכול של הוריה זוכה לטיפול אמיתי ומעיק; וכך גם סיפורם של השוטרים החוקרים את המקרה (במיוחד לינדן), וראש העיר ואנשיו החשודים בקשר לרצח.

זו סדרה תלת-ממדית מכיוון שהיא לא רק מותחת את הצופים, המבקשים לחתור לסופה, אלא גם יורדת לעומק של רגשות ונוגעת בנימי הנפש. היא היפוך של כל סדרות הנוסחה המשטרתיות הרבות באופן שבו היא מטפלת באבל ובביטול ההנגדה בין "רעים" ל"טובים". זה במיוחד בולט בזירה הפוליטית: המתמודד על ראשות העיר הוא לא מלאך ולא שטן, אפילו ראש העיר אינו כזה. במובן זה הסדרה מציעה מורכבות בוגרת.

הבחירה להקדיש כל פרק ליום בתקופת החקירה היא עוד היפוך לסדרות משטרתיות, המכווצות ל 50 דקות התרחשויות שנמשכות שנה ויותר. דווקא בבחירה האמנותית הזאת לא היה היגיון: המועמד לראשות העיר נפצע, רותק לכיסא גלגלים וחזר למרוץ בתוך ימים; כן היתה ציפייה מוגזמת מבני המשפחה לחזור לשגרה בטרם חלף חודש מיום הרצח.

מאחורי המסיכה

המבנה של "המפענחת" דומה יותר לסדרה משטרתית נוסחתית מזה של "דה קילינג". כל פרק מתחיל ברצח, לרוב קיצוני ומפורט, ומסתיים כאשר ברנדה לי מחלצת מהחשודים הודאה בחדר החקירות. אך היא שונה מהסדרות האחרות באופן תיאור המציאות. כאן היום-יומי אינו עגמומי, אבל גם לא זוהר ¬ חיי משרד שגרתיים עם שוטרים שהיו יכולים לעבוד גם במקומות אחרים. הדינמיקה של המקום משעשעת והדמויות מובחנות, טבעיות ואנושיות.

את המפענחת, בעלת המבטא והגינונים הדרומיים, מגלמת קיירה סדג'וויק מאז עליית הסדרה ב 2005. היא הפכה דמות כמעט קריקטורית על הנייר לאחת מהדמויות שובות הלב על המסך. בסדרה, שיצר ג'יימס דאף, ברנדה לי ג'ונסון היא אשה מלאת ניגודים, מהסוג שנוטים לזלזל בהן. כך עשו רוב השוטרים ביחידה בלוס אנג'לס שאליה הגיעה מאטלנטה בתחילת הסדרה. יש בה משהו ילדותי, במיוחד בקשר התלותי עם בעלה פריצי (ג'ון טני), סוכן אף-בי-איי.

אבל מאחורי הכסות של היפהפייה הדרומית מסתתרת בלשית מבריקה, המשתמשת בכל הדעות הקדומות נגדה כנשק שמתפוצץ בידי אלה שמולה. כמעט בכל פרק בחדר החקירות, האמפתיה, העיניים החומות המבינות והקול האמהי, נסדקים באחת ונהפכים לתוכחה צוננת ופסקנית. "תישרפי בגיהנום", מאחל לה אחד הפושעים שנפלו בפח שטמנה לו. "קודם אתה!", היא סונטת לעברו במבטא דרומי מודגש. לעתים רדיפת הצדק שלה לא עולה בקנה אחד עם החוק היבש, ועל כך היא משלמת כעת את המחיר.

מאחורי הקלעים לסדג'וויק - שהיתה גם מפיקת הסדרה המצליחה ביותר של ערוץ הכבלים טי-אן-טי - קצת נמאס מהעבודה הממושכת. כעת הסדרה תמשיך בלעדיה, תחת שם אחר. "המפענחת", למרות השם המציין רק את הכוכבת, היא מסדרות האנסמבל הטובות על המסך. לצד ברנדה מתגבשת בעונה האחרונה דמותה של קפטן שרון ריידור (מרי מקדונל). מפקדת יחידת חקירות הפנים, המזנבת בברנדה ומציקה לה בשאלותיה, צברה עניין ואהדה עם הזמן. אפילו הצוות הנאמן של ברנדה, מתעקש שלא לשתף פעולה עם חקירותיה, למד להעריך אותה, כאשר קלעה לאחד החשודים בול בפוני.

באופן מפתיע וכלל לא מקובל, מקדונל תקבל את המושכות לידיה, והסדרה "Major Crimes" תקבל בוסית חדשה. אותו צוות בדיוק הכולל את פלין ופרובנזה, טאו וסאנשז, גייבריאל ובאז, ימשיך אתה לסדרה החדשה, שתעלה ב 13 באוגוסט בארצות הברית באותו ערוץ, ומאוחר יותר בישראל ביס.

בעונה השביעית והאחרונה של "המפענחת" מצבה של ברנדה אינו טוב. אמנם היא הצליחה להשתחרר מתביעה משפטית קשה, אך בששת הפרקים האחרונים תאיים עליה תביעה פדרלית נוספת. שרון היא כמעט היחידה שמנסה לעזור לה. התביעה החדשה מעיבה על עבודתה ועל חייה הפרטיים. כך גם האובססיה שלה נגד אחד הפושעים שלא הצליחה להרשיע - עורך הדין, האנס והרוצח פיליפ סטרו (בילי בורק).

בשלב זה כמובן לא ברור מה יעלה בגורלה. מה שידוע הוא ששרון תיכנס לנעליה, והיא מפקדת שונה לחלוטין. היא אינה קוסמת השולפת ארנבות מהכובע, אלא חוקרת יסודית, עקשנית, נוקשה וממושקפת. בתחילה גם הצופים, הנאמנים לבוסית, התנגדו לה מאוד. קולה קצת יבבני ואין בה הבובתיות המתעתעת של ברנדה. היא אינה צעירה או מתיילדת.

אם ברנדה היא התלמידה הסוררת, המותחת את הגבולות, ריידור היא המורה הקפדנית הדואגת שהכל ייעשה לפי הספר. היא זן קצת חדש של שוטרת/כוכבת סדרה, כנראה דומה יותר לאלה שמתקדמות במציאות בשורות המשטרה. ומעניין יהיה לראות אם תצליח להפוך את עשרת הפרקים שהוקצו בינתיים לסדרה החדשה לאלטרנטיבה ראויה לקודמתה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו